شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
عجب شیر پرس - بر اساس گزارش‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند و ۹۰ درصد این سکته‌ها به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا - تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت حاکی از آن است که سالانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که به طور معمول ۱۵ درصد این آمار منجر به مرگ می شود؛ نکته قابل تامل اینکه حدود ۳۰ درصد افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، زیر ۵۰ سال دارند که این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی بوده است.

با توجه به اینکه روز ۲۹ اکتبر (هفت آبان) به نام روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است، اهمیت پرداختن به مقوله پیشگیری و درمان این بیماری دو چندان می شود.

بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ یعنی حدود دو سال قبل ۱.۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مدعی بودند که پزشک برایشان تشخیص سابقه سکته مغزی گذاشته که این موضوع در مردان بیش از زنان گزارش شده است.

این مطالعه نشان می دهد که ۰.۲۲ درصد در جمعیت بالای ۱۸ سال دچار این عارضه می‌شوند و وجود سابقه خانوادگی در بروز سکته مغزی نیز در مردان زیر ۵۵ سال و زنان زیر ۶۵ سال ۱۲.۵ درصد گزارش شده است.

مسعود مهرپور رییس انجمن سکته مغزی ایران در این زمینه به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به سکته مغزی می شود و این بیماری در هر زمان، سن و موقعیتی می‌تواند اتفاق بیفتد و شناخت از علایم آن و تشخیص بموقع از عوارض جبران ناپذیری این بیماری می کاهد.

وی با بیان اینکه یک چهارم سکته های مغزی در افراد زیر ۵۵ سال اتفاق می افتد، افزود: علائم سکته مغزی به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود و ناشی از نقص کارکرد در سیستم عصبی مرکزی است و عوامل موثر در افزایش خطر بروز سکته مغزی با بالا رفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، سیگار، چاقی و غیره می‌شود.

مهرپور با اشاره به اینکه اقدامات درمانی به موقع برای فردی که دچار سکته مغزی می شود، بسیار حیاتی است، تصریح کرد: در دوران همه گیری کرونا، مراجعه بیماران دچار سکته مغزی به مراکز درمانی کاهش یافته بود که اکنون پس از پایان این همه گیری سیستم خدمت رسانی به این بیماران بهتر و گسترش یافته و این بیماران اقدامات درمانی خود را اکنون پیگیری می کنند.

وی با بیان اینکه سکته مغزی چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا است، ادامه داد: فلج صورت، فلج دست، اختلال صحبت، اختلال دید و سرگیجه شدید از علائم سکته مغزی است و هرچه زمان رسیدگی درمانی به این بیماران در ساعات اولیه سریع‌تر انجام شود، امکان بهبودی نیز میسر می شود.

این پزشک، زمان طلایی در ساعات اولیه سکته مغزی را برای درمان مهم دانست و گفت: باید در چند ساعت اولیه پس از ابتلا به این بیماری اقدامات درمانی سریع انجام شود تا فرد دچار ناتوانی روحی و جسمی نشود.

مهرپور تاکید کرد: امروز با همکاری وزارت بهداشتت، برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی به صورت شبانه‌روزی در ۵۵ بیمارستان و در ۲۵ شهر کشور در طرح تحول سلامت انجام می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: