دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۴۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
عجب شیر پرس - معاون‌ هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: روند آواربرداری در منطقه زلزله‌زده قطور خوی در حال اجرا بوده و باید برای آغاز ساخت و سازها، این روند تسریع یافته و تا ۱۰ روز آینده، آواربرداری واحدهای آسیب‌دیده در مناطق زلزله‌زده به پایان برسد.
ضرب الاجل معاون استاندار آذربایجان‌غربی برای آواربرداری منطقه زلزله‌زده قطور

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا،  آیدین رحمانی در جلسه هماهنگی ستاد بازسازی مناطق خسارت دیده قطور خوی بیان کرد: تسریع در روند آواربرداری واحدهای خسارت دیده در این مناطق در اولویت ما بوده و باید با جدیت اجرایی شود.

وی ادامه داد:  با توجه ویژه دولت، ۳۰ میلیون ریال کمک بلاعوض برای ۲ هزار خانوار در مناطق زلزله زده شهرستان خوی برای جبران هزینه‌های اسکان موقت پرداخت شده است.

وی بیان کرد: تا پایان ماه جاری نیز پرداخت این کمک برای ۲ هزار و ۵۰۰ خانوادر باقی مانده به پایان می‌رسد.

معاون‌ هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: باید نقشه‌های واحدهای مسکونی برای ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده خوی آماده سازی شود زیرا تمامی واحدها با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بر اساس ضوابط و مقررات سازمان نظام مهندسی ساختمان احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: روند ساخت و سازها تا پیش از آغاز فصل سرما باید به پایان برسد.

محمود بدلی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات مشخص شده و در این راستا تسهیلاتی به مبلغ ۴۰ ملیون تومان با نرخ ۴ درصد در روستاها و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با نرخ ۵ درصد در مناطق شهری پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: