جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
عجب شیر ما - مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای ترمیم آسیب های ناشی از مصرف سوخت مازوت به تجهیزات نیروگاه تبریز بیش از 400 میلیارد ریال در سال گذشته هزینه شد، گفت: به هیچ وجه راضی به استفاده مازوت نیستیم ولی در برخی موارد چاره ای نداریم.
به گزارش عجب شیر به نقل از ایرنا، ناصر معینی روز چهارشنبه در نشست خبری در محل نیروگاه تبریز با اشاره به اینکه شرکت تولید برق نقشی در تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها ندارد، گفت: از سال 1382 تا 1392 سوخت مصرفی نیروگاه تبریز مازوت بوده و خسارت یاد شده به تجهیزات در آن سال ها وارد شده است.
وی گفت: در 5 روز ابتدای دی ماه امسال به علت کاهش قابل توجه برودت هوا، مدیریت دیسپاچینگ گاز تصمیم به قطع سهمیه نیروگاه تبریز به منظور تامین مصرف خانگی استان های شمالی کشور گرفت و ناچار برای تامین سوخت نیروگاه تبریز از مازوت استفاده کردیم.
وی با اشاره به اینکه به جز چند روز یاد شده از 25 مهر 1394 که لوله انتقال مازوت نیروگاه تبریز پلمپ شد، برای تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه از گاز استفاده شده است، اظهارکرد: مصرف مازوت به داکت های ورود دود، نازل های گاز که قیمت هر یک 250 میلیون تومان است و لوله های بویلر با قیمت متری 250 هزار تومان آسیب می زند.
معینی با بیان اینکه خروجی واحدهای بخار منتشره از دودکش و برج خنک کن نیروگاه تبریز که به غلط آلاینده عنوان می شود، دود نیست و تنها بخار آب است، اظهارکرد: این بخار نه تنها آلاینده نبوده بلکه موجب تلطیف هوا می شود.
وی با اشاره به اینکه هزینه انرِژی گاز کمتر از مازوت است، گفت: با توجه به اینکه مصرف مازوت در نیروگاه تبریز محدود به چند روز ابتدای دی ماه بوده است، گفت: باید بررسی شود تا علل تداوم آلودگی هوای این کلانشهر مشخص شود.
معینی با بیان اینکه عده ای نصب فیلتر را به دودکش های نیروگاه پیشنهاد می کنند، گفت: هزینه نصب یک فیلتر معادل ایجاد یک واحد نیروگاهی است و نیروگاه تبریز برای نصب فیلتر طراحی نشده است.
وی با اشاره به اینکه به محض افزایش شاخص های آلودگی هوا انگشت اتهام به طرف نیروگاه تبریز گرفته می شود، گفت: از چهارم دی به هیچ وجه از مازوت در این نیروگاه استفاده نشده و همچنان میزان آلودگی در این کلانشهر بالاست.

*** مصرف برق در آذربایجان شرقی 2 برابر میزان تولید است
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی با اعلام اینکه میران تولید روزانه برق در این استان یکهزار و 500 مگاوات و میزان مصرف 3 هزار مگاوات است، با توجه به روند افزایش مشترکان و افزایش مصرف گاز، ایجاد نیروگاه های جدید از رویکردهای مسئولان استان است.
وی با اشاره به اینکه نیروگاه سهند بناب برای 4 واحد نیروگاهی طراحی شده و در زمان حاضر 2 واحد در مدار است، افزود: اولویت ما حفظ راندمان تولید از طریق بهینه سازی، انجام به موقع تعمیرات و بروز رسانی واحدهاست.
معینی با اشاره به اینکه راندمان تولید نیروگاه های بخار 37 تا 40 درصد، نیروگاه های گازی 20 تا 25 درصد و سیکل ترکیبی 50 درصد است، گفت: راندمان نیروگاه حرارتی تبریز مناسب و فناوری تولید آن بالاست.
وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی نیروگاه ها تامین برق در راستای کمک به رشد صنعتی و تحقق اقتصاد مقاومتی است، از شرکت گاز به جهت تامین انرژِی مورد نیاز نیروگاه های استان همچنین دستگاه قضایی به خاطر همراهی در حل مشکلات و فراهم کردن زمینه تداوم تولید برق قدردانی کرد.
معینی با اشاره به دشواری تولید انرژِی برق و تلاش شبانه روزی نیروها به ویژه در شرایط بحرانی همچون کاهش دمای هوا در فصل زمستان از اینکه ارزش این انرژی هنوز در جامعه ناشناخته و مصرف بی رویه است اظهار تاسف کرد و گفت: در شرایط بحرانی ابتدای ماه جاری که دمای هوا به 20 درجه سانتی گراد زیر صفر کاهش یافت، نیروگاه های آذربایجان شرقی نقش مهمی در تامین برق استان های شمالی ایفا کردند.
وی با اشاره به اینکه نیروگاه های تبریز، سهند بناب و صوفیان با حداکثر تولید در مدار بودند تا بحران شمال رد شود، خاطرنشان کرد: شرکت گاز در زمستان پیک مصرف دارد ولی پیک مصرف برق هم در زمستان و هم تابستان است.

*** وابستگی صنعت برق به کمتر از 2 درصد رسیده است
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی با بیان اینکه 35 سال پیش وابستگی 100 درصدی به فناوری برق داشتیم و تمام تجهیزات مورد نیاز این صنعت از کشورهای خارجی وارد می شد، گفت: در زمان حاضر و با تلاش نیروهای متخصص داخلی وابستگی این صنعت به 2 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه متخصصان جمهوری اسلامی در زمان حاضر در حال نصب نیروگاه در چند کشور خارجی هستند، گفت: ما یکی از پنج کشور دارای دانش ساخت پره توربین هستیم.
مدیر نیروگاه تبریز هم با اشاره به اینکه این نیروگاه دارای 2 واحد بخار 350 مگاواتی و 2 واحد گازی 32 مگاواتی است، گفت: در زمان حاضر با وجودی که یکی از واحدهای بخار نیروگاه در حال تعمیرات است، سهمیه 1.3 میلیون مترمکعبی روزانه گاز به سختی جوابگوی مصرف نیروگاه است.
رشید جنگل دوست با بیان اینکه به ازای هر مگاوات تولید برق 250 مترمکعب گاز نیاز است، با راه اندازی واحد در حال تعمیر نیروگاه تا یک هفته آینده، انجام تعمیرات دوره ای یکی از واحدهای نیروگاه سهند شروع می شود و در واقع سهمیه گاز مصرفی آن واحد به تبریز منتقل می شود.
وی با اشاره به واگذاری نیروگاه تبریز به بخش خصوصی گفت: مشکلات در ابتدای واگذاری رفع شد و برای حفظ نیروهای ارزشمند نیروگاه قرارداد 15 ساله با سهامداران بسته شده است.
موسوی قام مقام نیروگاه تبریز هم در جریان بازدید خبرنگاران از بخش های مختلف نیروگاه تبریز با اشاره به اینکه در تعمیرات دوره ای ( اورهال ) واحد دوم نیروگاه تبریز لوله های کندانسور در حال تعویض است، گفت: نیروگاه دارای 65 هکتار فضای سبز است.
خبرنگاران در جریان بازدید از نیروگاه تبریز از اتاق فرمان این نیروگاه هم دیدن کردند.
اتاق فرمان نیروگاه تبریز دارای تابلوی کنترل دیجیتالی نشانگر میزان گازهای منتشره همچون دی اکسید کربن حاصل از نوع سوخت مصرفی نیروگاه است که به صورت آنلاین از طریق سازمان های مختلف از جمله محیط زیست قابل رویت است.
بر اساس مشاهده حبرنگاران CO منتشره از دودکش این نیروگاه در ظهر امروز 22 دی ماه 0.5 پی پی ام و پائین تر از استاندار مجاز بود.
خبرنگاران استان در ابتدای بازدید از نیروگاه تبریز بر سرمزار سه شهید مدفون در این نیروگاه حاضر شده و فاتحه قرائت کردند.
به گزارش ایرنا، علاوه بر نیروگاه تبریز، نیروگاه سهند بناب با ظرفیت تولید 650 مگاوات در قالب 2 واحد حرارتی، نیروگاه گازی صوفیان با ظرفیت تولید 50 مگاوات برق و همچنین واحد دیزلی 2 مگاواتی اردبیل تحت مدیریت شرکت مدیریت تولید برق استان آذربایجان شرقی است و 3 درصد برق کشور را تولید می کند.
برچسب ها: نیروگاه ، تبریز ، مازوت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: