يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
عجب شیر پرس - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رفع مشکل کمبود معلم در مدارس توضیح داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره کمبود معلم در مدارس اظهار کرد: یکی از بحث‌های ما در آموزش و پرورش که بحث مزمنی هم شده موضوع کمبود معلم است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه این موضوع علت‌های مختلفی دارد، بیان کرد: یک موضوع مربوط به بحث کمبود اعتبار و بودجه است؛ موضوع بعد این است که بازنشستگی‌ها به طور طبیعی انجام می‌شود، اما جایگزین درستی برای آن وجود ندارد.  

وی با بیان اینکه مورد بعدی نیز کلاس‌های کم جمعیت در مدارس است، افزود: گاهی ما مدرسه‌ای داریم که از هر پایه‌ای زیر ۵ نفر در کلاس حضور دارند و به ازای آن یک معلم که می‌تواند تا ۲۰ تا ۳۰ نفر دانش آموز را تعلیم دهد برای تعداد کمی باید کلاس برود.

ویس کرمی ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جذب معلم از این به بعد یا از طریق ماده ۲۸ و بر اساس نیازی که وجود دارد خواهد بود و یا از طریق دانشگاه فرهنگیان باید صورت گیرد. اکنون سیاست دولت همین است و در برنامه هفتم هم همین موضوع دیده شده که تربیت معلم‌ها  و بحث دانشگاه فرهنگیان بتواند با تمام ظرفیت کار کند.  

وی ادامه داد: مشکلی که در سال جاری با آن مواجه هستیم همین است که تعدادی بازنشست شده بودند و جایگزین‌ها که باید در آزمون استخدامی می‌بودند در مرحله گزینش به سر می‌بردند. وزیر آموزش و پرورش هم به کمیسیون آمدند و عنوان کردند که با حل شدن مرحله جذب استخدام‌ها و با کمک خرید خدمات آموزشی در جا‌هایی که نیاز داریم مشکلات را کمی کاهش دهیم.

ویس کرمی گفت: خرید خدمات آموزشی را به عنوان راهکار موقت در نظر می‌گیریم، اما در دراز مدت امیدواریم با افزایش ظرفیت فرهنگیان و احیای تربیت معلم‌ها بتوان مشکلات را حل کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: احساس می‌کنم اکنون برنامه‌های آموزش و پرورش در خصوص جذب معلم در ریل خود قرار می‌گیرد و به جای جذب معلم کم کیفیت یا معلمان بی کیفیت تلاش بر این بوده که این برنامه به بهترین شکل انجام شود و قول داده‌اند که با توجه به جذب‌های جدید مشکلات حل شود.

وی اضافه کرد: آزمون استخدامی طول کشید و نتایج هم دیرتر اعلام شد و مصاحبه‌ها نیز باید انجام می‌شد و برای همین موضوع جذب معلم در سازمان امور استخدامی زمان بر شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: