يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
عجب شیر پرس - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مهم‌ترین ذرات معلق که با دریافت لبنیات به ویژه شیر در ارتباط هستند شامل سرب و جیوه و کادمیوم است و اگر این ذرات در هوا منتشر شوند با مصرف شیر می‌توان از جذب این آلاینده‌ها جلوگیری کرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از فارس، اکبر رنجبرزاده معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی ایران در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو درباره ارتباط آلودگی هوا و مصرف لبنیات اظهار کرد: مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که رابطه معناداری بین مصرف لبنیات و مونوکسید کربن و آلودگی هوا وجود ندارد.

وی افزود: آنچه که رعایت رژیم به ویژه لبنیات را در کاهش اثر سمی آلاینده‌های هوا دارای اهمیت می‌کند ارتباط با ذرات معلق در هواست و این آلودگی در کلانشهر‌ها عمدتاً توسط وسایل نقلیه تولید می‌شوند.

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی ایران گفت: منشأ اصلی آلودگی هوا در کلانشهر‌ها وسایل نقلیه هستند که ذرات آلاینده را منتشر می‌کنند و اینجاست که مصرف لبنیات می‌تواند مؤثر باشد.

رنجبرزاده اظهار کرد: مهم‌ترین ذرات معلق که با دریافت لبنیات به ویژه شیر در ارتباط هستند شامل سرب و جیوه و کادمیوم است و اگر این ذرات در هوا منتشر شوند با مصرف شیر می‌توان تا حدودی از جذب این آلاینده‌ها جلوگیری کرد.

در ادامه برنامه، سهراب متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شیر به خاطر غلظت کلسیم بسیار بالایی که دارد می‌تواند از جذب عناصر دو ظرفیتی مانند سرب به خون انسان جلوگیری کند و به همین دلیل همیشه به ویژه در زمان آلودگی هوا توصیه می‌شود روزانه ۲ لیوان شیر مصرف شود.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد کسانی که در کارخانه‌هایی کار می‌کردند که با سرب در ارتباط بودند و روزی ۲ لیوان شیر مصرف می‌کردند اثر سرب بر سیستم عصبی آن‌ها خیلی کمتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد: آلودگی هوا فقط در سرب خلاصه نمی‌شود و ذرات دیگری هم هستند و به همین دلیل دریافت آنتی اکسیدان‌ها و میوه‌ها و سبزیجات و دریافت زیاد مایعات در کنار ۲ لیوان شیر یا ماست می‌تواند در این روز‌های آلوده کمک‌کننده باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: