دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت فضا روان آذر تبریز
عجب شیر پرس - آسانسور وسیله ای الکترو مکانیکی است که برای جابجایی افراد و بار بین طبقات مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و آسایش و رفاه زیادی را برای جوامع بشری فراهم آورده است، آسانسورها از قدیمی ترین ساخته های دست بشریت می باشند که برای آسایش و رفاه انسان ها مورد استفاده قرار گرفته اند، همچنین به مرور زمان افراد و شرکت های گوناگون اقدام به تکمیل نمودن و ساخت قطعات مختلف آسانسور نموده اند تا امروز شاهد آسانسورهای ایمن و تقریباً بی نقص در ایران باشیم. مهندس جعفر علی پور دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید، مدیر عامل شرکت فضا روان آذر تبریز، عضو کمیسیون فنی و کارشناس فنی اتحادیه آسانسور و پله برقی، عضو اصلی هیئت مدیره انجمن صنایع همگن آسانسور و پله برقی وابسته به خانه صنعت معدن و تجارت استان می باشد. مصاحبه ای با ایشان انجام داده که ماحصل آن تقدیم می گردد.
چگونگی تاسیس و زمینه فعالیت شرکت آسانسور فضا روان آذر تبریز را تشریح نمائید؟
سیر صعودی تکنولوژی در جهان در ارتباط زنجیره‌ای فن‌آوری‌ها،جامعه کشور را به آن داشته است تا در جهان نیل به اهداف عالیه، حرکتی منسجم و هوشمندانه که منطبق با نوآوری‌های بین المللی است را داشته باشد. صنعت آسانسور نیز از این امر مستثنی نبوده و در چند سال اخیر تلاش‌های چشمگیری را در جهت رفع کمبود‌ها و معایب تولیدات داشته است. در این راستا شرکت فضا روان آذر تبریز نیز با توجه به تجارب چندین ساله و استفاده بهینه از تکنولوژی‌های برتر بین المللی توانسته است خدمات ارزنده‌ای دراین زمینه برای همشهریان عزیز ارائه دهد. شرکت آسانبر فضا روان آذر تبریز از سال 1387 با یک تیم مهندسی و مجرب اقدام به تاسیس و شروع به فعالیت نمود. این شرکت تحت نظارت طراحان صنعتی و مهندسین برق و مکانیک از ابتدای پروژه تا اتمام آن با تکیه بر نرم افزارهای قدرتمند دنیا همچون Lift Designer ،Catia  و براساس داده‌های پروژه اقدام به محاسبه و طراحی، تامین قطعه و سپس نصب و مونتاژ می‌نماید. این شرکت در طول فعالیت خود دارای مجوز پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صمت استان آذربایجان شرقی و عضو انجمن صنایع همگن آسانسور و همچنین دارای پروانه کسب از اتحادیه صنفی آسانسور بوده و می‌باشد.

کارفرمایان، انبوه‌سازان جهت انتخاب شرکت آسانسور چه مدارکی را از پیمانکار مطالبه کنند؟
زمینه فعالیت در هر شغل و صنفی، متوجه داشتن مجوزهای لازم و فاکتورهای صلاحیت صنفی است، شرکت های آسانسور از این قاعده مستثنی نبوده و برای اینکه کارفرمایان و انبوه‌سازان در زمان خرید آسانسور سردرگم نشوند، می‌توانند با شناخت مسیر صحیح از خرید خود در پیشرفت پروژه‌هایشان با اطمینان قدم بردارند. در همین راستا سازمان صمت به شرکت‌هایی که دارای صلاحیت صنفی هستند، مجوز پروانه طراحی و مونتاژ نصب آسانسور صادر و با تکیه بر اعتبار همین پروانه می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند و به عنوان شرکت‌های آسانسور مجاز و معتبر در هر استان شناخته ‌شوند، پس اگر کارفرما در زمان عقد قرارداد تصویر پروانه طراحی و مونتاژ را از از پیمانکار آسانسور مطالبه کند، به راحتی می تواند تشخیص دهد که شرکت دارای مجوز فعالیت هست یا خیر.

اصلی‌ترین فاکتور جهت شناخت شرکت های مجاز از لحاظ اینکه آیا مجوز این شرکت معتبر می‌باشد چیست؟
با مراجعه به سامانه مدیریت بازرسی آسانسور و پله برقی (lift.isiri.gov.ir) و انتخاب زیر منوی شرکت های معتبر آسانسور و نهایتاً کلیک بر روی استان مربوطه در نقشه کشور عزیزمان ایران، تمامی شرکت‌های بروز و معتبر آسانسور همان استان را با آدرس و شماره تماس و مدت اعتبار در اختیارتان خواهد گذاشت و شما می‌توانید تمام اطلاعات شرکت های دارای اعتبار را مشاهده بفرمایید و با مشاوره گرفتن از آنها آسانسور و پله‌برقی دلخواهتان را بتوانید بخرید تا در آینده هم شما و هم استفاده کنندگان آسانسور ایمن را تجربه کنند.

مدیران، ساکنان و هیئت امنای ساختمان‌ها، برای انتخاب شرکت مجاز جت انجام سرویس و نگهدداری ماهیانه چطور می توانند اقدام کنند؟
کارفرمایان به هیچ عنوان با شخص حقیقی یا شرکت های غیرمجاز اقدام به عقد قرارداد سرویس و نگهداری ننمایند. شرط لازم برای عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، داشتن یک شرکت قانونی و ثبت شده و حداقل دارا بودن پروانه کسب از اتحادیه کشوری آسانسور یا پروانه طراحی و مونتاژ می‌باشد که پس از اطمینان از مجوز شرکت سرویس کار، اقدام به عقد قرارداد سرویس کنند و هزینه قرارداد یکساله را بپردازد. همچنین کارفرما بایستی علاوه بر هزینه‌ی سرویس یکساله، هزینه‌ی بیمه نامه مسئولیت مدنی یکساله را نیز پرداخت و تسویه نماید و حداقل هر ماه یک نوبت سرویس به عمل آورد. همچنین بایستی سالیانه با شرکت سرویس و نگهدار خود جهت انجام بازرسی دوره ای آسانسور، قرارداد منعقد کند تا به‌صورت ادواری توسط یکی از شرکت های بازرسی تحت عنوان بازرسی ادواری، آسانسور مورد نظر را بررسی و اگر مورد تائید شرکت بازرسی بود، گواهینامه ‌ایمنی ادواری یکساله صادر گردد، که هم تمامی مسئولیت‌های قانونی کارفرما و هم سرویس‌کار آسانسور توسط بیمه مسئولیت مدنی در قبال استفاده‌کنندگان پوشش داده شود و همچنین ضریب اطمینان آسانسور در مقابل حوادث بیشتر باشد.

لطفا چند جمله عمومی در مورد  ضرورت ایمنی در کابین آسانسور و استفاده از آن بیان نمایید؟
تنها خواهشی که بنده از تمامی هموطنان می‌توانم داشته باشم این است که: چون اکثر کابین‌های آسانسورها دارای آینه‌ی نیم‌قد یا تمام‌قد هستند، زمانی که قصد سوار شدن به داخل کابین آسانسور را دارند، عجله نکنند، ابتدا خود را داخل آینه مشاهده، سپس اقدام به استفاده از آسانسور کنید.
همچنین مواظب بازیگوشی کودکان در زمان باز و بست درب کابین باشند که خدایی ناخواسته دچار حادثه نشود، چون انگشتان کودکان خیلی راحت می تواند در حد فاصل لته‌های درب کابین گیر کند واگر سهل انگاری شود حادثه آفرین خواهد بود.
مطلب آخر هم اینکه، بنده خودم در اماکن عمومی اگر داخل کابین یک سری فاکتورهای اصلی و ایمنی مشاهده نکنم از آسانسور استفاده نمی کنم که عبارتنداز عدم وجود درب کابین، عدم وجود پلاک شناسه ملی و پلاک ظرفیت شرکت سازنده.
زمانی که صحبت از آسانسور ایمن می‌کنیم، یعنی فاکتورهای اصلی یک آسانسور را دارا می باشد و اگر آسانسوری دارای گواهینامه ایمنی اولیه یا ادواری باشد، پس درب کابین وجود دارد و مشخصات شرکت سازنده (پلاک ظرفیت) و هم پلاک شناسه ملی با کد 10رقمی (نشان دهنده تاریخ اخذ گواهی هم وجود دارد، پس تست های بازرسی انجام و مورد تائید قرار گرفته و این علائم از ایمن بودن اولیه آسانسور می‌باشد.

کارفرمایانی که به هر دلیل با انتخاب شخص نصاب یا شرکت غیرمجاز به مشکل برخوردند باید به کجا مراجعه کنند، چه راهکاری برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنید؟
برای کارفرمایانی که به هر دلیل با یکی از شرکت‌های غیرمجاز یا نصابان اقدام به انجام قرارداد نموده‌اند و حال به دلیل عدم ایفای تعهدات فی مابین به مشکل برخوردند، می‌توانند با مراجعه به دفتر اتحادیه کشوری آسانسور در محدوده شهر خودشان و پس از گرفتن مشاوره، نهایتاً با مراجعه به سامانه بازرسی مدیریت آسانسور و انتخاب شرکت معتبر به اتمام نصب آسانسور پروژه شان اقدام نمایند.

شما به عنوان کارشناس فنی اتحادیه و عضو هیئت مدیره انجمن آسانسور، برای اینکه آسانسور‌ها در بالاترین سطح کیفی باشند، چه راهکار و پیشنهادی را در نظر دارید؟
ببینید اگر موضوع پیشنهادی و طرح بنده که در اینجا مطرح می کنم  اگردر حالت واقعیت نیز باید مطرح و اجرا شود، طبیعتاً با یکسری کم و کاستی‌ها همراه است و نیاز به چکش‌کاری خواهد داشت و اساساً با اینگونه الگوریتم می توانیم به نتیجه برسیم.،چون در کل مصاحبه‌ای که با بنده داشتید، هدف و اساس صحبت‌های اینجانب به سمت این بود که کارفرمایان با شرکت معتبر اقدام به عقد قرارداد آسانسور و پله برقی پروژه شان نمایند نه با نصابان یا شرکت‌های غیرمجازچون اکثر پرونده ها و شکایاتی که به اتحادیه ارجاع داده شده از این سرچشمه می گیرد که به دلیل کمبود دانش فنی، پیشنهاد اجناس بی کیفیت و ارزان و ... کار به شکایت و عدم از همکاران ما هستند و ما خودمان زمانی بدون مجوز بودیم و با تلاش و رعایت تمامی موارد قانونی و ضوابط توانستیم مجوزهای لازم را اخذ نمائیم.

سخن آخر ؟
 توصیه و راهکار بنده این است که باید بستری مناسب فراهم گرددتا چندین شرکت که به تنهایی نتوانسته اند مجوز بگیرند با تاسیس یک شرکت جهت کسب امتیازات لازم و مثبته سازمان صمت با داشتن اعتبارکافی شروع به فعالیت نمایند.
همچنین پروسه عقد قرارداد آسانسور در زمان اتمام پروژه نباشد و در زمان صدور پروانه ساختمانی همانند انتخاب شرکت مجری و مهندس معمار، محاسب و تاسیسات و... شرکت آسانسور نیز انتخاب و از ابتدا در پروانه ساختمانی که شهرداری صادر می کند درج گردد و در موازات اجرای مراحل ساخت‌و‌ساز مدیرفنی شرکت نیز از ابتدا با پروژه همراه باشد، چون طراحی و محاسبه در ابتدای پروژه صورت گرفته و اجناس با کیفیت بالاتری تهیه شده، باقدمی  بالاترکه در صنعت آسانسور برداشته می شود سطح کیفی نیزبالاتر برود.
همچنین سامانه هوشمند نصابان نیز طراحی و راه‌اندازی شود تا شرکت‌های معتبر در زمان نیاز و کمبود نیروی انسانی از سامانه هوشمند نصابان، افراد با صلاحیت را با توجه به نوع نیاز انتخاب نموده و جهت نصب مراحل به پروژه بفرستند، در این میان بیمه تامین اجتماعی نصابان نیز تامین می‌گردد و به مصلحت قشر پاکدست و زحمت کشیده نصابان خواهد بود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: