يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
عجب شیر پرس - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی از ورود سامانه بارشی به جو استان از عصر امروز خبر داد و نسبت به بارش تگرگ و وقوع سیل در نواحی مستعد استان بر اثر فعالیت این سامانه هشدار داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «محمد امیدفر» روز دوشنبه افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی، فعالیت این سامانه ابتدا در نواحی شمالی سپس به تدریخ اغلب نواحی استان را دربر می گیرد.

وی با بیان اینکه این سامانه تا روز پنجشنبه در استان فعال خواهد بود، اظهار کرد: فعالیت این سامانه موجب ناپایداری جو استان و افزایش ابر، رگبار باران، وزش باد گاهی به نسبت شدید و غرش آذرخش می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در چنین وضعیتی، احتمال آبگرفتگی معابر، بارش تگرگ در نواحی مستعد و طغیان رودخانه های فصلی و مسیل ها و اختلال در تردد شهری دور از انتظار نیست.

امیدفر، خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی، انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.

وی یادآور شد: با توجه به احتمال رخداد تندبادهای لحظه ای، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام، خسارت به سازه های سبک و در برخی نواحی خیزش و یا نفوذ گرد و خاک، محکم کردن سازه های سبک و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده وجود دارد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: