دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
عجب شیر پرس- واقعه صحرای طبس در سال ۵۹ یک معجزه الهی در سقوط آمریکایی‌ها است که علی‌رغم گذشت ۴۱ سال از این رخداد، اقدامات مسئولان برای تبیین این رویداد تنها در حد برگزاری مراسم سالانه مانده است.
۴۱ سال غفلت از سقوط فراموش نشدنی آمریکایی‌ها

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر، وقوع حادثه طبس و امدادهای الهی که در آن شکل گرفت، بیانگر روایتی عظیم بوده که همواره " یدالله فوق ایدیهم" را یادآوری می‌کند.

حادثه‌ای که در بیش از سه دهه گذشته در صحرای طبس هیمنه پوشالی آمریکا و پیروانش را در هم شکست و دستان خدا در صحرایی برهوت بر دل استکبار لرزه‌ای فراموش نشدنی افکند.

عملیات قرار بود طی روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ۵۹ در طبس و تهران انجام شود. هنگامی که هواپیماها و بالگردها به طبس رسیدند، رابطانی که با دوربین‌های مدار بسته همه چیز را تحت کنترل داشتند بارها اعلام کردند همه چیز آرام است و عملیات با موفقیت پیش می‌رود.

چند متری تا فرود باقیمانده بود، طوفانی در گرفت. دستگاه هیدرولیک یکی از بالگردها از کار افتاد، دو بالگرد دیگر هم با یکدیگر اصابت کرده و آتش گرفتند و هشت نظامی آمریکا در این میان به درک واصل شدند.

ماجرای طبس، یکی از رسواترین توطئه‌های آمریکا بر ضد انقلاب است. این رویداد یکی از بزرگترین معجزه‌های قرن گذشته به شمار می‌آید چراکه شیطان بزرگ با تمام امکانات و بهره گیری از پیچیده‌ترین امکانات نظامی پا در خاک ایران گذاشت و با همان خاک یکسان شد.

مصداقی برای سوره فیل

بنا به گفته تاریخ نویسان، حادثه طبس مصداقی دیگر برای سوره فیل است. پنچم اردیبهشت ۵۹، یوم الفیل دیگری بود که نمادی ماندگار در تاریخ اسلام است.

شاید از همین رو است که خاطره پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ برای مردم فراموش نشدنی بوده و گرامیداشت آن سال به سال تکرار می‌شود.

اگرچه غفلت‌های بزرگی از سوی متولیان نسبت به معرفی این حادثه به نسل جدید رخ داده، اما جای شکرش باقی است که این رویداد بین المللی در تقویم کاری مسئولان برنامه‌هایی ویژه گرامیداشت را به خود می بیند.

طی سال‌های گذشته همزمان با پنجم اردیبهشت ماه، از اقشار و رده‌های مختلف مردمی و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در صحرای طبس حضور به هم می‌رساندند و با اجرای ویژه برنامه‌های متعدد، این روز را گرامی داشته و باری دیگر شکوه و عظمت ایران را به رخ جهانیان می‌کشیدند.

با ورود ویروس کرونا به کشور و خراسان جنوبی، این برنامه‌ها هم به بستر فضای مجازی کشیده شده و حضور فیزیکی مردم را کمرنگ کرده است.

برگزاری مسابقات مجازی، راوی گری افراد حاضر در صحرای طبس از طریق شبکه تلویزیونی خاوران و اجرای سرود با حضور حداقل افراد از جمله برنامه‌های پیش بینی شده مسئولان برای گرامیداشت حادثه طبس در سال جاری است.

بیابان طبس، راوی فراموش شده در کویر

به راستی که بیابان طبس بهترین راوی معجزه‌ای است که دل تاریخ را به لرزه درآورد. تفسیر آیه «وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَاللّه‏ وَاللّه‏ُ خَیْرُ الْماکِرینَ» را باید از کویر تفتیده طبس پرسید.

طبس برای مردم ایران فراتر از نام بیابانی در دوردست‌های کویر است. این مکان خاطره‌ای از محافظت الهی از سرزمین و مردمی بوده که نمی‌توانند زور و زورگویان را تحمل کنند.

عظمت این نقطه در حالی است که تاکنون به صورت همان بیابان مانده و کمتر توجهی به رونق آن شده است. مکانی که می‌توانست با تبلیغات مناسب محیطی و اجرای پروژه‌های پیش بینی شده گویای حادثه‌ای بزرگ باشد، امروز کمتر کسی جذب می‌کند. چراکه اقدامات فرهنگی مسئولان طی ۴۱ سال گذشته تنها به پنجم اردیبهشت ماه خلاصه شده و پروژه‌ها در مسیر احداث جا مانده‌اند.

امروز در کویر طبس تنها چند لاشه هواپیما و به جامانده از آن واقعه وجود دارد که در کنار طرح‌های نیمه تمام مسئولان زیر تیغ آفتاب زمان سپری می‌کنند.

لاشه‌ها و اسنادی که اگر باز هم دست روی دست گذاشته شود در آینده‌ای نه چندان دور زیر آفتاب، طوفان و باران هویت خود را از دست می‌دهند.

غفلت از پروژه موزه استکبار ستیزی

بنا به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تصویب رهبر فرزانه انقلاب در ۲۳ اسفند ۸۸، مقرر شد موزه بین المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس احداث شود.

اکنون سال‌ها از این مصوبه می‌گذرد اما نه موزه‌ای احداث شده و نه جنایات آمریکا به نمایش گذاشته شده است.

با توجه به بین المللی بودن واقعه شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس، باید تمامی دستگاه‌ها به میدان آمده و با احداث پروژه، پیام بزرگ این واقعه را به جهانیان برسانند.

در راستای سوق دادن توجه مسئولان به این نقطه ارزشی، گزارشی با عنوان «پروژه بین المللی درجا می‌زند / کمبود اعتبار برای ساماندهی موزه» منتشر کرد.

با انتشار این گزارش، پیش از ظهر شنبه ۲۵ فروردین ماه، جلسه بررسی مسائل و مشکلات پیش روی پروژه موزه استکبار ستیزی طبس و برنامه ریزی برای گرامیداشت سالروز حادثه ۵ اردیبهشت به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

اگرچه در این جلسه تصمیماتی از سوی مسئولان عالی مقام استانی اخذ شد اما نیاز است سرعت عمل متولیان شتاب بیشتری به خود دهد تا نسل جدید از تماشای معجزه خداوند در دل کویر بی بهره نمانند.

تاکید استاندار برای تسریع احداث موزه

حمید ملانوری پیش از این در جلسه بررسی مشکلات پیش روی پروژه، با بیان اینکه واقعه صحرای طبس یکی از بزرگترین امدادهای غیبی و الهی به ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، گفت: سل‌های آینده را باید در جریان وقایعی چون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حادثه صحرای طبس قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تبیین حادثه طبس مانند یک سلاح در امنیت کشور تأثیرگذار و بازدارنده است، افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونا، ادارات فرهنگی اعم از اوقا و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کمک رسانه‌ها و از طریق فضای مجازی این واقعه را تبیین کنند.

استاندار خراسان‌جنوبی خواستار نصب تابلوهای راهنمای موزه طبس در دو طرف مسیر صحرای طبس شد و گفت: با توجه به اینکه اعتبار لازم برای ساخت «موزه بین‌المللی استکبارستیزی صحرای طبس» از سوی دولت تخصیص یافته، دست‌اندرکاران هرچه سریع‌تر نسبت به آغاز عملیات اجرایی پروژه اقدام کنند.

آغاز احداث موزه در خرداد ماه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت پنجم اردیبهشت ماه بیان کرد: برگزاری جلسه محوری در حسینه جماران با حضور تعداد محدودی از مسئولان، پخش ویژه برنامه صحرای طبس از تلویزیون و مصاحبه با افراد حاضر در جلسه از جمله برنامه‌های امروز است.

غلامرضا فلاحی شعر خوانی و اجرای سرود در صحرای طبس را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا، برنامه‌های گرامیداشت در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

وی از کلنگ زنی موزه استکبار ستیزی طبس طی سوم خرداد ماه خبر داد و افزود: در بودجه سال جاری ۱۰ میلیارد تومان و طی سال گذشته هم پنج میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است.

فلاحی با بیان اینکه این پروژه در مساحتی با زیربنای هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث خواهد شد، گفت: با کلنگ زنی این پروژه، کار اجرایی آستان قدس رضوی برای احداث مسجد، مراکز رفاهی و فروشگاه آغاز می‌شود.

هرچند در تصمیم گیری مسئولان، احداث پروژه ملی استکبار ستیزی سوم خرداد ماه سال جاری کلنگ زنی می‌شود اما نباید قصه تلخ کمبود اعتبار برای این پروژه فراموش شده تکرار شود تا روند اجرایی اش بیش از این به تعویق نیفتد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: