دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت نیاز سازه ایمن
عجب شیر پرس - مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، سیل و آتش و نیروگاه‌های برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز و در نهایت حفظ محیط زیست، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن، یک اصل در مهندسی عمران است، مهندس جلال نیازی‌فر مدیر عامل شرکت نیاز سازه ایمن، دارای مدرک کارشناسی عمران، ایشان علاوه براجرای ساختمان‌هایی از جمله شهرک خاوران، ولی عصر، مرزداران، هتل مرمر و سایر مناطق شهر تبریز، بعنوان پیامانکار در شرکت مخابرات استان فعالیت داشته اند. به همین مناسبت گفتگویی را با ایشان ترتیب داده ایم، که ماحصل آن تقدیم حضورتان می گردد.
جنابعالی به عنوان مدیر عامل شرکت نیاز سازه ایمن هدف از تاسیس شرکتتان را تشریح نمایید؟
هدف از تاسیس این شرکت اجرای ساختمان های ایمن وبا کیفیتت و مقرون به صرفه هست، در واقع این شرکت قصد دارد با بکارگیری از مهندسان جوان و توانمند و همچنین صلاحیت دار ساختمان هایی را اجرا کند که اولاً مقاوم و ایمن در برابر زلزله و سایر بارهای جانبی باشد همچنین کیفیت مصالح اجرا شده طبق آیین نامه های مربوطه باشد همچنین با مدیریت هزینه ها بتوان ساختمان ارزان قیمتی را تحویل جامعه داد.

شرکت شما از بدو تاسیس تا کنون در زمینه ساخت و ساز تا چه اندازه ای موفق بوده دراین خصوص چه سیاست هایی را دنبال می کنید؟
موفقیت همیشه هدف نهایی هر فعالیتی هست و پروژه های ساخت و ساز نیز از این قائده مستثنی نیستند، استانداردی از موفقیت در هیچ صنعتی وجود ندارد، زیرا در واقعیت هر تیم در شرایط متفاوت از دیگر تیم ها قرار دارد و تعریف موفقیت از دیدگاه هر تیم متفاوت هست، ساخت و ساز یکی از صنایع برتر برای شروع کار است با این وجود یکی از بالاترین میزان شکست را نیز دارد 63 درصد از شرکت های ساختمانی یا به دلیل نداشتن دانش و و تجربه کسب و کار یا فقدان منافع مالی و یا عدم برنا مه ریزی در 5 سال اول کار خودرا تعطیل می کنند و در کل می توان گفت برای موفقیت در این رمینه باید علم و دانش کافی به همراه تجربه کافی داشته باشیم و کارها و تعهد ها به نحو احسن انجام شود.

بزرگترین چالش در عرصه مجری گری ساختمان چیست و راه های برون رفت از آن را بیان کنید؟
به طور کلی اصلی ترین و مهمترین چالش و دغدغه کلیه مهندسین از جمله مهندسین مجری عدم حمایت سازمان نظام مهندسی از اعضای خود می باشد که شامل موارد زیر می باشد:
1- عدم واریز بیمه اعضای نظام مهندسی که باعث شده اعضا به صورت خویش فرما و با قیمت آزاد مجبور به رد کردن لیست بیمه خودشان باشند. 2-پایین بودن تعرفه حق الزحمه مهندسان در قبال مسئولیتی که بر عهده می گیرند.
2- عدم اجرای قانون نظام مهندسی و آیین نامه های ساختمانی که باعث شده فرآیند ساخت و ساز که باید در دست مهندسان ذیصلاح می بود به دست افراد سودجو افتاده و این افراد صنعت ساختمان سازی را به عنوان کالای تجاری برای اهداف شخصی خود در آورده اند که این امر باعث اجرای ساختمان های بی کیفیتی همچون متروپل گردیده است.
3- تعدد بیش از حد مهندسان باعث بر هم زدن بحث عرضه و تقاضا شده و باعث شده مهندسان (علی الخصوص مهندسان جوان) برای گرفتن موقعیت‌های شغلی به پایین ترین قیمت‌ها اکتفا کنند و مهندسی جایگاه واقعی خود را از دست دهد.
تنها راهکار، اجرای صفر تا صد ساختمان سازی به دست مهندسان ذیصلاح باشد و مالک صرفا تامین کننده مالی پروژه باشد و از لحاظ فنی و اجرایی هیچ گونه دخالتی در امور نداشته باشد.

آیا طرحی در رابطه با ساخت و ساز ساختمان‌های ارزان قیمت جهت رفاه حال قشر آسیب پذیرجامعه دارید؟
اگر صنعت ساختمان سازی در مجرای واقعی خود قرار گیرد و کلیه امور به دست مهندسان امر صورت پذیرد و در واقع تمامی مراحل از مجوز صدور پیش پروانه، طراحی نقشه های معماری و سازه و صدور پروانه ساختمانی و متعاقباً اجرای ساختمان توسط مهندسان ذیصلاح صورت پذیرد، قطعاً می‌توان ساختمان هایی را با قیمت ارزان و کیفیت بالا در اختیار جامعه و مردم قرار داد.    

تعامل و همکاری شما با نظام مهندسی و انجمن انبوه سازان استان چگونه است چه توصیه‌ای برای مسئولان ذیربط دارید؟
در واقع مهندسان نماینده سازمان نظام مهندسی در صنعت ساختمان سازی هستتند و مسئولیت کنترل مراحل ساخت را بر اساس آیین نامه های ساختمانی دارند و برای اجرای صحیح این امر نیاز به حمایت و پشتیبانی سازمان نظام مهندسی وجود دارد که متاسفانه این حمایت خیلی کم رنگ می‌باشد. توصیه من به عنوان یک مهندس این است که با حمایت‌هایشان پشتوانه ایی برای ما باشند که بتوانیم خدمات ارزنده‌ای را به جامعه ارائه دهیم.

جنابعالی به عنوان مهندس عمران برای حذف بافت های فرسوده در حوزه شهری چه طرح و ایده ای دارید؟
بافت فرسوده و حاشیه نشینی یکی از بزرگترین معضلات کلان شهرها می‌باشد، که علاوه بر از بین بردن زیبایی شهر می‌تواند خطرات احتمالی ناشی از بلایای طبیعی را در بر داشته باشد برای حذف بافت‌های فرسوده باید ارگان‌های دولتی وارد عمل شوند و با ارائه ابزار های مالی و تسهیلاتی مانند وام‌های کم بهره، تسهیل در مورد ضوابط شهرسازی از جمله افزایش سطح اشغال و تعداد طبقات و همچنین اعمال تخفیف در هزینه صدور پروانه ساختمانی، واگذاری انشعابات باعث تشویق ساکنین این محل و سایر افراد برای سرمایه گذاری در این مناطق باشند.

به عنوان مدیر و مجری پروژه در راستای اجرای موثر آیین نامه‌های نظام مهندسی چه راه کاری پیشنهاد می‌کنید؟    
آیین نامه‌های ساختمانی مجموعه قوانینی هستند که برای مهندسان بایدها و نبایدهایی را تعیین می‌کنند برای اجرای صحیح و موثر آیین نامه‌ها باید کلاس ها، جلسات و دوره هایی از طرف سازمان های ذیربط از جمله نظام مهندسی جهت ارتقا سطح علمی و به روز کردن اطلاعات مهندسان برگزار گردد و از طرفی با نظارت دقیق بر عملکرد مهندسان می توان شاهد اجرای صحیح آیین نامه های ساخنمانی بود.

کلام آخر؟
کمال تشکر و قدردانی را از مجموعه خوب شما دارم که برای ارتقاء جایگاه مهندسی و همچنین رفع دغدغه و چالش‌های مهندسان تلاش می‌کنید، همچنین امیدوارم با حل مشکلات جامعه مهندسان صنعت ساختمان سازی که در واقع موتور محرک اقتصادی کشور می باشد و بسیاری از شغل‌ها مستقیم و غیر مستقیم به این صنعت وابسته هست در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: