شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
در گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل اورژانس ناجی مطرح شد:
عجب شیر پرس - آقای رامین نوابی ارشد مدیریت (طب اورژانس) ، موسس و مدیرعامل آمبولانس ناجی، موسس و رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه فرزندان رحمت و نماینده خانه خیرین استان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مشکلات و مسائل مختلف در رابطه با کودکان کار، خیابانی، بی سرپرست و بد سرپرست پرداخته که ما حصل این گفتگو به خوانندگان فهیم روزنامه عجب شیر تقدیم می‌گردد:
چتر حمایتی خیرین بر فراز شهر تبریز
لطفا در مورد اهداف و اقدامات موسسه خیریه  فرزندان رحمت  توضیح دهید؟
 ما هم همچون سایر خیریه‌ها در زمینه آزادی زندانیان و تهیه جهیزیه فعالیت داریم، ولی بحث تخصصی ما به عنوان انجمن خیریه فرزندان رحمت و صاحب امتیاز مراکز کودکان بی سرپرست، بد سرپرست، سامان دهی کودکان کار و خیابانی در این زمینه فعالیت و نگهداری کودکان بی سرپرست (ایتام)، بد سرپرست و کودکان کار و خیابانی انجام وظیفه می‌نماید.

در رابطه با ایجاد کلینیک مددکاری چه اقدامی صورت گرفته است؟  
مرکز کودکان بی سرپرست، بد سرپرست کمی متمایز است با سایر خیریه ها. بالغ بر 180 خیریه در سطح استان داریم که هر کدام با اهداف و زمینه‌های مختلف و متفاوت فعالیت می‌کنند، انواع خیریه‌ها همچون خیریه مستمندان و خیریه نوبر وجود دارند که صاحب منصب و افتخار برای استان و کشور ما هستند، ولی ما بسان چنین خیریه هایی فعالیت نمی‌کنیم .ساختار شهر تبریز بر پایه خیریه و امور خیر بنا نهاده شده است، سال تاسیس امور خیریه در شهر تبریز به سال 1295 ه.ش بر می‌گردد، که وقف نامه نوشته شده است. معروف شدن شهر تبریز به شهر بی گدا دال بر زحمات زیاد خیرین و بانیان امور خیر از دیرباز در این مهد و دیار بوده است. اگر شهرتبریز به شهر بدون کودک کار خیابانی معروف شده است به خاطر خیر بودن ذات مردم این شهر و اینکه از دیرباز تبریز مهد تمدن و مذهب بوده است و منظور از کودک کار، کودکانی که در سطح کف خیابان در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی، بلاها و خطرات محیطی و فرهنگی مانند اعتیاد و... هستند، توسط این مرکز جمع آوری و با نظارت مسئولین و مراکز ذیربط به موسسه  خیریه فرزندان رحمت انتقال پیدا می‌کنند و اگر هم تعداد اندکی به گدایی مشغولند به خاطر آمدن از حاشینه نشینی صورت گرفته وگرنه موسسه خیریه مستمندان و سایر موسسات مشابه کارشان را بخوبی انجام داده اند و چون تبریز ساختار خیر و مشارکت در امور خیر را داراست و در صورت نیاز هم دستش را برای کمک از دیگران دراز نمی‌کنند به همین علت این شهر به شهر بی گدا معروف شده است. چون در مجموعه ما سه مرکز مددکار به صورت مجزا داریم که دارای مدارک مددکاری و روانشناسی می‌باشند به همین علت نیازی به ایجاد کلینیک مددکاری نبوده است.

چه راهکاری برای شناسایی کودکان خیابانی، بی سرپرست و بد سرپرست دارید؟
 در این انجمن کارها تفکیک شده و کودکان کار و خیابانی با کودکان بد سرپرست و بی سرپرست تفاوت دارد. نیازمند شناسایی چنین کودکانی نیستیم، چون مجری مصوبات سازمان بهزیستی هستیم و دارای پروانه از سازمان بهزیستی و تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنیم. کودکانی که به هر طریق فرار از خانواده کودکان با عنوان بد سرپرست یا بی سرپرست که توسط حاکم شرع و مراجع قانونی شناسایی و تحویل بهزیستی می‌گردند پس از طی مراحل قانونی به موسسه خیریه فرزندان رحمت انتقال داده می‌شوند که دارای دو مجموعه مجزا 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال می‌باشد. متولی جمع آوری این کودکان اعم از خیابانی و کودکان کار شهرداری می‌باشد تا پس از طی مراحل قانونی به این مرکز انتقال یابند، اگر کم و کاستی در این زمینه بوده این باید توسط شهروندان مشخص گردد که آیا کم کاری در این زمینه صورت پذیرفته یا نخیر. این مرکز به عنوان خودرو مهربانی در اواخر سال 96 خودرویی معرفی کرده که شماره آن هم 35400400 می‌باشد که همکار اجتماعی اورژانس 123 می‌باشد و حوزه اورژانس 123 بسیار گسترده تر است ولی ما فقط در حوزه کودک خیابانی و کار به عنوان کمک حال اورژانس فعالیت داریم و بسیار مهربانانه تیم‌های مددکاری مجموعه ما در سر چهار راه‌ها با کودک دوست شده و اگر کودک قبول کند که به مجموعه ما منتقل شود کار پذیرش او انجام می‌پذیرد و سعی بر این است اگر با ایجاد کار برای والدین مشکل خانواده حل گردد یا اگر طلاقی صورت گرفته مشکل عاطفی حل و فصل و ارتباط برقرار گردد و کودکان بد سرپرست هم توسط مراجع ذیصلاح به تشخیص یا به مرکز ما یا سایر مراکز زیر نظر بهزیستی انتقال داده می‌شوند.

آیا از طرف مراکز دولتی،خصوصی و خیرین محترم شارژ مالی به موسسه شما صورت گرفته لطفا بیان کنید؟
این موسسه آمبولانس ناجی تبریز می‌باشد که فعالیت آن وسیع و تخصصی بوده و حالت سیستم زنجیره ای یا گروهی را دارا می‌باشد بخشی از منابع درآمد آن سرریز می‌شود به موسسه خیریه فرزندان رحمت. آمبولانس ناجی از طریق خدمات پرستاری و آمبولانسی که ارائه می‌دهد به عنوان اسپانسر اصلی موسسه خیریه فرزندان رحمت می‌باشد و از کمک‌های خیرین محترم هم نباید به سادگی گذشت که همیشه مددکار و پشتیبان بخشی از منابع نقدی و غیر نقدی موسسه توسط این عزیزان تامین می‌شود، ولی به صورت تخصصی حمایت مالی توسط خیرین انجام نمی‌پذیرد، این موسسه همچون خانواده ای است که فقط نفرات آن کمی زیادتر است به تعداد 63 نفر. این موسسه به کمک‌های غیر نقدی خیرین همچون وسایل بهداشتی، لباس زیر  و غیره نیازمند است و کمک‌های خوراکی و غذایی در مرحله بعدی نیاز‌های فرزندان تحت نظارت این موسسه می‌باشد و از خیرین محترم خواهشمند است مساعدت‌های غیر مالی خود را با هماهنگی  و مشارکت مسئولین موسسه فرزندان رحمت که بر اساس نیاز‌های اصلی این موسسه می‌باشد تهیه ودر اختیار این موسسه قرار دهند و از طرف هیچ مرکز و ارگانی به جز سازمان بهزیستی کمک و مساعدت مالی به این موسسه انجام نپذیرفته است. ودر طول یازده سال فعالیت این مرکز هیچگونه وامی از طریق نهادهای دولتی به این موسسه انجام نگرفته است وچون به عنوان نهادی زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت داریم و دارای مجوز فعالیت از این سازمان می‌باشیم، برحسب تعداد نفرات یارانه مددجو سازمان بهزیستی تعلق می‌گیرد نه ریالی کمتر و نه ریالی بیشتر.

در راستای پیشبرد اهداف انسانی موسسه چه تقاضایی از مسئولین ذیربط دارید ؟
چون هیچ تقاضای ما نتیجه مثبت و ثمربخشی برای موسسه ندارد و به موسسه خیریه فرزندان رحمت به عنوان مجموعه تجاری نگریسته شده است، همین که مسئولین به فرزندان و کودکان این موسسه سر می‌زنند و از موسسه ما بازدید می‌کنند برای ما کافیست. فقط از مسئولین می‌خواهیم به فکر استاندارد سازی محیطی مکان‌ها و مراکز مشابه باشند.
نحوه نگهداری کودکانی که به سن قانونی و ازدواج می‌رسند چگونه است ؟
 تا زمانی که کودک مشغول تحصیل بوده  نخواهد و به سن قانونی هم برسد در این مرکز خواهد ماند واکثر افراد بزرگ شده در این موسسه دارای تحصیلات عالیه می‌باشند که این موسسه برای کودکانی که بزرگ شده و تحصیلات عالیه دارند و بعضا به عنوان مددکار اجتماعی یا کارشناس علوم تربیتی  به عنوان همکار مجددا در این مرکز به عنوان مربی مشغول فعالیت می‌باشند. صفر تا صد هزینه  تحصیلات کودکان این مرکز توسط مرکز تامین می‌شود و فقط دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند  از سوی سازمان بهزیستی کمک هزینه مالی دریافت می‌کنند که فقط به حساب خود فرد به عنوان  کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود و هزینه‌های ازدواج نفرات موسسه توسط خود مرکز صورت می‌پذیردکه به عنوان مرکز تخصصی فرزندان رحمت پسر فعالیت دارد چون مجوز فعالیت از سازمان بهزیستی را در این زمینه می‌باشد و ان شا الله در آینده نزدیک با تامین منابع مالی و رفع محدودیت‌های قانونی مجوز احداث فعالیت سایر مراکز و دختران را  هم دایر خواهیم کرد.

آیا فعالیت کودکان کار و خیابانی از طرف گروهی سازمان دهی شده است ؟
خیر بیشتر این فعالیت‌ها توسط افرادی به صورت گروهی چند نفره بوده که همه ی آنها شناسایی و توسط نهادهای ذیربط مثل سازمان بهزیستی، دادستان و معاون دادستانی سامان دهی شده و به مرکز خیریه فرزندان رحمت تحویل داده می‌شوند و بعضا در مواردی با مشاوره و ایجاد ارتباط با خانواده‌های کودکان مشکل آنها حل می‌گردد .

در مورد مرکز تخصصی فوریت‌های پزشکی و آمبولانس  ناجی توضیح دهید؟
کلیه افراد هیئت موسس خیریه فرزندان رحمت و بنده به عنوان مدیر عامل مرکز آمبولانس ناجی به صورت افتخاری مشغول فعالیت و انجام خدمت می‌باشند و هیچ گونه ریالی به عنوان حقوق یا چشمداشت یا پاداش مالی دریافت نمی‌کنند و اورژانس ناجی شغل آبا و اجدادی ماست که موسسه خیریه فرزندان رحمت از دل اورژانس ناجی جهت خدمت به کودکان کار و خیابانی بی سرپرست و بد سرپرست با دریافت مجوز فعالیت از مراکز قانونی مشغول انجام وظیفه می‌باشد و اورژانس ناجی به عنوان اسپانسر مالی موسسه خیریه فرزندان رحمت فعالیت می‌نماید.

در مورد برنامه‌های آتی و آینده موسسه خیریه فرزندان رحمت لطفا توضیح بفرمایید؟
 این برنامه نیست بلکه آرزوی قلبی ماست که در آینده ای نزدیک بتوانیم مجتمع استاندارد و سازمان دهی شده دارالایتام و مرکز نگهداری سالمندان را در تبریز راه اندازی کنیم و این مستلزم همکاری و مساعدت دو جانبه مسئولین ذیربط و خیرین محترم با موسسه خیریه فرزندان رحمت را دارد.

اگرصحبت خاصی مانده که به ذهنتان می‌رسد لطفا بفرمایید؟
رسیدگی به نیازمند چه در قالب کودکان کار، بی سرپرست، بدسرپرست و یا خیابانی صرفا یک تکلیف دینی یا هیجان مقطعی نیست بلکه وظیفه اجتماعی و عمومی می‌باشد همان طورکه پیشگیری بهتر از درمان می‌باشد در همین حوزه هم به همین منوال است ،اگر می‌خواهیم معضلی و آسیبی درجامعه کاهش یا اثرات منفی آن کم گردد نیاز به همت جامعه اعم از مسئولین ،خانواده‌ها و آحاد مردم و برخورد تخصصی کانالیزه شده از طریق بهزیستی و موسسه خیریه فرزندان رحمت صورت پذیرد، چون مراکز ما استیجاری می‌باشد لذا موسسه خیریه فرزندان رحمت آماده است اگرکسی خانه ای دارد که نیازی به آن ندارد بدون آنکه به نام این موسسه بکند و نیاز وقف به موسسه فرزندان رحمت نیست فقط یا اجاره بهای آن را تعدیل نماید یا در صورت امکان به صورت رایگان در اختیار موسسه ما قرار دهد توانایی همکاری داریم، چون تجهیز و استاندارد سازی اینگونه مراکز برای طول سال زمان بر است  خواهشمند است در اسرع وقت اقدام نمایند و همچنین برای داشتن شهری زیبا مثبت اندیش بوده و به شعار موسسه خیریه فرزندان رحمت که در سطح شهر نمایان است (مهربان باشیم) توجه شود. درپایان از همه کارکنان، خیّرین، مسئولین محترم بهزیستی و تمامی دست اندرکارانی که در طول این سالیان با مهربانی و بزرگواری همراهمان بودند بی نهایت سپاسگذاریم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: