شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی
عجب شیرما - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی گفت: صادرات تولید کنندگان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی بر گمرک های این استان متمرکز شوند تا رونق روزافزون اقتصادی را به این استان به ارمغان بیاورند.
به گزارش عجب شیرما به نقل از ایرنا ، احمد محمدزاده در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و شورای ساماندهی مبادلات مرزی این استان افزود: 16 درصد از صادرکنندگان کشور در آذربایجان شرقی فعالیت دارند و برخی دیگر از صادرکنندگان سایر استان های کشور نیز از افراد بومی این استان به شمار می روند.
وی آمار کاهش حدود پنج درصدی صادرات استان در نیمه نخست سال جاری را نتیجه این عدم تمرکز دانست و گفت: در نمیه دوم سال با توجه به رفع تحریم ها صادرات روند رو به رشدی خواهد داشت.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: در نیمه نخست سال گذشته حدود 505 میلیون دلار صادرات از گمرک های این استان با کاهش پنج درصدی در نیمه نخست سال جاری به 480 میلیون دلار رسید.
'‍ غلامعلی راستی' افزود: با این وجود گمرک های آذربایجان شرقی در صاردات برخی از اقلام از جمله کالاهای صنعتی، کشاورزی، شیمیایی و پتروشیمی در این مدت شاهد رشد است.
وی گفت: گمرک های این استان در بخش صادرات صنعتی 3.4 درصد، در بخش کشاورزی 4.9 درصد، در محصولات شیمیایی و پتروشیمی هم شاهد هفت درصد رشد است.
وی افزود: دراین مدت در بخش سنگ و مواد معدنی با یک درصد، در بخش فرش و صنایع دستی حدود هفت درصد، در تجارت چمدانی حدود 11.8 درصد و در منطقه آزاد ارس حدود دو درصد کاهش صادرات وجود دارد.
گفتنی است در میان صادرکنندگان کل کشور در سال گذشته، یک صادر کننده ممتاز و هفت صادرکننده نمونه کشوری درآذربایجان شرقی فعالیت می کنند.
آذربایجان شرقی با کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک زمینی دارد.
این استان دارای سه اداره کل گمرکی در تبریز، سهلان و جلفا، سه اداره گمرکی در مراغه، نوردوز و منطقه آزاد ارس و یک گمرک هوایی در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: