شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
وزیر صمت در اصفهان:
عجب شیر ما - وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان اصفهان گفت: پیشران اقتصاد ما مخصوصا در سال 98 صادرات است که باید روی آن برنامه‌ریزی شود.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، رضا رحمانی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان اصفهان در اتاق بازرگانی اظهار کرد: علاقه قلبی به اصفهان دارم و از گذشته تاکنون همیشه خاطرات خوشی از این استان دارم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: پیشران اقتصاد ما مخصوصا در سال 98 صادرات است که باید روی آن برنامه‌ریزی شود؛ پیشنهاد برای دائمی کردن برند ملی در اصفهان را می‌پذیرم و انتظاراتم از اصفهان حتی بالاتر است.

رحمانی ادامه داد: تشکیلات خوبی در استان دارید و افراد صحبت‌های خوبی کردند که پیشنهاد می‌کنم مشکلات در صادرات را مطرح کنند؛ روزی که ارز 3500 تومان بود، صادرکنندگان می‌گفتند اگر ارز 5 هزار تومان شود، دنیا را فتح می‌کنیم ولی اکنون ارز به 10 هزار تومان رسیده است؛ البته با شما موافق هستم که نوسانات متعدد آن هم ایراد است و مشکل ایجاد می‌کند.

وزیر صمت عنوان کرد: باید کاری کنیم که مشکلات استان‌ها را حل کنیم و بیش از 10 درصد صنایع در اصفهان است؛ حاضرم هر اختیاری دارم به استان بدهم و هرکجا لازم است امضا کنم، این کار را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: فاتحان همان عملیات‌های ما امروز همین صنعت‌گران هستند؛ مواردی که مطرح کردید را خلاصه و به زبان دولت و مجلس تنظیم کنید و به ما بدهید.مصوب کردیم کسانی که به قطعاتی نیاز دارند، بتوانند خارج از صف خودشان قطعاتشان را تأمین کند؛ امروز که به اصفهان آمدم، انتظار ندارم که از مسائل کوچک را گله کنند و به استان‌ها تفویض اختیار کردیم تا مشکلات کمی تسهیل شود.

وزیر صمت اذعان کرد: بخشی از کار ما فرهنگی است و باید برخی از حرف‌ها در ذهن‌ها تغییر کرد و باید بفهمیم موضوع چیست؛ هیچ کس تردید ندارد که جنگ اقتصادی است و هیچ کسی هم تردید ندارد که جنگ روانی هم در کنار آن وجود دارد و باید به بخش دوم آن بیشتر اهمیت دهیم.

وی ادامه داد: به هر استانی که رفته‌ام گفته‌ام که سیاست امروز دولت ما که صحبت مقام معظم رهبری همین موضوع است که بتوانیم وضع موجود کارخانجات را حفظ کنیم و ایشان گفتند حفظ شرایط موجود آن یک جهاد است.

رحمانی تاکید کرد: آمار رونق تولید بسیار پائین است و می‌دانم خیلی از واحدها در اصفهان ظرفیت خالی دارند، واحدهایی که هم امکان تولید و هم امکان فروش دارند را می‌گویم.

وزیر صمت ادامه داد: مقام معظم رهبری کالای ایرانی و موضوع صادرات را به ویژه‌ به بنده تاکید کردند؛ رئیس‌جمهور هم مرتباً هم گزارش این موضوع را از من می‌گیرد.باید این نهضت را شروع کنیم و این را از اصفهان آغاز کنیم؛ سیستم اداری ما در وزارت‌خانه طوری است که اصلاً نمی‌پذیرم به تولیدکننده بی‌احترامی شود.

رحمانی مطرح کرد: قرار نیست که بانک یک واحدی را تملک کند که این سیاست بانک مرکزی هم نیست؛ حق نداریم که واحد را تعطیل کنیم و تعطیلی یک واحد خلاف سیاست‌های نظام و دولت است. برای مواد اولیه، نقدینگی و فروش که الزامات تولید است، برنامه‌ریزی کردیم؛ چندین بار موضوع نقدینگی را در هیأت دولت و مجلس مطرح کرده‌ام و پیشنهاد داده‌ایم که چقدر نقدینگی نیاز داریم و راه تأمین آن چگونه باشد.

وی ادامه داد: بانک‌ها هم با تمامی مشکلاتی که دارند به ما قول داده‌اند و به خصوص بانک‌های دولتی با ما همراه است؛ آثار گرانی ارز صادرات را توجیه‌پذیر و قاچاق را توجیه ناپذیر باید کند ولی این اتفاق رخ نداده است.

رحمانی در ادامه گفت: با 15 کشور همسایه هستیم که فقط چند کشور از این موهبت در دنیا برخورد دار هستند؛ آمار تجارت کشورهای همسایه را در آورده‌ایم که فقط 2.1 درصد از واردات آن‌ها از ایران بوده است. اگر این 2 درصد را 4 درصد کنیم، صادرات ما حداقل 2 برابر می‌شود و این اتفاق دست یافتنی است؛ بیایید در همین‌جا روی این موضوع برنامه‌ریزی کنیم و علاوه بر این 15 کشور هند و چین را هم داریم.

وی ادامه داد: عراق و سوریه اکنون به دنبال بازسازی هستند و باید بررسی کنیم که موانع ما برای سرمایه‌گذاری در این کشورها چیست؛ پاکستان 60 میلیارد دلار واردات دارد که صادرات ما 1 میلیارد دلار هم نیست و با یک تلاش جزئی می‌توانیم سهم‌مان را در این بازار افزایش دهیم.

رحمانی افزود: در فرش ماشینی، کاشی و ... ظرفیت بالایی داریم که همه این کشورها واردکننده هستند و به غیر از ترکیه همه این کشورها در این موارد واردکننده هستند؛ این کشورها حتی اعلام کرده‌اند حاضرند  با تعرفه‌های اتحادیه اروپا با ما کار کنند.

وزیر صمت عنوان کرد: دولت باید فقط تسهیل‌کننده باشد و مردم باید خودشان پای کار بیایند؛ باید هم‌دیگر را ساپورت کنیم و اگر آن 2 درصد را 4 درصد کنیم، در کمترین حالت هر 1 میلیارد دلار 50 هزار شغل ایجاد می‌کند و از همین طریق می‌توانیم 1 میلیون شغل ایجاد کنیم.ایجاد شغل در دنیا بسیار سخت است و اصلاً این‌گونه نیست و این موهبتی است که خداوند به ما داده است از همین رو از شما می‌خواهم روی این موضوع وقت بگذارید.

رحمانی اظهار کرد: تسهیل امور هم یکی از وظایفی است که باید انجام دهیم و بازهم می‌گویم استاندار اصفهان هر تصمیمی بگیرد، ما همان را ابلاغ و پیگیری می‌کنیم.کارگروه دوم ما شورای معادن است که باز هم رئیس آن استاندار است و بازهم در این موضوع هر تصمیم‌گیری گرفتند، ما اجرا می‌کنیم.کارگروه سوم ما ستاد تنظیم بازار است و از آن‌جایی که بخشی از آن موضوع ملی است، کار متفاوت است ولی در همین راستا هم آماده تفویض اختیار هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: گویا قرار است از دنیا مجازی و اینترنت فقط بداخلاقی‌ها را ببینیم و از این ظرفیت برای تسهیل امور استفاده نمی‌کنیم.با گمرک 2 جلسه داشتم و در این فاصله مدیر آن تغییر کرده است که من با هر دو مدیر آن جلسه داشتم؛ بنای ما و آن‌ها این است که برای تولید کننده خط سبز ایجاد شود و بنای آن‌ها بر همین اساس است.

وی عنوان کرد: در دوره ما صدور دستورالعمل خیلی کم شده است؛ بعضی‌ جاهای محدود اجتناب‌پذیر است و سعی ما این است که بخشنامه متناقض صادر نکنیم ولی گاهی اوقات به واسطه برخی سیاست‌ها مجبور به آن هستیم. 63 کنسرسیوم صادراتی را پیگیری کردیم؛ در سال گذشته 2 میلیارد و 300 میلیون صادرات داشته‌ایم و هدف‌گذاری ما برای امسال 3 میلیارد است.

وزیر صمت اذعان کرد: صادرات ریالی به عراق و افغانستان موضوعاتی است که باید روی آن مطالعات بیشتری داشته باشیم؛ در خصوص نحوه تسویه هر کالایی که آمده و فروخته شده کسی حق اضافه دریافت ندارد ولی در مورد کالایی که آمده و توزیع نشده هنوز در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی نشده است که چگونه با آن‌ها تعامل شود و این جاهایی است که بین کارشناسان نظرات مختلف است.

وی با بیان اینکه جنس کار ما ایجاب می‌کند که در کنار شما باشیم و باید از تولید حمایت کنیم، مطرح کرد: برای نوسازی صنایع و تکمیل واحدهای نیمه‌تمام و سرمایه در گردش واحدها تبصره بودجه کاملاً مفید بود که از نمایندگان تشکر می‌کنم.

رحمانی در پایان گفت: آئین نامه تجلیل از صادرکنندگان برتر در حال تدوین است و در راستای حمایت از صادرکنندگان و مسائلی که در مورد کارت طلایی و نقره‌ای مطرح شد، باید آئین‌نامه‌ای داشته باشد و همه چیز که پول نیست و برخی از تسهیلات و اعتبارات برای آن‌ها فراهم شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: