دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت صلاح اندیشان ابنیه ارک:
عجب شیر پرس - یکی از پیش پا افتاده ترین و اولین نیازهای انسان داشتن سرپناه و مکانی برای زندگی کردن است. انسان ها در طول تاریخ و با توجه به امکانات و ابزاری که داشته اند این نیاز را برآورده کرده اند. انسان های نخستین برای ایجاد سرپناه از طبیعت کمک می گرفتند و معمولا در غارها زندگی می کردند اما با گذشت زمان دیگر غارها جوابگوی نیاز انسان ها نبود و آن ها توانستند ابزارهایی بسازند و توسط آن ابزار و لوازم جایی را برای زندگی کردن خود محیا کنند و این گونه بود اولین جرقه های مهندسی عمران خورده شد. هر چه زمان به جلوتر رفت جوامع بزرگتر شدند و انسان ها به محل هایی بزرگ تر برای زندگی نیاز پیدا کردند و به این ترتیب روز به روز مهندسی عمران جایگاه ویژه تری را در زندگی بشریت به خود اختصاص داد. انسان ها به وسیله دانش عمران توانستند بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان های سهمگین را مهار کنند. از دیگر ارمغان های مهندسی عمران ساخت راه ها است که نقش مهم و اساسی را در ارتباط جوامع بازی می کنند. سدهایی که امروزه ساخته شده و توسط آن ها برق تولید می شود و ایجاد تونل ها که به وسیله آن ها می توان از میان کوه ها عبور کرد همه و همه حاصل کار و دانش مهندسین عمران است. رضا صلاح پور به عنوان مهندس عمران مدیرعامل شرکت صلاح اندیشان ابنیه ارک می باشد. ایشان دارای پروانه پایه 2 حقوقی و مجری گری از سازمان نظام مهندسی استان هستند و همینطورسرپرست کارگاه مسکن مهر سهند در فاز 3 می باشند. فعالیت در پروژه های دولتی و خصوصی در زمینه ساختمان ، استخر،محوطه سازی و نقشه برداری ازجمله فعالیت های سابق ایشان محسوب می شود. در همین راستا گفتگویی را با ایشان در باب فعالیت های مفیدشان نسبت به حوزه عمران ترتیب داده ایم که تقدیم حضورتان می گردد.
دلایل انتخاب فعالیت تان را در زمینه عمران توضیح دهید، وظایف اصلی یک مهندس عمران را در چهارچوب کاری تان بیان کنید؟
همیشه علاقه زیادی به ساخت و ساز و عمران و آبادی داشتم و از طرفی هم جایگاه اجتماعی مناسب این رشته در آن زمان باعث انتخاب این رشته از طرف بنده شد. وظایف یک مهندس عمران وابسته به زمینه ای است که در آن فعالیت دارد . مدیریت منابع مالی و انسانی در جهت ساخت سازه های ایمن با بهره وری بالا و با استفاده از تکنولوژی علم روز می باشد .  عمران یکی از قدیمی ترین شاخه های مهندسی می باشد و در واقع از زمانی که بشر از غار نشینی به سمت ساخت سرپناه برای خود رفت، مهندسی عمران نیز از همان جا شروع شد.

 برای فعالیت و تلاش پرثمر در زمینه عمران از چه شرایطی باید برخوردار بود و جایگاه فعلی این رشته را نسبت به مسئله اقتصادی تشریح نمایید؟
اولا بایستی دارای شرایط جسمانی سالم بود تا بتوان در زمینه اجرا فعالیت داشت . ثانیا، آگاهی به علم روز و خلاقیت و قدرت حل مساله بالا از ویژگی هایی است که یک مهندس عمران باید داشته باشد تا در کارش موفقیت را کسب نماید. پروژه های عمرانی و خصوصا صنعت ساخت مسکن، نیروی محرک اقتصاد کشور می باشد و می توان گفت که اقتصاد کشور رابطه مستقیم با این رشته دارد.

به نظر شما بزرگترین چالش موجود در عرصه کاری تان  چیست و راهکار برون رفت از آن را توضیح دهید؟
 بزرگترین چالش موجود در این زمینه نگاه غیر تخصصی به حوزه ساخت مسکن از سوی مسئولین و مردم می باشد و متاسفانه افراد غیر متخصص از هر قشری در جامعه نسبت به ساخت و ساز نظر می دههند و پا را فراتر گذاشته و فعالیت  می کنند . لذا این امر باعث شده ساختمانهای منطقه و همینطور کشور، کیفیت و دوام لازم را نداشته باشند . از سوی دیگر شکاف بین دانشگاه و شرکت های عمرانی وضعف آموزشهای عملی در دانشگاهها  از جمله مشکلات دیگر  این عرصه می باشد که به نظر بنده اگر دانشگاههای بزرگ کشور مستقیما در پروژه های عمرانی ورود پیدا کنند واز دانشجویان در این پروژه ها استفاده کنند به طور قطع همه پروژه ها ی ما علمی تر و تخصصی تر اجرا می شود و به در کنار  این مسئله دانشجو هم پس از فارغ التحصیل شدن با دید مناسب و داشتن تجربه عملی برای ورود به بازار کار  اقدام خواهد کرد. به عنوان نمونه کاری که دانشگاه علوم پزشکی انجام می دهد در همین راستا می باشد. لذا  نظام مهندسی  حاظر در استان هم لازم است در بخش آموزش کارگاههای آموزشی عملی و علمی مناسب را به صورت متناوب برگزار نماید و به شکلی پیگیری نماید که تنها در قالب سمینار و همایش نشان داده نشود بلکه به صورت  مداوم  مهندسین ما در حال یادگیری و بروزرسانی علم و فنون خود باشند.

 برای حذف بافت های فرسوده ازحوزه شهری چه باید کرد و بهترین اقدام دولت و مسولان امر در این زمینه چگونه می تواند شکل بگیرد؟
بافت فرسوده و حاشیه نشینی یکی ا ز بزرگترین مشکلات کلانشهرهای کشور و علی الخصوص تبریز می باشد که نیازمند برنامه ریزی بسیار جامع و دقیق از سوی مدیران کلان شهری و همچنین صرف هزینه و زمان بالا می باشد که در وهله اول اقدامی انجام داد تا جلوی حاشیه نشینی گرفته شود چون مهمترین علت آن مهاجرت بی رویه از روستاهها به شهر می باشد. در وهله دوم هم نیاز به ورود مستقیم دولت و سرمایه گذاری در زمینه ملک های بافت فرسوده می باشد و همچنین دادن تسهیلات و امتیازات به ساکنین این مناطق آنها را تشویق به همکاری با دولت در این زمینه می کند.

 با توجه به اینکه یک فرد در زمینه کاری اش نیاز به تحصص کافی دارد ،شما در جهت کسب موفقیت لازم چه مراحلی را طی کرده اید تا به جایگاه مطلوب دست یابید؟
بنده با شرکت در کارگاههای آموزشی از جمله کارگاه جوش و تست های غیر مخرب جوش ، کلاسهای آموزش نرم افزار های تخصصی این رشته و نیز کلاسهای نظام مهندسی و ارتقاء پایه و در آخر تجربه های کارگاهی و عملی که در طول این سالها کسب نموده ام سعی در افزایش سطح علمی خود داشته ام.

تفاوتهای بارزی که رشته عمران با رشته معماری دارد را بیان کرده و فرق بین وظایف مهندسین این رشته ها را از هم تمییز نمایید؟
مهندسی عمران و معماری در ارتباط نزدیک با هم قراردارند. در جهاتی دیگر هم می توان گفت که مهندسی معماری بیشتر با جنبه کاری پروژه ها سروکار دارد و جنبه هنری و زیبایی و ظاهری کار را برعهده  می گیرد و همینطورتعریف و طراحی کاربردی سازه می باشد ولی مهندسی عمران جنبه فنی و سازه ای کار را بر عهده دارد و طراحی و اجرای سازه لازم برای کاربری های تعریف شده از سوی معمار را عهده دار می شود.

امروزه بهترین ساختارها و شیک ترین بنا ها در درجه اول از طراحی و معماری خاص بهره می برد، در این میان جایگاه و نقش رشته عمران و مسائل مربوط به آن را مشخص کنید؟
شیک ترین و زیباترین پروژه های معماری بدون در نظرگرفتن نقش مهندس عمران، فقط در مرحله طراحی باقی می ماند و هرگز به مرحله اجرا و عملیاتی شدن نمی رسد.

درجهت اخذ پروانه ساختمان از بنای کار چه مراحلی را باید طی کرد و چه مواردی را باید رعایت نمود؟
ابتدا ازطریق دفاتر پیشخوان دولت برای اخذ مجوز نقشه از شهرداری منطقه اقدام می شود . شهرداری با در نظر گرفتن تراکم و سایر ضوابط، تعداد طبقات و همچنین میزان سطح اشتغال را مشخص می کند سپس نقشه های اجرایی طراحی و پس از تایید شدن در نظام مهندسی و مشخص شدن ناظرین و مجری پروژه به شهرداری ارسال می شود تا پروانه ساختمانی مربوطه صادر گردد.

کلام آخر ، اگر حرفی مانده که بیانش را در جهت بهبود بخشی و رفع مشکلات حاکم موثر می دانید بیان فرمایید و انتظارات خود را از همکاران فعال تان را دراین زمینه ارائه دهید ؟
امروزه اکثر مهندسین دغدغه مالی در جهت تامین مخارج زندگی دارند و تا زمانی که این مشکل حل نشود مهندس نمی تواند به فکر افزایش سطح علمی و پروژه های خود باشد که امیدواریم با اتخاذ قوانین و تدابیر لازم از سوی مسئولان امر، مهندسین کشور جایگاه اجتماعی و اقتصادی از دست رفته خود را در جامعه بدست آورند تا شاهد پیشرفت این رشته که به نوبه خود باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی می شود، باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: