دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
رئیس اسکودا خبر داد؛
عجب شیر پرس - رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران درباره آیین نامه کانون‌های وکلا توضیحاتی داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) در نشست خبری صبح امروز خود اظهار کرد: ماه گذشته شاهد انتخابات ریاست جمهوری بودیم و به شرکت مردم در این انتخابات آقای رئیسی منتخب مردم شدند و به او تبریک می گویم.

وی ادامه داد: انتصاب آقای محسنی اژه‌ای را به عنوان ریاست قوه قضاییه تبریک میگویم.

کوشا با اشاره به آزمون وکالت ۹۹ گفت: از کلیه داوطلبان آزمون وکالت ۹۹ عذرخواهی می کنم و از سازمان سنجش و ستاد کرونا گلایه داریم، هرچند قصوری نداشتیم و برای برگزاری آزمون تلاش کردیم، اما مسئولیت تعویق‌های آزمون را می پذیریم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به آزمون ۱۴۰۰ بیان کرد: آیین نامه اخیر الصدور قابلیت اجرایی ندارد و درباره موارد درسی آزمون به زودی تصمیم گیری می کنیم و این موارد از جمله اختیارات کانون‌های وکلا است و ارتباطی به آیین نامه ندارد.

وی با اشاره به آیین نامه استقلال کانون وکلا گفت: در این آیین نامه ماده ۲۲ لایحه استقلال کانون وکلا می گوید این کانون آیین نامه‌های مربوطه به کانون از قبیل برگزاری آزمون است و براساس این ماده در لایحه استقلال کانون وکلا یک بار در سال ۱۳۳۴ آیین نامه نوشتیم و سوال این است که آیا آیین نامه دیگری احتیاج بود یا خیر؟

کوشا افزود: ما نمی‌توانیم آیین نامه جدیدی صادر کنیم مگر آنکه اصلاحیه برای آن صادر شود و اگر قرار باشد آیین نامه جدیدی هم نوشته شود برعهده کانون‌های وکلا است.

اگر آیین نامه وکالت اجرایی شود دیگر استقلالی وجود نخواهد داشت

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: استقلال کانون‌های وکلا جوهره اصلی آن است و اگر آیین نامه اجرایی شود ما دیگر استقلالی نخواهیم داشت و به کانون‌های وکلا قوه قضائیه تبدیل می شویم.

وی گفت: ما یک بار اصلاحیه آیین نامه استقلال کانون وکلا را به قوه قضائیه ارسال کردیم و قرار بود اگر باز نیاز به اصلاح بود قوه قضائیه آنرا به ما بازگرداند، اما این آیین نامه بدون اینکه توسط ما اصلاح شود به تصویب رسید.

کوشا اظهار کرد: در قانون اساسی مشروطیت هیچ گاه درباره نهاد وکالت ماده یا اصلی نیامد، اما در قانون اساسی وکالت به عنوان یک نهاد مستقل دارای اصل است و تحت حقوق ملت قرار گرفت.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به آیین نامه استقلال کانون وکلا گفت: از سال ۱۳۳۴ تا سال ۱۳۸۸ هیچ فشاری به کانون‌های وکلا وارد نشده بود که آیین نامه جدید بنویسند و پس از دو بار متوقف شدن نوشتن آیین نامه در دوران روسای قوه قضائیه وقت سال ۹۸ پیش نویس آیین نامه به دست روسای اسکودا رسید.

وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات متعدد نهاد وکالت اعلام کرد که پیش نویس آیین نامه باید توسط کانون‌های وکلا تدوین شود و قول داده شد تا اصلاح آیین نامه توسط کانون‌های وکلا انجام شود، اما برای بار دوم آیین نامه به ما ارجاع نشد و به تصویب رسید.

بیان اشکالات آیین نامه وکالت به رئیس قوه قضائیه

کوشا با بیان اینکه اشکالات آیین نامه طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ارسال شده است گفت: مواردی به آیین نامه الحاق شده که ناقض استقلال است و این اشکالات در چهار بخش مطرح شده است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ادامه داد: ۱۱ مورد ناقض قوانین در این آیین نامه دیده می‌شود.

وی گفت: در این آیین نامه گفته شده معاونت حقوقی قوه قضائیه با کانون‌های وکلا دستور العمل تدوین کنند و این یعنی نهاد مستقل وکالت باید تحت نظر معاونت حقوقی در بیاید.

کوشا بیان کرد: در اصلاحیه تغییراتی اعمال شده که نه تنها مورد نظر کانون نیست بلکه مغایر مواد قانونی است، در این اصلاحیه اعلام شده که تسلیم نسخه‌ای از وکات نامه برای وکیل ضروری است در صورتی که نسخ الکترونیکی است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بیان کرد: ماده ۱۷ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ تصریح کرده که از تاریخ اجرای این قانون هیچ وکیلی را نمی‌توان از شغل وکالت معلق کرد مگر به حکم دادگاه انتظامی؛ در صورتی که در این آیین نامه گفته شده که تعلیق وکلا منحصراً به عهده حکم دادگاه انتظامی نیست.

وی اظهار کرد: ما در اصلاحیه‌ها نظر دادیم و تمامی نظرات و نوآوری‌های ما را حذف کردند. ما درخواست کردیم که موسسات حقوقی ساماندهی شود، اما این درخواست ما را نادیده گرفتند و حذف کردند.

کوشا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره زمان برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ گفت: این آزمون قطعا در ۷ آبان برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دروسی که در آزمون ۱۴۰۰ افزوده می‌شوند گفت: درباره دروس هم یک مورد حقوق اساسی به پیشنهاد خودمان افزوده شده و درباره درس متون فقه هم باید جلساتی برگزار شوند تا درباره آن‌ها تصمیم گیری شود، زیرا دروس امتحانی ارتباطی به آیین نامه وکالت ندارند.

افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت آزمون وکالت سال ۱۴۰۰

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: امیدواریم آقای اژه‌ای با توجه به سوابقی که دارد با ما توافق کند تا کارگروهی تشکیل شود و بتوانیم درباره آیین نامه تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت آزمون وکالت گفت: سال گذشته ۸۱ هزار نفر شرکت کردند که بیش از ۳ هزار نفر قبول می‌شوند و در سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۰ درصدی داشته ایم و ۴۲۰۰ نفر است. نفر جذب خواهند شد، اما افزایش نیافتن ظرفیت ما به این دلیل است که رئیس دادگستری‌های برخی از استان‌ها مخالف هستند.

کوشا درباره زمان اعلام نتایج آزمون وکالت سال ۹۹ بیان کرد: کلید آزمون توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد و امیدواریم زودتر اعلام شود تا داوطلبانی که در این آزمون قبول نشدند برای آزمون سال ۱۴۰۰ شرکت کنند حدودا یک ماه آینده نتیجه آزمون برگزار خواهد شد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: سو مدیریت در بحث واکسیناسیون در ایران زبانزد شد، اما در صدد هستیم گزارش کاملی درباره آسیب‌هایی که به نهاد وکالت و تضییع حقوق مردم در محکمه‌ها وارد شد تکیما کنیم.

حتی یک ریال هم از بودجه دولتی استفاده نکرده‌ایم

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره درباره خدمات رفاهی کانون‌های وکلا گفت: سال ۵۵ صندوق حمایتی ایجاد شده است و برای خرید دفتر به وکلا وام داده می‌شود ما از هر نوع حمایت از وکلا استقبال می‌کنیم

کوشا ادامه داد: نهاد وکالت مردمی است و ما یک ریال بودجه دولتی استفاده نکرده ایم نهاد موازی کانون وکلا خلاف قانون است و باید هرچه زودتر یکی شویم، زیرا استقلال به نفع مردم است و آیندگان قضاوت می‌کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: