جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
عجب شیر ما - مدير كل دامپزشكي آذربايجان شرقي گفت: با تامين واكسن مورد نياز در روزهاي آينده، بيماري تب برفكي در اين استان كنترل مي شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، دكتر امير حسين بهداد روز يكشنبه با اشاره به اينكه اين بيماري دامي شايع بوده و سالانه تعدادي از دام هاي كشور بر اثر اين بيماري تلف مي شوند ، گفت: امسال هم ويروس اين بيماري علاوه بر استان آذربايجان شرقي در تعدادي از ساير استان هاي كشور از جمله كرمانشاه ، همدان ، اصفهان ، مازندران و آذربايجان غربي شايع شده است .
وي با بيان اينكه از ابتداي سال گذشته به دليل ارتقاي خط توليد موسسه رازي ، خط توليد واكسن در اين موسسه متوقف شد، افزود: از طرفي هم به دليل تغيير چهره ويروس بيماري تب برفكي توليد واكسن آن شش ماه زمان برد .
بهداد با اعلام اينكه در روزهاي گذشته 45 هزار دز واكسن در شهرستان اهر به عنوان كانون شيوع اين بيماري در استان توزيع شده است ، همكاري دامداران براي تزريق اين واكسن ها را خواستار شد .
وي همچنين با اشاره به تعطيل شدن ميدان دام شهرستان اهر از دامداران خواست از خريد و فروش احشام خود خودداري كنند .
بهداد با اعلام اينكه از زمان شيوع اين بيماري در استان 900 راس دام تلف شده است ، بر ضرورت ضد عفوني كردن محل نگهداري دام ها تاكيد كرد.
وي با اشاره به اينكه بيماري تب برفكي بيماري مشترك بين دام و انسان نبوده و قابل انتقال به انسان نيست ، افزود: دام در حال تلف شدن را هم مي توان ذبح و استفاده كرد.
مديركل دامپزشكي آذربايجان شرقي با بيان اينكه اقدامات لازم براي كنترل بيماري تب برفكي در استان انجام شده است ، از مردم خواست نسبت به شايعه پراكني رسانه هاي نامعتبر بي توجه بوده و اخبار صحيح را از رسانه هاي معتبر پيگيري كنند .
تب برفكي يا 'بيماري دهان و پا' يك بيماري عفوني و گاهي كشنده ويروسي است كه موجب بيمار شدن حيوانات زوج سم از جمله گاو اهلي و اعضاي خانوادهٔ گاوسانان مي‌شود.
اين ويروس عامل بيماري در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شديد ايجاد كرده و در پي آن تاول هايي در داخل دهان و روي پا ظاهر مي‌شود كه ممكن است پاره شده و موجب لنگش حيوان شود.
اين بيماري بسيار واگيردار است و قطرات آيروسل دفع شده از حيوان آلوده، تماس با تجهيزات دامداري، غذا، وسايل نقليه، البسه آلوده و حيوانات شكارچي اهلي و وحشي موجب گسترش بيماري مي‌شود.
اين بيماري بعنوان طاعون براي صنعت دامداري محسوب مي‌شود.
كنترل بيماري منوط به واكسيناسيون، مراقبت شديد نقل و انتقال حيوانات، قرنطينه كردن حيوانات مبتلا، اعمال محدوديت در خريد و فروش حيوانات و گاهي معدوم نمودن ميليون‌ها راس دام است.
گاو، گاو ميش، گوسفند، بز، خوك، گوزن و آهو به بيماري تب برفكي حساس مي‌باشند.
در زمان حاضر اين بيماري در منطقه ارسباران به ويژه شهرستان اهر آذربايجان شرقي شايع شده است .
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: