سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: ۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
رییس انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعات خودرو کشور عنوان کرد:
عجب شیر ما - رییس انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعات خودرو کشور و نایب رییس خانه صنعت و معدن تبریز می گوید، بیش از نصفی از کارخانجات و واحدهای قطعه سازی استان تعطیل شده و یا با توان کمتر از 30 درصدی کار می کنند و به جرات می توان گفت، صنعت قطعه سازی در آذربایجان‌شرقی، نفس های آخر خود را می کشد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، رضا پاشایی در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان در تبریز گفت: آموزش و اطلاع رسانی صحیح از مهم‌ترین عوامل دخیل در پیشرفت جامعه هستند که رسانه‌ها و مطبوعات نقش بسیار پررنگی در این زمینه دارند. شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نمی تواند رسالت و نقش خطیر رسانه را تحت الشعاع قرار داده و تضعیف کنند.

 

وی ادامه داد: رسانه‌ها و مطبوعات می توانند با انجام بهتر نقش های خود، به کمک صنعت کشور آمده و وضعیت نابسامان آن را بهبود بخشند.

 

وی ابراز کرد: از چند سال گذشته، رکود در بخش صنعت کشور لمس می شود که این امر باعث شده اکثر کارخانه ها تعطیل شده و کارخانه‌های پابرجا نیز با توان کمتر از 30 درصد فعالیت کنند. بیکاری جوانان مهم ترین نگرانی و دغدغه همه اقشار جامعه است و بسیاری از ناهنجاری و بزهکاری‌ها ناشی از نبود اشتغال و کار برای جوانان است.

 

رییس انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعات خودرو کشور ادامه داد: متاسفانه در بخش صنعت کشور، برخی عوامل و افراد در جای مناسب خود قرار ندارند و این بی نظمی باعث بروز بسیاری از مشکلات در این حوزه شده است.

 

پاشایی ابراز کرد: آذربایجان‌شرقی در  قطعه سازی و مجموعه سازی جایگاه ویژه ای در کشور دارد، ولی به جرات می توان گفت که استان در این زمینه در حال از دست دادن جایگاه واقعی خود است و نفس های آخر خود را می کشد و این موضوع نگرانی اکثر فعالان این حوزه را در پی دارد.

 

وی با بیان اینکه بیش از نصف کارخانه‌ها در حوزه قطعه سازی، تعطیل شده و یا با توان و ظرفیت کمتر از 30 درصدی خود کار می کنند، تصریح کرد: آیا سیستم مالیاتی استان و کشور، برنامه‌ای برای کاهش مشکلات قطعه سازان در دوره تحریم و پساتحریم دارد؟ مسئولان ارشد مالیاتی، 32 درصد مالیات را افزایش داده اند ولی همه باید بدانیم که درمان وضعیت فعلی اقتصاد کشور با افزایش اخذ مالیات، نه تنها بهبود نمی یابد بکه روز به روز ضعیف و ضعیف تر می شود.

 

وی ارائه وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو توسط دولت را یکی برنامه کوتاه مدت دانست و ابراز کرد: مگر کسی دوست دارد سوار ماشین بی کیفیت شود، دولت باید با خودروسازها هماهنگ شده و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشد و نگرش سطحی به مسائل این چنینی صحیح نیست.

 

نایب رییس خانه صنعت و معدن تبریز با بیان اینکه کیفیت خودروهای تولیدی کشور باید افزایش و قیمت آنها کاهش یابد، ادامه داد: اگر به جای واردات بی رویه خودرو به کشور، تکنولوژی ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی را وارد کنیم، هم قیمت خودرو در کشور کاهش پیدا کرده و هم کیفیت تولیدات افزایش می یابد. سوار شدن به خودروهای بی کیفیت داخلی بهتر از واردات خودروهای چینی است.

 

پاشایی ادامه داد: خودرویی باید به کشور وارد شود که دارای برند مطرح و با ارزشی است، با واردات خودروهای چینی مخالف هستم و  اگر وضع به همین روال پیش رود، روزی فرا خواهد رسید که همین خودروهای چینی، کمر صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور را خم خواهد کرد.

 

وی با تبیین کلیات طرح جامع احیا و اعتلای خودرو کشور و مقایسه وضعیت قطعه سازی، مجموعه سازی و خودرو سازی کشور ترکیه و جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:  کشور ترکیه در آینده نزدیک صاحب یکی از قدرتمندترین بخش های قطعه سازی و خودروسازی در جهان خواهد بود؛ چرا که با یک برنامه ریزی منسجم، اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است.

 

وی با بیان اینکه تکنولوژی مورد استفاده در کارخانه های قطعه ساز کشور به ویژه کارخانه‌های مادر قطعه سازی آذربایجان‌شرقی به روز نیست، عنوان کرد: اگر به بحث نوسازی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در زمینه قطعه سازی توجه نکنیم، نخواهیم توانست در بازارهای جهانی حضور یافته و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

پاشایی با انتقاد از ارائه وام و تسهیلات با نرخ سود  سرسام آور افزود: ارائه و اختصاص وام با سود کم، تنها راهکاری است که می تواند وضعیت فعلی صنعت کشور و بخصوص صنعت خودروسازی را بهبود بخشد. با وضعیت فعلی و وام هایی با نرخ سود دو رقمی، نه تنها وضعیت صنعت بهبود نمی یابد، بلکه در خوشبینانه ترین حالت درجا خواهد زد، در هیچ کجای دنیا، وام با نرخ سود دو رقمی وجود ندارد جز کشورهای عقب مانده!

 

به گفته وی، برخی از شرکت ها و کارخانه های خودروسازی، به سفارش دولت به برخی از کشورها ماشین صادر کرده اند ولی تا به امروز پرداختی از سوی این کشورها در قبال خودروهای صادراتی انجام نشده است.

 

تشکیل صندوق تقویت تولید و حمایت از مصرف کننده، تدوین مقررات برای صندوق، واریز درصدی از وجوه دریافتی واردات خودرو به صندوق، واریز مازاد در آمد سالیانه دولت از محل واردات به صندوق، پایین آوردن بهره های بانکی و ارائه وام و تسهیلات با نرخ کم به خودروسازان، پرداخت یارانه به صنعت خودرو و .. از مهم ترین پیشنهادات پاشایی در راستای اجرای طرح احیا و تعالی وضعیت خودرو کشور است.

 

وی گفت:  در حال حاضر قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین می شود که سیاست اشتباهی است و باید تعیین قیمت خودرو مبنای کارشناسی داشته باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: اصلاح جایگاه و اهمیت صنعت خودرو در رسانه ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. ساختار رسانه ای کشور به گونه ای است که تاکنون نتوانسته ایم این موضوع را به خوبی نهادینه و مطرح کنیم و برخی اشخاص از رسانه ها برای نفع شخصی خود استفاده کرده اند.!

 

پاشایی با تقدیر از عملکر استاندار آذربایجان شرقی در پیشنهاد به وزریر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر راه اندازی خط تولید خودرویی با برند اروپایی (آلمانی) در تبریز، افزود: با راه اندازی خط تولید این خودرو خواهیم توانست سالانه بیش از یک هزار دستگاه خودرو تولید کنیم که درصورت تحقق این مهم شاهد کاهش بخشی از مشکلات قطعه سازی و خوردوسازی استان خواهیم بود.

برچسب ها: خودرو ، رضا پاشایی ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: