پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۱۲۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور:
عجب شیر پرس - معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در بحث مدیریت زلزله نیاز به یک عزم عمومی در کشور وجود دارد، گفت: مقاومت و استحکام بناهای ساخته شده در ایران در مقابل با زمین لرزه‌های بیش از هشت ریشتر باید جوابگو باشد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محمدحسن نامی در حاشیه سفر به استان کرمانشاه در جلسه ستاد مدیریت بحران این استان که با حضور استاندار و رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر برگزار شد با بیان اینکه می‌توان با ایمن سازی ساختمان‌های کشور، زلزله را به فرصت تبدیل کرد اظهار کرد: استحکام بخشی ساختمان ها در کشور با مقاومت ۸ ریشتر و بناهای حساس به ۱۰ ریشتر از جمله اقداماتی است که باید انجام پذیرد.
وی با اشاره به وقوع ۱۶ هزار زمین لرزه در کشور در سال گذشته افزود: سالانه به طور متوسط ۱۴ تا ۱۵ هزار زمین لرزه در کشور به وقوع می پیوندد که یک پنجم این تعداد از بیش از چهار ریشتر قدرت برخوردار است.
معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد که طی ۲ قرن گذشته ۱۲ زلزله بیش از ۷ ریشتری در کشور به وقوع پیوسته است بنابراین اگر بتوانیم مقاومت مصالح و سازه ها را به هشت ریشتر در کشور ارتقا دهیم می توان از هزینه های جانی و مادی زمین لرزه به میزان بسیار زیادی کاست.
نامی، با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه ترویج استفاده از آزمایشگاه های مصالح ساختمانی توسط سازندگان یادآور شد: در نمونه برداری که از ۴۰ نوع میلگرد و تیرآهن در کشور انجام گرفت همه این نمونه ها در فشار ۶ ریشتری شکسته شدند که این امر اهمیت استفاده از آزمایشگاه ها را در هنگام ساخت و ساز و انتخاب مصالح مقاوم گوشزد می کند.

با ساخت و سازهای غیرمجاز به شدت برخورد خواهد شد
وی یادآور شد: همه مدیران باید در این زمینه احساس مسوولیت کرده و در کنار به راه انداختن یک عزم عمومی برای مقاوم سازی بناها از مقاوم سازی ساختمان های اداری نیز غافل نشوند زیرا در صورت بروز هر حادثه ای در این زمینه مدیر آن ارگان یا اداره دولتی مقصر شناخته خواهد شد.
نامی با بیان خطرات بی شمار ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر اصولی در مناطق مختلف کشور اضافه کرد: تجربه نشان داده است هرجایی که زمین لرزه آمده است عمدتا ساختمان ها و بناهایی که به صورت غیرمجاز ساخته شده اند بیشتر خسارت و تلفات را متحمل شده اند.
معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: با توجه به دستور رییس جمهور باید با شدت با اینگونه ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کرده و حتی اجازه ساخت یک متر مربع نیز داده نشود زیرا این اقدام تنها در راستای حفظ جان و دارایی مردم صورت می گیرد.

بیش از ۶ هزار کیلومتر از رودخانه های کشور از مناطق مسکونی عبور می کند
وی سیلاب، زلزله، آتش سوزی، سرمازدگی و خشکسالی را به ترتیب جزو بیشترین حوادث روی داده در کشور عنوان کرد و گفت: از مجموع ۶۶ حادثه طبیعی در جهان، کشور ما ۴۴ حادثه را تجربه کرده است.
نامی افزود: با توجه به اینکه حوزه پیشگیری مهم‌تر از مقابله است در این حوزه طرح‌های متعددی می تواند برای مقابله با سیلاب اجرا شود که لایروبی رودخانه‌ها و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری از مهمترین اقدام پیشگیرانه در این حوزه است.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: از بیش از ۱۴۴ هزار کیلومتر رودخانه ای که در کشور وجود دارد ۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می کند بنابراین اصلاح مسیر و ساحل سازی و مقاوم سازی ابنیه ها از جمله پل ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نخاله های ساختمانی از عوامل بروز طغیان سیلاب ها
وی همچنین با اشاره معضل نخاله های ساختمانی به عنوان عاملی در تشدید سیلاب در کشور ادامه داد: تجارب مشاهده شده نشان داده است که سیلاب های بوجود آمده در مناطقی که در بستر رودخانه های فصلی و غیر فصلی، نخاله های ساختمانی ریخته شده است بیشتر طغیان کرده و موجب بروز خسارت شده است.
معاون وزیر کشور اضافه کرد: بحث نخاله های ساختمانی در یکسال گذشته بسیار جدی گرفته شده است حتی در ۲ استان کشور که این معضل بیشتر بوده است با هماهنگی شورای تامین این استان ها با متخلفان برخوردهای قانونی شدیدی نیز صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این معضل در کشور کاهش یافته ولی همچنان ادامه دارد گفت: شهرداران، فرمانداران، بخشداران و حتی دهیاران باید بر جلوگیری از بروز این معضل در حوزه های کاری خود نظارت کافی داشته و با متخلفان برابر قانون برخورد کنند.
نامی با اشاره به اینکه در حوزه هدایت آب‌های سطحی آبخیزداری باید به صورت جدی ورود کند، بیان کرد: با توجه به اینکه ۵۹ درصد از بافت زمین در کشور سنگی و ۴۱ درصد خاکی است باید حداکثر تلاش لازم را برای حفظ خاک به ویژه در حوزه آبخیزداری انجام داده و از احداث سدهای زیرزمینی نیز غافل نشد.
نامی، با تاکید بر اینکه پیشگیری از بحران در اولویت سازمان مدیریت بحران کشور قرار دارد، اضافه کرد:‌ حفظ منافع عمومی ما ایجاب می کند در کنار مقابله با چاه های غیرمجاز حتی چاه های مجاز نیز مورد رصد و کنترل قرار گرفته و درصورت لزوم مسدود شود.
وی در ادامه یادآور شد: تلاش می شود با برنامه ریزی های صورت گرفته استان کرمانشاه به عنوان قرارگاه مرکزی بحران غرب در کشور معرفی و تجهیزات و امکانات لازم برای تحت پوشش قرار دادن حوادث غیرمترقبه برای استان های کردستان، ایلام، همدان و لرستان در این استان مهیا شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: