يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
عجب شیر پرس - رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ،سیگار را یکی از عوامل مهم تهدید کننده سلامتی انسان‌ها عنوان کرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صاحبی حق گفت:طبق تحقیقاتی که انجام دادیم، بیش از یک میلیارد نفر در دنیا سیگار مصرف می‌کنند که عامل خطری برای بسیاری از بیماری‌هاست البته قابلیت پیشگیری دارد.

وی افزود: در کشور‌های پیشرفته میزان مصرف سیگار کاهش یافته، ولی در کشور‌های توسعه یافته مصرف افزایش یافته و در جنس مونث نیز شاهد افرایش مصرف آن هستیم که علاوه بر خودشان به دیگران هم آسیب می‌رسانند.

وی گفت: دود سیگار سه دسته است؛ دسته اول دودی که از خود سیگار پخش می‌شود، دسته دوم فرد سیگاری نیست، اما در محیط سیگاری قرار گرفته است و دسته سوم آثار دود آن در محیط وجود دارد که برای سلامتی مضر بوده و آثار سو بر جای می‌گذارد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ۱۴ میلیون دانش آموز در ایران داریم که ۵۰ درصد از آن‌ها در معرض دود محیطی سیگار هستند، گفت: در ۶۴۷ دانش آموز مطالعه توصیفی انجام دادیم و در شش مدرسه ملکان با پنج ابزار تحقیق انجام دادیم که یافته‌ها نشان داد هر دانش آموز در ۲۴ ساعت به‌طور متوسط در معرض دود محیطی سیگار است و علاوه بر آن ۵۱ درصد کودکان در محیط ناشی از دود سیگار هستند که خود تنظیمی را کاهش می‌دهد و این تأثیر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز حاصل می‌شود و معدل را کاهش می‌دهد.

صاحبی حق  افزود: دود محیطی سیگار با میزان بی ام آی ارتباط دارد و سبب افزایش وزن کودکان می‌شود که بین وزن دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها نیز ارتباط معکوسی وجود دارد.

وی یادآور شد: باید محیط‌های بدون دود و عاری از دود را در کشور ایجاد کنند و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تدابیر لازم را بیاندیشند و محیط عمومی عاری از دود را ایجاد کنند.

استادیار گروه مامایی نیز در خصوص تحقیقی که در زمینه پروبیوتیک‌ها انجام داده‌اند، اشاره کرد وگفت:تأثیر مکمل‌های پروبیوتیک که اخیراً مصرف آن‌ها رایج شده و استفاده از آن را در مکمل‌های غذایی می‌بینیم و یک سری مواد غذایی با آن‌ها غنی شده را بررسی کردیم که انواعی از این باکتری‌ها تأثیرات خوبی در درمان برخی بیماری‌ها، چون افسردگی و اختلالات روانی دارند و در درمان زخم‌ها از این پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند و برای ترمیم زخم‌ها هم می‌توان استفاده کرد.

مهرابی ادامه داد: در زایمان طبیعی برشی که در ناحیه پرینه ایجاد شده، پمادی برای آن استفاده نمی‌شود و مصرف پروبیوتیک‌ها به شکل خوراکی برای ترمیم زخم کمک می‌کند.

وی افزود: ۷۰ زن زایمان کرده را در مطالعه‌ای بررسی کردیم و به شکل خوراکی پروبیوتیک مصرف کردند و نتایج نشان داد در ترمیم زخم تأثیر خوبی دارند، اما در افسردگی زنان تأثیر معنا داری بر روی افسردگی در مطالعات ما مشخص نشد، اما مطالعاتی هستند که نشان می‌دهند تأثیر دارد و به این نتیجه رسیدیم در ترمیم زخم ناحیه پرینه تأثیر دارند و بهبودی فراهم می‌کنند.

یکی از اساتید گروه فیزیک پزشکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در خصوص تأثیر پرتو‌های یونیزان بر ایجاد سرطان اشاره کرد وگفت: پرتو‌های یونیزان در کنار دیگر موارد در ایجاد سرطان مؤثر هستند و تا درصد کمتری سبب ایجاد سرطان می‌شود، تصویر برداری سی تی اسکن با سرعت بالایی فراوانی آن بسیار می‌شود و روش تصویر برداری با دوز پرتو بالا است و دوزی که در بدن بیمار ایجاد شده چند برابر بیشتر از رادیوگرافی معمولی است و باید به دنبال راهکاری برای کاهش استفاده از آن باشیم.

پور رضوی ادامه داد: هدف خود را با پروتکل‌های تصویر برداری غربالگری ریه بررسی کردیم و با روش‌های تصویر برداری تشخیصی دنبال موارد بیماری بودیم و غربالگری برای نفرات درگیر بالا بود و پروتکل با دوز پایین را در ناحیه ریه اعمال کردیم و تصاویر بررسی شد و ۲۰ درصد شرایط پرتو دهی را کاهش دادیم و مقدار دوز بیمار بالای ۷۵ درصد کاهش یافت و کیفیت تصویر هم چندان تغییر نکرد.

وی افزود: در بحث سرطان از یونیزان‌ها بحث کمتری شده و سیستم اداری بیمار را به سمت استفاده بی‌رویه از تصویر برداری سوق می‌دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: