شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
عجب شیر ما - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفت: مردم به عنوان محور توسعه روستایی باید در جریان تصمیم ها و فرآیندهایی که زندگی آنان را شکل می دهد، مشارکت داشته باشند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، حافظ باباپور در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اهالی روستایی باید قادر باشند محدوده بهره وری خود را با اجرای طرح های مشارکتی ارتقا دهند و در فرایند درآمدزایی و اشتغال روستایی مشارکت فعال داشته باشند.
وی گفت: کمبود درآمد در مناطق روستایی عامل مهمی است که اگر برای آن چاره ای اندیشیده نشود، طرح های توسعه روستایی قابلیت اجرا نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: افزایش درآمد در روستاها، آثار قابل ملاحظه ای در حفظ و نگهداری جمعیت روستایی و کاهش مهاجرت در روستاها دارد و هرچه درآمد روستاییان از کسب و کار روستایی بیشتر باشد، تعلق خاطر آنها نسبت به مشارکت در امور و خودیاری روستایی بیشتر خواهد بود.
وی گفت: هدف نهایی از توسعه، آزاد کردن انرژی خلاق مردم و امکان پذیر ساختن این مفهوم است که مردم سرنوشت خود را به صورت فردی و جمعی، تعیین کنند.
وی یادآور شد: توسعه روستایی تنها به معنای افزایش تولید روستایی، بهبود تغذیه و ارایه خدمات اساسی همچون آموزش بهداشت، افزایش رفاه عمومی و بهبود سطح زندگی مردم روستا نیست.
وی ادامه داد: علاوه بر این موارد مشارکت مردم در روند توسعه از جمله موارد مربوط به تصمیم گیری، تصمیم سازی، برنامه ریزی، اجرا، نظارت و به کارگیری تجربه ها، استعدادها و خلاقیت های آنان در جهت کنترل و بهره برداری از منابع ملی، منطقه ای و محلی و باور ساختن آن برای نیل به رفاه اجتماعی ضروری است.
وی گفت: جمعیت روستایی نقش به سزایی در حفظ و نگهداری از عرصه های سبز و طبیعی استان دارند و مردم بهترین حامی طبیعت هستند.
وی افزود: اگر زمینه اشتغال و زندگی راحت مردم در روستاها فراهم شود امروز با معضل انفجار جمعیتی در شهرها مواجه نخواهیم شد.
آذربایجان شرقی با سه میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارای 21 شهرستان، یک هزار و 944 روستای بالای 20 خانوار و 762 روستای زیر 20 خانوار است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: