يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
در مصاحبه با مهندس احمد احمدي مدير موسسة آموزشي مشاوران آلفا بررسي شد:
عجب شیر پرس - يکي از مراحل مهم تحصيلي و حتي مهم ترين مرحله زندگي هر دانش آموز و يا هر شخص سالي است که براي کنکور سراسري آماده ميشود. اين سالها است که ميتواندآينده ي هرشخصي را رقم بزندوچگونگي کيفيت زندگي فرد را تا انتهاي عمر او مشخص کند. بسياري از اشخاص براي زندگي خود اهداف خاصي معين ميکنند و ميخواهند به اين اهداف برسند. چه به روش سخت و چه به روش‌هاي آسان.براي قبولي در کنکور سراسري يک روش آسان وجود دارد آن هم داشتن يک مشاورمتخصص وخوب است.آقاي مهندس احمد احمدي مدير موسسه آموزشي «مشاوران آلفا» وموسسة مشاورة آموزش « يک مشاور خوب» تحصيلات دانشگاهي خود را در مقطع کارشناسي در رشته مهندسي برق ازدانشگاه تهران شروع کرده وبعدهادر مقطع کارشناسي ارشد در رشتة مهندسي برق از دانشگاه تبريز فارغ التحصيل شده است اودر زمينه‌هاي آموزش و مشاوره تحصيلي وکنکور به عنوان کارشناس فعاليت خود را در تبريز شروع کرده است ، وي عضو انجمن مشاوره و برنامه ريزي کشور، جزو مشاوران رتبه‌هاي برترکنکور سراسري، مشاور انتخاب رشته و هدايت تحصيلي دوره اول و دوم متوسطه، مشاور تحصيلي کارشناسي ارشد و دکتري، عضو هيئت علمي انتشارات مهر و ماه ميباشدومشاوره تخصصي» تحصيلي وکنکور» دانش آموزان به صورت حضوري و آنلاين ، برگزار ي بيش از 200 کارگاه آموزشي در زمينههاي روش مطالعه و يادگيري، انتخاب رشته و هدايت تحصيلي،کاريابي و شغلي، پرورش پشتيبان و مشاوران آموزشي و استخدام در مشاوران آلفا، توليد بيش از 400 محتواي مشاوره اي و آموزشي درشبکههاي اجتماعي، راه اندازي وب سايت آموزشي مشاوران آلفا ( سايت مرجع مشاوره تحصيلي )، راه اندازي استوديوي آموزشي «مشاوران آلفا استوديو» در تبريز، بيش از10 سال سابقه فعاليت آموزشي در زمينه کنکور در سوابق وي مشاهده ميشود و همچنين تهيه پک آموزشي مشاوره تحصيلي، انتشار بيش از 100 مقاله آموزشي در حوزه مشاوره تحصيلي، وتاليف کتاب‌هاي «يه مشاور خوب» ، «از علم به ثروت» ، «راهنماي انتخاب رشته دانشگاهي» حاصل سالها تجربه و مطالعه اوست. دريک بعداز ظهرزيباي برگ ريزان پاييزي که زمزمه‌هاي کنکور نيزگوش دانش آموزان و اولياء را مينوازد،گفتگوي صميمانه اي که به مثال چاي قند پهلو در سوز پاييز است، با ايشان ترتيب دادم که ماحصل آن تقديم ميگردد.
لطفا بفرماييد ازکي شروع به اقدام در امر آموزش نموده ايد وکدام هدف را در اين مسيرمد نظرگرفته ايد؟
اينجانب از سال 1390 فعاليت آموزشي خود را از دبيرستان‌هاي مدارس تبريز شروع کرده ام وبا کسب تجارب علمي وعملي به حمداالله در حال حاضر در قالب موسسه آموزشي مشاوران آلفا با هدف ايفاي نقش ارزنده و علمي درارائه مشاوره و راهنمايي جهت آموزش نسل آينده کشور عزيزمان ايران انجام وظيفه مي‌نمايم ، فرزندان اين مرز و بوم ، داراي توانمندي‌هاي بالايي هستندکه ميتوانند در پيشرفت آينده کشور و شکوفايي آن نقش بسزايي داشته باشند. رسيدن به هدفهاي والا تنها از طريق تحصيل ميسور نخواهد بود مگر وجوديک راهنما و مشاور دلسوز که با توجه به تجربيات و تحصيلات خود بتواند آنها را راهنمايي کنند. اميد است با بهره گيري از تجارب بيش از يک دهه فعاليت و امکانات و تجهيزات آموزشي و محيطي فراهم شده، بتوانيم همراه و مشاور خوبي براي فرزندان عزيزدانش آموز درجهت «جلوگيري از افت تحصيلي» ، «رفع درگيريهاي ذهني مربوط به مسائل تحصيلي» ، «برطرف کردن ضعفهاي درسي و موانع يادگيري»، «ايجاد انگيزه و علاقه براي ادامه دادن مسير و رسيدن به هدف»، «ترسيم نقشه راه روشن براي آينده» و «توصيههايي براي برنامهريزي دقيق مطابق با شرايط واقعي فرد»  باشيم.  

عامل اصلي کم توجهي وبه خصوص بي‌علاقگي دانش آموزان به امور تحصيلي وحتي ادامه تحصيل را در چه ميبينيد وآيا راه کاري نيز داريد؟
به نظر اينجانب کاهش علاقه دانش آموزان به تحصيلات به طورکلي در ايران، به عوامل متعددي برميگردد. يکي از اين عوامل، وجود «مشغله‌هاي جانبي» است که به دليل پررنگ بودن آنها، معمولاً دانش آموزان را از تمرکز بر روي تحصيلات منحرف ميکند. افراط در استفاده از گوشي موبايل، پرداختن به سرگرمي‌هاي فضاي مجازي مانندگيم و ورود به روابط عاطفي ميتواند به عدم تمايل درامر يادگيري و پيشرفت تحصيلي منجر شود. عامل ديگري که ميتوان به آن اشاره نمود، «تجربه کسب درآمد در دوران تحصيل» است.کارهاي کاذب و بعضاخداي نکرده خلاف قوانين جاري در فضاهاي مجازي که بدون در نظر گرفتن عواقب آن موقتابه تحصيل پول ميانجامد، ممکن است توجه دانشآموزان را از مسير تحصيلي منحرف کرده و به ايجاد بي‌علاقگي نسبت به تحصيلات منجرشود. در اين ميان، برخي اقدامات غيرکارشناسانه در نظام آموزشي، همچون حذف دروس عملي مانند: «حرفه فن» ، «هنر»، «کارآفريني» و عدم توجه به «ابعاد عملي»تحصيلات نيز، موجب دلزدگي دانش آموزان نسبت به درس خواندن و ادامه تحصيلات ميشود. باتوجه به احساس مسئوليت به آينده کشورعزيزمان که با نسل جوان مرتبط است کارشناسان مجرب و صاحب علم و تجربه اين موسسه «مشاوران آلف» با افتخار آماده ارائه مشاورههاي تحصيلي و کنکوري و ارائه راهکارهاي ارزنده به دانشآموزان عزيز، در ايجاد انگيزه بيشتر در امر ادامه تحصيل با ارائه هماهنگي بهتربين مسائل تحصيلي و مشاغل جانبي، در ايجاد تعادل مناسب براي دانش آموزان کمک کنند و به آنها و خانواده محترمشان در زمينه موفقيت در امر تحصيل و توامان کسب درآمد سالم حين تحصيل ارائه طريق نمايند.

در خصوص نقش اولياء در موفقيت بهتر دانش آموزان توضيحاتي را ارائه فرماييد؟
حمايت اوليا در«تعيين هدف‌هاي تحصيليِ» فرزندان نقش بسزايي دارد. نقش اولياي محترم در تبيين هدف دانشآموزان براي نيل به کسب مقاطع بالاتر تحصيلي و يا اخذ نمرات برترتعيين کننده است، اين هدف به عنوان يک راهنما درسيرمراحل پيشرفت تحصيلي دانش آموزان عمل خواهدکرد حمايت عاطفي اوليا ودرک مقتضيات سني، نيز اثرات مثبت قابل توجهي در موفقيت تحصيلي دانش آموزان خواهدداشت. خلاءعاطفي در دوران تحصيل، نقش مهمي درانحطاط رشد روحي وتحصيلي دانش آموزان ايفا ميکند.لذايکي از مهم ترين اقداماتي که اوليا براي موفقيت بهتر دانش آموزان انجام ميدهند، «انتخاب محيطهاي آموزشي مثبت و دلپذير» است. اين انتخاب صحيح ميتواند تأثير مستقيمي بر ترغيب و ايجاد انگيزه تحصيلي دانشآموزان داشته باشد وهمچنين در اين ميان اهميت دوستان و هم‌تيمي‌هايي که دانش آموزان با آنها در ارتباط هستند نيز غيرقابل انکار است. همان طور که عرض کردم ازتأثيرمثبت ومستقيم محيط اطراف بر هدف و مسير تحصيلي دانش آموزان توام با ارائه مشاوره‌هاي صحيح و علمي تحصيلي در تعيين اهداف و حمايت از علاقه‌مندي‌هاي تحصيلي و ترغيب به پيگيري اهداف تحصيلي و شخصي دانش آموزان نبايد غافل شد.

اشاره کرديد به تاثيرمستقيم مراکز مشاوره ومحيط‌هاي آموزشي درترغيب دانش آموزان، نظرشمادرخصوص نحوه انتخاب و دسترسي اوليا به بهترين کلاسها و آموزشگاه‌ها چيست؟
براي يافتن بهترين کلاسها و آموزشگاه‌ها، مستلزم اين است که اولياء يک فرآيند تحقيقاتي جامع را شروع کنند. اين شامل: مراجعه به منابع مختلف، مشاوره با افرادي که تجربه در اين زمينه دارند و انجام تحقيقات آنلاين که در اين راستا قبل از هر قدمي بايستي اولياء محترم از اعتبار و سوابق آموزشگاه يا کلاس مورد نظرآگاهي کسب کنند که اين امر از روشهايي چون مطالعه رزومه کاري و بررسي آمار قبولي دانش آموزان در چندين سال گذشته ميتواند حاصل گردد و طبيعتا منجر به اتخاذ تصميم بهتري خواهدشد.لازم است عرض کنم بهتر است «نظرات و تجربيات ديگران» درباره موسسات را نيز بررسي کنند. پرواضح است اين نظرات ميتواند اطلاعات مفيدي در مورد کيفيت آموزش و محيط تدريس فراهم کنند. تحقيق درباره»فضاي آموزشي و تجهيزات» مورد استفاده نيز اهميت دارد. اوليا بايد مطمئن شوندکه آموزشگاه ياکلاسها داراي امکانات مناسبي براي يادگيري فرزندانشان ميباشند. جادارد با اطمينان خاطرعرض کنم اولياءگرامي ميتوانند با بهره گيري«مشاوره تحصيلي» ازمشاوران باتجربه وکارکشته«مشاوران آلفا»، به دنبال«راهنمايي حرفهاي» براي انتخاب موسسات آموزشي با سابقه ومعتبر باشند. «مشاوران آلفا» ميتوانند با ارائه اطلاعات دقيق و تخصصي در مورد موسسات مختلف، اوليا را در انتخاب بهترين گزينه براي تحصيل فرزندانشان ياري نمايند.

آيا ميتوان گفت، فقط با صِرفِ ادامة تحصيل و راهيابي به دانشگاه، آينده دانش آموزان تضمين ميشود؟
آينده دانش آموزان تنها با درس خواندن و دانشگاه رفتن تضمين نميشود. بلکه تحصيلات دانشگاهي يکي از عوامل موفقيت در زندگي است اما نه به تنهايي يعني ميتوان گفت: «شرطِ لازم است نه کافي».  لذا صِرفِ  داشتن مدرک تحصيلي به تنهايي کافي نيست و مهارتهاي عملي وکاربردي رشتةتحصيلي نيز اهميت بسزايي دارد. به طوريکه با ادامه تحصيل حتي تا مقطع دکتري، اگر مهارتهاي لازم درکنارتحصيلات کسب نشود، وارد بازارکارشدن ممکن است با چالشهايي مواجه شود. بنابراين، علاوه بر تحصيلات،«توسعه مهارتهاي کاربردي» نيزبايستي به طورجدي برنامه ريزي شود. پيشنهاد ميگردد که از بدو ورود به دانشگاه، «توجه به توسعه مهارت‌هاي مرتبط» با رشته تحصيلي «به عنوان اولويت اصلي» قرار گيرد. بديهي است اين مهارتها ميتوانند بهترين پارامتر و عامل جهت بهره گيري از تحصيلات ونيل به قلههاي موفقيت در بازار کار باشند. استفاده از خدمات مشاورهاي مانند (مشاوره تحصيلي و شغلي) ميتواند به دانش آموزان کمک کند تا مسير تحصيلات و شغلي خود را آگاهانه طراحي کنند. همچنين بهره گيري از نظرات مشاوران کارآزموده ميتواند در خصوص اهميت توسعه مهارتها و ارتباط آن با آيندهي شغلي دانشآموزان نيزراهنماي خوبي باشد.

به نظر شما دليل عمده مهاجرت دانش آموزان و دانشجويان فارغ التحصيل از کشور، چيست؟
بلي البته با ابراز نهايت تاسف قلبي از اين واقعيت، باتوجه به تجارب مشاوره اي در عرض چندين سال و گفتگوي صميمانه اي که با عزيزان دانش آموز داشتم، اينجانب علل مهاجرت دانشآموزان و دانشجويان فارغالتحصيل از کشور را در عواملي و دلايل متعدد ميبينم که به مهم ترين آنها اشاره ميکنم، از دلايل اصلي، تأمين فضاي حمايتي و مواجهه با شرايط بهتر تحصيلي در کشور انتخابي به عنوان دلايل مهاجرت ميتوان تلقي نمود. چون اکثر جوانان تحصيل کرده و حتي در حال تحصيل به دنبال مهيابودن بسترلازم و وجود فرصت‌هاي پژوهشي وامکانات آموزشي بهتر و بيشتر هستند. از طرفي فرصتهاي شغلي تضمين شده براي فارغالتحصيلان نيز ميتواند يک انگيزه ديگر براي مهاجرت باشد.خب فارغالتحصيلان به دنبال ارتباط با صنعت و بازارِکارِخوب و در شان ، حقوق بهتر، وهمچنين ايجاد فرصتهاي تحقيقاتي و پژوهشي بيشتري هستند. دليل ديگر که در مشاورهها با آن به عنوان عامل محرک مهاجرت برخورد ميشود عدم ثبات اقتصادي منجر به ايجاد ترس از نداشتن آينده مطمئن شغلي و همچنين  عدم بهبود قابل ملاحظه شرايط زندگي در آينده ميباشد. همچنين، حمايتهاي مالي و اقتصادي که برخي کشورها به دانشجويان بين‌المللي ارائه ميدهند، ميتواند يکي از موارد جلب توجه براي مهاجرت باشد. اين حمايتها ممکن است شامل: افزايش تخفيفهاي تحصيلي، کمکهاي مالي، و فرصتهاي شغلي باشد و اما درراستاي جلب اعتماد و نگهداشتن استعدادها و توانمندي‌هاي کشور، افزايش ارتقاء تأمين امکانات تحصيلي و ايجاد و تضمين فرصتهاي شغلي براي دانش آموختگان ميتواند به افزايش انگيزه دانش آموزان و دانشجويان نسبت به موفقيت در کشور منجر شود.

هدف اصلي همکاران آموزشي شما درموسسه مشاوران آلفا در قبال دانش آموزان  مراجعه کننده، چيست؟
اصلي‌ترين مسئوليت همکاران آموزشي بنده درموسسه مشاوران آلفا «يک مشاور خوب»، ارائه راهنمايي و هدايت صحيح دانشآموزان به منظور تسهيل در سير مسير موفقيت آنهاست. يکي از مسئوليتهاي اساسي «راهنمايي در انتخاب مسير تحصيلي و شغلي مرتبط» است. اين شامل مشاوره تحصيلي، بررسي نقاط قوت و ضعف دانشآموزان و استعداديابي متناسب با هر دانش آموز و معرفي مسيرهاي صحيح تحصيلي و شغلي مناسب به آنها ميشود. از مهم ترين نقش همکاران«تشويق و ايجاد انگيزه دروني هر چه بيشتر» در دانش آموزان است.که به حمدالله با ايجاد محيط پشتيباني و تشويق به افزايش تلاشها، سعي در موفقيت دانشآموزان عزيز داريم هميشه همکاران آموزشي براين عقيده اند تا «نقدهاي سازنده» را به دانش آموزان ارائه دهند و به آنها در بهبود و رفع نقاط ضعف خودکمک کنند. معرفي دانشآموزان به فرصتهاي مختلف شغلي و تحصيلي، ارائه«مشاوره کاري» و توجه به توسعه مهارتهاي عملي نيز از دغدغه‌هاي اصلي اينجانب وهمکاران آموزشي بنده ميباشد.

باتوجه به سوابق و تجارب چندين ساله در زمينه آموزشي عوامل سردرگمي در انتخاب موسسه معتبر چيست؟
مشکلات رايج در شهر تبريز ميتواند شامل چندين بعد باشد که از جمله آنها ميتوان به موارد زير اشاره کرد: يکي از مشکلات برجسته، وجود «تبليغات بيسر و سامان»و نامعتبر در زمينه آموزش است. اين تبليغات ممکن است نقدها و انتظارات نادرستي را در افراد ايجاد کرده و باعث نارضايتي و از دست رفتن فرصتها شود. کمبود «سند اطمينان‌آور» در زمينه تبليغات آموزشي از ديگر مسائل مهم است. نبود اطلاعات رسمي و معتبر درباره موسسات آموزشي ميتواند موجب افت نرخ اعتماد اوليا و دانشآموزان شود. در ارتباط با مشکلات تبليغات، بي‌توجهي به «تفاوت بين تبليغات و واقعيت» نيز يکي از چالش‌هاي مهم است. اين مسئله ميتواند منجر به نارضايتي اوليا و دانشآموزان از خدمات آموزشي شود.براي حل اين مشکلات، دقت و توجه به «انتخاب موسسه آموزشي» از اهميت بسزايي برخوردار است. اوليا و دانش آموزان بايد در انتخاب موسسه، به پارامترهايي چون سوابق و تجارب آموزشي و اساتيد دقت کنند و از نظرات و تجربيات ديگران نيز بهرهمند شوند. مشاوره تحصيلي و توجه به نظرات مشاوران آموزشي ميتواند در اتخاذ بهترين تصميم در انتخاب مسير تحصيلي و موسسه آموزشي موثر باشد. مشاوران آموزشي ميتوانند نقدهاي مفيدي ارائه داده و به افراد کمک کنند تا تبليغات نامعتبر را از منابع معتبر تشخيص دهند.

جناب آقاي احمدي دانش آموزان با چه کارهايي به درس خوندن وادامه تحصيل علاقه مند شوند؟
البته اين موارد نظر شخصي اينجانب باتوجه به بيش از يک دهه فعاليت مستمرو کسب تجربه ميباشد و قطعا نظر اساتيد ديگر نيز قابل احترام است. براي ترغيب دانشآموزان به درسخواندن و تحصيل، چند راهکار رامفيد ميدانم: دانشآموزان بايد با شناخت دقيق اهداف و انگيزههاي شخصيشان، برنامه تحصيلي خود را طراحي کنند. درک اينکه تحصيل چگونه ميتواند در بهبود آينده آنها کمک ميکند، ميتواند انگيزه را افزايش دهد. برنامه‌ريزي صحيح مطالعه به صورت «مستمر و پيوسته» مهم است. تلاش براي حفظ روال مطالعه به جاي مطالعه ناپيوسته و گاها، به بهبود تمرکز و نتايج تحصيلي کمک ميکند. «تنوع در روش‌هاي يادگيري» نيز موجب جلب اهتمام و علاقه دانش آموزان ميگردد. استفاده از روشهاي مختلف يادگيري، مثل تدوين نقشه ذهني، توضيح مفاهيم به ديگران، يا استفاده از روش‌هاي تعاملي، مطالعه را جذابتر ميکند. همچنين تعيين«اهداف کوتاه مدت و بلندمدت» براي دانش آموزان، ويژگيهاي SMART (Specific,Measurable,Achievable, Relevant,Time-bound) را دنبال کرد. اين اهداف بايد قابل اندازهگيري و دستيابي به آنها در زمان مشخص باشد. اهميت «تنوع روشهاي يادگيري» و توجه به «برنامه تحصيلي مستمر» براي دانش آموزان را تأکيد ميکند. مشاوران و همکاران توانمند و صاحب تجربه آموزشي ما در موسسه آموزشي مشاوران آلفا  ميتوانند راهنمايي کنند تا انشاالله دانش آموزان با استفاده از اين اصول به بهترين نتايج تحصيلي دست يابند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: