يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
تبريز از زمان مشروطه نقش فعال و موثر در تاريخ سياسي اجتماعي ايران داشته است.
تبريز از زمان مشروطه نقش فعال و موثر در تاريخ سياسي اجتماعي ايران داشته است. يكي از بارزترين صحنه‌هاي مبارزاتي اين شهر، مبارزات مردم در نهضت امام خميني بوده است. ملت قهرمان تبريز، چه در زمان انقلاب و قيام عليه رژيم جلاد پهلوي و چه در زمان جنگ و دفاع از خاک پاک ايران در مقابل متجاوزين، هميشه در صف اول مبارزات قرار داشتند و هيچگاه صحنه را خالي نگذاشته‌اند. 29 بهمن ماه سال 56 ، نقطه عطفي بود تا با برپايي آيين‌هاي چهلم قيام شهرها، نهضت خميني کبير(ره) به يک قيام و انقلاب سراسري تبديل شده و به بهار دلنشين پيروزي مردم در دهه فجر سال 1357 ختم شود.

انقلاب اسلامي رودخانه خروشاني است که فراز و نشيب‌هاي زيادي دارد، يکي از اين فراز و نشيب‌ها قيام 29 بهمن تبريز بود. اين قيام يکي از حلقه‌هاي زنجيره تشديد روند انقلاب اسلامي است که ارتباط ناگسستني با قيام مردم قم و قيام حماسه‌آفرينان يزد و جهرم دارد که سرانجام اين قيام‌ها باعث به ثمر نشستن حکومت جمهوري اسلامي و از بين رفتن ظلم و جور رژيم شاه گرديد.

قيام 29 بهمن تبريز راهگشاي قيام بعدي مردم ديگر شهرها شد. در اين روز تاريخي مردم تبريز حماسه آفريدند و تاثير عظيم اين حرکت، اين بود که دشمنان انقلاب مايوس شدند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: