شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
در راستای اجرای برجام صورت گرفت
عجب شیرما: دستور اوباما برای آمادگی جهت رفع تحریم ها پس از تایید اجرای تعهدات ایران
دستور اوباما برای آمادگی جهت رفع تحریم ها پس از تایید اجرای تعهدات ایران

به گزارش عجب شیرما به نقل از فارس، رئیس‌جمهور آمریکا دستور آمادگی دولت این کشور را برای برداشته شدن تحریمهای ایران در راستای اجرای برجام را صادر کرد.

در حالی که طبق خبرهای منتشر شده در رسانه‌های غربی قرار بود امروز یکشنبه به عنوان «روز پذیرش» برجام باشد، از آمریکا خبر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا دستور آمادگی برای برداشتن تحریم‌ها در راستای اجرای برجام را صادر کرد.

در فرمان اوباما خطاب به وزرای خارجه، خزانه‌داری، تجارت و همچنین فدرال رزرو آمریکا آمده است: «من از شما می‌خواهم همه تدابیر لازم را برای اینکه تعهدات آمریکا در قبال تحریمها اجرا شود، اتخاذ کنید».

البته در فرمان رئیس‌جمهور آمریکا تاکید شده که اجرای تصمیمات مربوط به رفع تحریمهای ایران در صورتی انجام می‌شود که جان کری وزیر خارجه این کشور تایید کند ایران تعهدات خود در برجام را اجرا کرده است.

در فرمان اوباما آمده است: «بر اساس برجام امروز 18 اکتبر 2015 روز پذیرش است روزی که برجام عملی می‌شود و همه مشارکت‌کنددگان از جمله آمریکا باید ترتیبات قانونی لازم و آمادگیها جهت اجرای تعهداتشان در قبال برجام را انجام دهند. مبتنی  بر بند 11 ضمیمه پنجم برجام، وزیر خارجه(آمریکا) در ارتباط با مستثنی کردن تحریمهای مربوطه اقدام می‌کند و این اقدام پس از تایید وزیر خارجه مبنی بر اینکه ایران اقدامات خاص هسته‌ای در بندهای 15.1 و 15.11 ضمیمه پنجم برجام اجرایی می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی آزمایی می‌شود».

در ادامه این فرمان تاکید شد: «من به شما دستور می‌دهم تدابیر بیشتر برای اطمینان یافتن از اجرای سریع و موثر تعهدات قید شده آمریکا در برجام را بر اساس قوانین آمریکا اتخاذ کنید. به طور خاص و بر اساس نیازمندیهای قانونی آمریکا، من به شما فرمان می‌دهم همه اقدامات ضروری را برای اجرا کردن تعهدات آمریکا در ارتباط با تحریم‌های توصیف شده در بند 17 ضمیمه پنجم برجام از قبیل آمادگی برای پایان دادن به فرمانهای اجرایی مشخص شده در بند 17.4 و دادن اجازه فعالیتهای مطرح شده در بند 17.5 را اتخاذ کنند که با تایید وزیر خارجه درباره اجرای اقدامات هسته‌ای مطرح شده در بندهای 15.1 و 15.11 ضمیمه برجام اجرایی می‌شود پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنها را راستی آزمایی کرد».

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین افزود: «برای انجام این مسئولیتها به شما فرمان داده می‌شود تا با روسای دیگر وزارتخانه‌های اجرایی و سازمانهایی که شاید مناسب و مقتضی باشند، مشورت کنید. به وزیر خارجه اختیار و فرماند داده می‌شود تا این یادداشت(فرمان اوباما) را در فدرال رجیستر منتشر کند».

در توافق جامع هسته‌ای ایران و گروه 1+5، دولت آمریکا متعهد شده است که از «روز اجرای توافق»، اعمال تحریم های کنگره مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و فرامین اجرایی رئیس جمهور در این مورد را لغو کند.

اتحادیه اروپا  هم ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای همه تحریمهای اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد اما اجرای آن منوط به گزارش آژانس و اجرای تعهدات کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: