دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۹۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت مهندسی برج افرا سهند
عچب شیر پرس - مهندسی خاک و پی یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین گرایش‌های مهندسی عمران است. به طوری که آن را می‌توان پایه اساسی مهندسی سازه دانست. این رشته به خصوصیات رفتاری و مشخصات خاک و فونداسیون و پی و دینامیک خاک می‌پردازد. همین مباحث مربوط به تونل‌ها، سدهای خاکی، آزمایشگاه‌های مکانیک خاک در زمره مهندسی زئوتکنیک قرار می‌گیرد. مهندسی خاک و پی به بررسی مهندسی رفتار مصالح زمین و مخاطرات محتمل در رابطه با احداث سازه‌ها می‌پردازد. مهندس علی محمدی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی برج افرا سهند، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت یونار طرح صنعت، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و عضو انجمن صنفی مهندسان ایران می‌باشد. فعالیت در بیش از 30 پروژه دولتی و خصوصی در زمینه ساختمان و ابنیه و نقشه برداری از سوابق درخشان ایشان محسوب می‌شود. در همین راستا گفتگویی را با ایشان ترتیب داده‌ایم که تقدیم حضورتان می‌گردد:
چطور شد رشته خطیر مهندسی عمران را انتخاب کردید، مهمترین شاخص مهندسی عمران را بیان نمایید؟
هر انسانی از بدو تولد در زندگی خود خواسته و ناخواسته با چالش‌های متعددی روبروست و تحت تأثیر یکسری شرایط محیط اطراف خود قرار دارد و در این میان خانواده، اطرافیان دوستان و نهایتاً جامعه‌ای که در آن رشد و نمو پیدا می‌کند در شکل گیری شخصیت انسان چه از نظر فکر، رفتاری و حتی شغلی مؤثر بوده و بنده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در انتخاب آینده شغلی خود به نوعی از این شاخصه‌ها تأثیر پذیرفته و وارد شغل شریف و مقدس مهندسی یعنی خلق هر آنچه که می‌تواند نمود پیدا کند شدم. ناگفته نماند جایگاه و وجهه اجتماعی و حتی درآمد شغلی نیز در این انتخاب بی تأثیر نبوده‌اند.
به نظر من مهمترین شاخصه مهندسی عمران و یا بهتر بگویم تمامی رشته‌های مهندسی، خلاقیت ذهنی، وجدان کاری، تخصص، نوآوری، شناخت نیازها و نگاه به آینده می‌باشد.

دیدگاه جنابعالی در رابطه با ساخت و سازهای بی رویه فاقد امنیت کافی در سطح منطقه چیست، چه راهکار و پیشنهادی در این خصوص دارید؟
از دیدگاه بنده بزرگترین معضل جامعه کنونی ما تصدی پست‌های مدیریتی غیر مرتبط و سیاست‌های غلط در بحث‌های کلان مدیریتی است و نتیجه آن همانی است که اکنون شاهدش هستیم و گریبانگیر جامعه کنونی ماست و تبعات آن وضعیت نابسامان اقتصادی، نبود زیرساخت‌های لازم و هدر رفت سرمایه ملی کشور، عدم نظارت کافی بر اجرای قوانین و ضوابط ساخت و ساز در کشور و در کنار آن ناآگاهی آحاد مردم جامعه نسبت به ضروری‌ترین نیاز خود یعنی  داشتن سرپناهی مطمئن و امن که ضامن سلامت روح، روان و جان افراد خانواده و در نتیجه جامعه است می‌باشد که البته مورد آخر بر می‌گردد به مشکلات اقتصادی و وضع معیشتی مردم که بایستی ریشه‌ای حل شده و راهکاری که می‌توان برای برون رفت از این وضعیت پیشنهاد کرد این است که در وهله اول بایستی معیشت مردم به ثبات نسبی برسد. دومین مسئله، احقاق حقوق جامعه مهندسی، حذف دلال‌ها و سپردن کار به کاردان در این حوزه جهت بهبود وضعیت ساخت و ساز در کشور می‌باشد.

تعامل و همکاری شما با سایر ارگان‌ها علی الخصوص سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها و وزارت مسکن و شهرسازی چگونه است، چه توصیه و پیشنهادی برای مسؤلان ذیربط دارید؟
با توجه به موارد ذکر شده فوق، متأسفانه ارتباط و تعامل و همکاری مهندسین با وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و ارگان‌های ذیربط که بدنه اصلی تدوین مقررات و ضوابط، برنامه ریزی، تصویب آئین‌نامه‌ها، تربیت افراد متخصص ذیصلاح را بر عهده دارند به حداقل ممکن رسیده و بستر برای ظهور افراد ناکارآمد و فرصت طلب فراهم گردیده که حاصل آن ساخت و سازهای بی رویه و فاقد امنیت لازم و کافی و دلال بازی و در نتیجه بالا رفتن هزینه‌های هنگفت ساخت و ساز در کشور است.
بهترین پیشنهاد و راهکار برای رفع این مشکل، پیوند و تعامل بیشتر سازمان‌ها، نهادها، ادارات و بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی که به هر نحوی مرتبط و تأثیر گذار در بحث ساخت و ساز و آبادانی کشور است و در صدر آن‌ها وزرات مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان و مسئولیت پذیری و پاسخگو بودن آن‌ها می‌باشد.

تورم و نوسانات قیمت مصالح ساختمانی چه تأثیر منفی در ساخت و ساز مسکن داشته است و راه‌های برون رفت از این معضل را بیان نمایید؟
همانطور که قبلاً نیز عرض کردم یکی از پرچالش‌ترین و مخرب‌ترین مسائل کنونی کشور، سوء مدیریت است که توزیع ناعادلانه ثروت و عدم پایبندی به قوانین و مقررات را درپی دارد و راه چاره آن، تغییر، اصلاح و جراحی اساسی در تمامی بخش‌ها و زمینه‌ها و اساساً ساختار مدیریتی است. برای کنترل و مهار تورم و جلوگیری از نوسانات قیمت مصالح، بایستی با نظارت‌های مداوم و مستمر، حذف دلالان و رانت خواران از چرخه تولید و عرضه، زمینه برای تولید مصالح با کیفیت مطلوب و استاندارد و با قیمت تمام شده واقعی برای رسیدن بدست مصرف کننده فراهم گردد و سازندگان بتوانند با اطمینان خاطر فعالیت نمایند.

در مورد پدیده نوظهور حاشیه نشینی بعنوان یک آفت و معضل اجتماعی توضیح دهید و راه‌های برو رفت از آن را تشریح نمایید؟
البته به نظر بنده مسئله حاشینه نشینی یک مسئله نوظهور و جدیدی نیست، بلکه بر می‌گردد به گذشته‌های دور که ریشه و علت آن را باید در تبعیض، توزیع ناعادلانه ثروت و عدم توجه کافی به مناطق محروم و کم برخوردار در سیاست‌های مغرضانه برخی دولتمردان جستجو کرد که حاصل آن مهاجرت بی رویه به شهرها و بروز پدیده حاشیه نشینی است.
برای حل این مشکل 2 راه حل می‌توان مطرح کرد:
الف- با تدوین و اجرای برنامه‌های مشوقی و فراهم آوردن امکانات لازم با توجه به نیازهای مناطق محروم، حاشینه نشینان را ترغیب به بازگشت به محل زندگیشان کرد.
ب- احداث شهرک‌های جدید و اعطای تسهیلات خرید جهت انتقال حاشیه نشینان به آنجا و یا فراهم آوردن امکانات ساخت و ساز و بازسازی برای محل سکونت حاشیه نشینان با رعایت معیارها  و استانداردها و ضوابط شهرسازی.

لطفاً در مورد پروژه‌هایی که به اتمام رسیده و نیز در دست اقدام دارید بیان نمایید؟
به لطف و یاری خدا، از زمان تأسیس این شرکت در سال 1389 و شروع فعالیت آن و علیرغم کم توجهی و ناملایمات به صنف مهندسی، با تلاش بی وقفه و پشتکاری همکاران ، نزدیک به 30 پروژه مسکونی توسط این شرکت در سطح شهر تبریز اجرا گردیده و در حال حاضر نیز 5 پروژه در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارند.

به عنوان یک طراح و صاحب تجربه با سوابق طولانی در زمینه ساخت و ساز، در جهت حذف بافت‌های فرسوده و قدیمی در حوزه شهری چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟
البته بافت فرسوده و قدیمی از نظر من 2 مقوله متفاوتی هستند که بایستی درک درستی از آن‌ها داشته باشیم. بافت‌های قدیمی در واقع نماد اصالت، هویت، قدمت و فرهنگ مردم آن منطقه می باشند و بایستی با ایجاد تمهیدات لازم در حفظ و نگهداری آن کوشا بوده تا بتوانیم با جذب گردشگران از سرتاسر جهان، صنعت گردشگری را که در دنیای امروزی توجه ویژه‌ای به آن می‌شود و حتی در برخی کشورها از این صنعت درآمدهای هنگفتی عاید کشورشان می‌کنند از قافله عقب نمانده و نهایت بهره را ببریم. متأسفانه استان ما علی‌الخصوص شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها که عنوان مرکز شمال غرب کشور را نیز یدک می‌کشد با قدمتی چندین هزار ساله، با سیاست‌های تبعیض آمیز و نگاه قومیتی و مغرضانه و نیز کم لطفی برخی مسئولین و مدیران این استان از گذشته تاکنون، مورد بی توجهی‌های بسیاری قرار گرفته و در نتیجه این بی تدبیری‌ها و بی مهری‌ها منجر به خروج سرمایه از این استان و حتی مهاجرت نیز گردیده است.
اما خود مقوله بافت فرسوده شامل 2 قسمت است که اولی بر می‌گردد به عدم ساخت و ساز مناسب و غیراصولی در زمان احداث و بکارگیری مصالح غیر استاندارد و بی کیفیت نسبت به شرایط اقلیمی منطقه و بدست افراد غیرمتخصص که عمر مفید سازه را کاهش می دهد. دومی احداث سازه استاندارد با تکیه بر ضوابط و مقررات ملی ساختمان و بدست افراد متخصص و ذیصلاح می‌باشد که البته پس از پایان یافتن عمر مفید سازه، بافت فرسوده محسوب شده و بایستی از چرخه خارج گردیده و تخریب گردد.
بهترین راهکار جهت حذف بافت‌های غیر ایمن و فرسوده و تقویت بافت‌های قدیمی مستحکم، تغییر نگرش مسئولین ذیربط و ایجاد بسترهای لازم حهت ساخت و سازهای مناسب و باکیفیت نسبت به نیازها و کاربری آن‌ها، مصالح و منابع موجود منطقه، آداب و رسوم و فرهنگ جامعه، شرایط اقلیمی البته با متدهای به روز دنیا بدست مهندسین متخصص با تدابیر لازم و آینده نگری می‌باشد. 

سخن آخر؟ اگر صحبت خاصی در حیطه کاری خودتان دارید که مطرح نشده بیان نمایید؟
جهت تغییر و بهبود شرایط، با تأکید عنوان می‌کنم که بایستی نوع نگرش و زاویه دیدمان نسبت به مسائل روز دنیا عوض شده و فرهنگ خودباوری و تفکر در جامعه حاکم باشد. جوامع مترقی و پیشرفته امروزی چنین شرایطی را دارند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: