دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:
عجب شیر ما - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت ارتباط علم با صنعت و استفاده از تکنولوژی های روز در تمام عرصه ها گفت: خام فروشی محصولات باید در کشور متوقف شود.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از مهر، سورنا ستاری ظهر روز شنبه بیست و سوم آبان ماه جاری در جمع فعالان اقتصادی و صنعتگران اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی ضمن اشاره به قابلیت ها و پتانسیل های موجود در کشور و آذربایجان شرقی، جوانان و نیروی انسانی را مهم ترین سرمایه کشور دانست و اظهار داشت: سرمایه این مملکت تنها نفت و گاز آن نبوده و نیروی انسانی کشور مهم ترین سرمایه آن است و نباید این سرمایه ها را از دست بدهیم.

وی در ادامه استخدام های دولتی را خیانت به جوانان دانست و ادامه داد: استخدام نیروهای انسانی جوان به عنوان بزرگ ترین سرمایه علمی کشور در ادارات دولتی، خیانت به این قشر است و نباید ذهن های خلاق و نوآور را با استخدام در ادارات دولتی از بین بروند.

وی این نوع حرکت برای کارآفرینی را از دست دادن سرمایه های کارآفرین دانست.

ستاری در این راستا با تاکید بر حمایت های دولتی از بخش خصوصی ادامه داد: ساختار دولت مطابق با ساختار کار تجاری نبوده و نباید دولت به عنوان رقیب بخش خصوصی وارد این صحنه شود.

وی در این خصوص ضمن اشاره به حمایت دولت از طرح های کلان تولیدی توسط بخش خصوصی افزود: در دنیای کنونی فن آوری حرف اول را در دنیا می زند و باید دانش ما در تمامی بخش های تولیدی و صنعتی ما وارد شود و متاسفانه تحقیقات دولتی ما کارآیی لازم در این زمینه را ندارند و محققان حقوق بگیر دولت از نو آوری و کاربردی کردن دانش دور هستند و باید برای تحقق این مهم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ضمن اشاره به حضور نیروهای مجرب ایرانی در تمام شرکت های بزرگ جهانی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ سرمایه گذاری بر روی ایده و دانش درکشور ادامه داد: ما نیازمند صنایعی هستیم که منجر به تولید دانش و نو آوری در صنعت شوند.

 وی در این راستا افزود: در این راستا تاکنون ۶۰ نفر از سرمایه های علمی کشور را جذب نموده ایم و به کشور بازگردانده ایم.

ستاری در ادامه بهره مندی از دانش و فن نسل جوان جهت توسعه علم و فناوری را اجتناب ناپذیردانست و افزود: شرکت های دانش بنیان به شرطی از حمایت دولتی برخوردار می شوند که دانش خود را به محصول جدید تبدیل نمایند.

وی در این خصوص ادامه داد: حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان شامل معافیت های مالیاتی و گمرکی، ارایه تسهیلات کم بهره و معافیت های سربازی می باشد.

وی در ادامه این مذاکره با تاکید بر بسط و توسعه شرکت های دانش بنیان و استفاده از ایده های جدید جوانان، مشکل اصلی کشور را فقر فرهنگی در زمینه بهره مندی از ایده های فناورانه دانست و ابراز داشت:  جوانان ما از ذهنی خلاق برخوردارند و جسارت لازم را دارند و می توانند ایده و دانش خود را به محصول تبدیل نموده و آن را تجاری سازی نمایند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور  در ادامه ضمن اشاره به وجود ۳۸هزار نفر دانشجو در استان بیان داشت: ۳۸ هزار نفر از ۲۲۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه های آذربایجان شرقی در حال تحصیل در دانشگاه های آذربایجان شرقی بوده و در حال تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و این سرمایه بزرگی از دانش کشور محسوب می شود  و نیاز به توجه است.  

وی در ادامه کشور را نیازمند ایجاد زیرساخت های فرهنگی برای ورود جریان دانش به صنعت دانست و افزود: در حالت فعلی کشور از نظر شرایط اقتصادی قطعا وضعیت مطلوبی ندارد، اما در طول ۲۰ سال اخیر ما به این موفقیت رسیده ایم که بودجه نفتی ۸۰ – ۸۵ درصدی را به زیر ۱۸ درصد برسانیم و این یک فرصت بزرگ برای شما و یک وضعیت فوق العاده برای ماست و وجود ۳۲ میلیون جوان بین ۲۰ تا ۳۰ سال و بحث علم و دانش آنان و عدم وابستگی به نفت بزرگ ترین شانس برای رشد بخش خصوصی است.

وی در این راستا ضمن اشاره به توجه و حمایت جدی استاندار آذربایجان شرقی از شرکت های دانش بنیان و فناورانه ادامه داد: این توجه ها و حمایت هاموجب شده افزایش چشمگیر شرکت های دانش بنیان دراین استان شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور  در پایان این مذاکره دو ساعته ضمن اشاره به خام  فروشی برخی محصولات صادراتی همچون نفت، زرشک، عسل و زعفران درکشور با تاکید بر توقف خام فروشی در کشور تصریح نمود: خام فروشی باید متوقف شده و دانش وارد صنعت ما شود تا با بهره مندی از ایده های ناب و نو محصولات تولیدی فرآوری شوند و محصولات جدید طراحی شده و در بازارهای جهانی عرضه شوند.

برچسب ها: تبریز ، استخدا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: