يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
در مصاحبه اختصاصي با عضو شوراي اسلامي شهرستان عجب شير مطرح شد:
عجب شیر پرس - در يک روز تابستاني که شهريور از نيمه گذشته بود، ميزبان عضو کهنه کار و با تجربه شوراي شهر عجبشير بوديم، صراحت لهجه خاصي دارد، اهل تعارف و ملاحظه کاري نيست و اين صراحت کلام در طول تمام مدت زمان مصاحبه با او کاملا آشکار بود، آمده بود تا با نشريهاي مصاحبه کند که نام عجبشير بر تارک آن نقش بسته بود، آمده بود از عشق و علا‌قه‌اش به توسعه و آباداني شهر محبوبش بگويد، چند روز بعد از مصاحبه و قتي از او خواستم خلاص‌هاي از سوابق کارهاي اجرايي‌اش در عجبشير و بناب را برايم بفرستد، با فهرست بلند بالايي مواجه شدم که سطر سطر آن نشان از پختگي و تجربه مردي ميداد که عاشق اين شهر است و دوست ندارد مثل سايرين در روزهاي بازنشستگي در گوشهاي به عافيت بنشيند، حالا او با کوله باري از تجربه که البته آسان هم به دست نيامده، ميخواهد تجربياتش را با خوانندگان روزنامه و همشهريانش به اشتراک بگذارد تا آيندگان بدانند او به عنوان يک مدير کارکشته در مديريت شهري چگونه فکر و عمل مي کرده است، شهريار قادري، عضو فعلي شوراي اسلامي عجب شير، سالهاي متوالي اوايل دهه 60 در عجبشير و بناب شهردار بوده، تحصيلاتش را تا مقطع کارشناسي مديريت دولتي به يايان رسانده و مدتها در دانشگاه علوم پزشکي تبريز خدمت کرده، سمتهاي مختلفي داشته است. از جمله رئيس امور مالي بيمارستان کودکان، مدير مجتمع رفاه دانشگاه علوم پزشکي تبريز و رسيدگي اسناد، در آخرين تصدي به عنوان شهردار عجبشير در سال 1396که به مدت کمتر از يک سال طول کشيد، از جمله پروژه‌هاي مهم او در کسوت شهردار عجبشير ميتوان به اين پروژه‌ها اشاره کرد: تکميل پارک ميدان ولي امر، پارک بانوان، کلنگزني پروژه پسماند، مسير گشايي گردنه چسبيده به مسجد 14 معصوم و جدول‌گذاري خيابانها و...که اشاره به عناوين تک تک آنها هم ازحوصله خوانندگان خارج است و هم امکانات روزنامه مجالي به آن نميدهد. آنچه پيش رو داريد حاصل گفتگوي او با روزنامه عجبشير است. گفتگويي که ساعتي به درازا کشيد اما از برخي جهات داراي نکات جالب و ظريفي بود.
انگيزه جنابعالي براي عضويت در شوراي شهر عجب شير چه بوده است؟
من ابتدا لازم مي دانم از روزنامه عجب شير که با شور و شوق مسايل و موضوعات شهري را دنبال ميکند، تشکر نمايم. شما به دنبال اين هستيد که با به اشتراک گذاشتن موضوعات شهري بين مسئولان براي آنها راه حلي پيدا کنيد، راه حلي عقلايي براي ارايه خدمات بيشتر به مردم. نکته اي که لازم مي دانم در ابتداي عرايضم بگويم اين است که عجب شير همزمان با کرج بخشداري شده اما ببينيد کرج الان کجاست عجب شير کجا؟ من سالها در عجبشير شهردار شده ام، يک دوره هم در بناب شهردار بودم و از مديران دانشگاه علوم پزشکي در تبريز بودم. اين طور فکر کرديم که طبق اصول موجود در قانون اساسي و اختياراتي که به شوراها داده اند بياييم و آن تجربياتي که طي سالها تجربه کرده بودم را بياورم در شهر خودمان تا خدمت ارزندهاي براي مردم بشود، خيليها قبل از من هم، چنين موقعيت هايي داشتهاند، فرماندار بودهاند، يا بخشدار و الان دارند دوران بازنشستگي خودشان را طي ميکنند، اما من بر حسب وظيفه و مسئوليت اجتماعي خدمت به مردم را انتخاب کردهام.

با توجه به اينکه در عجبشير و بناب سابقه شهردار بودن داريد به نظر جنابعالي مهمترين چالش‌هاي شورا و شهرداري عجبشير را در مديريت شهري چه ميدانيد و چه راه‌هايي براي غلبه بر آنها پيشنهاد ميکنيد؟
شهروند، شهر، حقوق شهروندي و مديريت شهري با همديگر ارتباط تنگاتنگي دارند، اگر مردم اين را ندانند و اگر بسترش آماده نباشد، امکان رسيدن به توسعه کم است، علتش اين است که شناخت مسئله، برابر با نصف حل مسئله است. اول بايد در مورد يک چيزي اطلاعات و تجربه داشته باشيم و آنچه در اين رابطه قابل ذکر است آن است که سالهاي متمادي هم در عجبشير و هم در بناب کارها و خدمات بنده مشهود است. ما بايد براي توسعه شهر، بسترهايي را فراهم کنيم. بستر به اين معنا که بدانيم شهردار، شهروند شوراي شهر، سرمايه‌گذاران شهر بايد دست در دست هم بدهند و همدل و هماهنگ باشند و دنبال کارهايي بروند که واقعا نياز است، انجام شود. داشتن درک صحيح از نيازهاي اساسي شهر، شناخت محلات، خيابانها، نخبگان، ريش سفيدان خيلي مهم است. بايستي با آنها جلسه گذاشت و خواسته‌هايي که از جنس مديريت شهري است را تجميع و از آنها صورت‌جلسه تهيه کرد، همان طور که شما عملکردها و اتفاقات را در روزنامه ثبت و ضبط ميکنيد، شورا و شهردار و مسئولان شهر، بايد به فکر مردم باشند و آن موضوعاتي که جنبه مديريت شهري دارد را جمع آوري کنند، صورت‌جلسه‌اش را به هر يک از ادارات بفرستند، اولويت‌بندي و پيگيري کنند بعد از مدتي ببينند آيا انجام شد يا خير؟ البته تلاشها و خدمات شورا و شهرداري قابل تقدير است ولي بايد براي عجبشير فکري اساسي بکنيم. دنبال حل مشکلات زيربنايي شهر باشيم. درست است که رسيدگي به ظواهر شهر مثل چراغاني و نظافت در روحيه مردم خيلي تاثير دارد، من خودم به عنوان شهردار از اين کارها هم کردهام ولي موضوعاتي که مردم در چشمانداز آينده ميخواهند همان طرح‌هاي زيربنايي هستند مثلا 40 سال است مردم در عجبشير در آرزوي احداث کمربندي هستند و خيلي مسايل ديگر. طرح جامع و تفصيلي شهر افق آينده يک شهر را نشان ميدهد، خوشبختانه طرح جامع و تفصيلي عجبشير در زمان تصدي اولين دوره شهرداري در اوايل انقلاب با تلاش و همکاري مهندس فرخي مطالبه و اقدامات اوليه در استان انجام و به شوراي عالي و معماري در تهران ارسال گرديد که در همين بين بنده به عنوان شهردار به بناب منتقل شدم و چون اندک تجربه‌اي داشتم طرح جامع و تفصيلي شهر بناب در زمان تصدي اينجانب در سال 1365 تصويب گرديد، ولي طرح جامع عجبشير بعداً طي مراحل قانوني در سال 1366 مورد تصويب قرار گرفت، اين موضوع نقشه راه توسعه يک شهر و در آن تمام کاربري‌ها مشخص شده و براي شهرداراني که بعد از ما آمدهاند، حالت اجرايي دارد و حالا جناب آقاي دکتر احمدزاده نسبت به همه ما تلاش‌هاي مضاعفي دارد و هم اکنون طرح جامع عجبشير به لطف شهردار در استان مصوب و به دبيرخانه شوراي عالي در تهران ارجاع شده است.

وضعيت شهر عجبشير از نظر شاخص‌هاي بهداشتي و درماني در مقايسه با شهرهاي ديگر استان چگونه است؟
حيات و دوام و سلامتي مردم يک شهر به امکانات بهداشتي که در آن شهر وجود دارد، بستگي دارد، متاسفانه نسبت به ساير شهرهاي همجوار عجبشير وضعيت خوبي ندارد، بيماران عجبشيري معمولا براي درمان به تبريز، مراغه و بناب مراجعه ميکنند و از نظر درماني آنچه بايد در خصوص علاج واقعه قبل از وقوع انجام داد، اين است که کارهاي پيشگيرانه اي انجام بدهيم که به عمل جراحي بيمار منجر نشود، چون در عملهاي جراحي، هزينه‌هايي که دولت ميدهد و آسيب‌هايي که شخص ميبيند، بيشتر است.
 در خصوص وضعيت شهر عجبشير از نظر بهداشتي و درماني، فرهنگ مردم بايد تغيير يابد چرا که اين فرهنگ غلط است که اعتماد به شبکه بهداشت و بيمارستان نميکنند و حتي مشاهده ميشود گاهي پزشکان خوبي ميآيند ولي مردم به آنها  مراجعه نميکنند، همه بايد سعي و تلاش و مطالبه‌گري نمايند. بر اساس استاندارد سازمان جهاني بهداشت شاخص تخت بيمارستاني براي هر 1000 نفر جمعيت يک تخت است در صورتي که بيمارستان عجبشير 96 تخت خوابي است که بهتر از استانداردهاي جهاني بهداشت ميباشد، به علاوه ساختمان بيمارستان عجبشير تازه احداث بوده و علي رغم وجود امکانات و تجهيزات متاسفانه شهروندان عزيز به شهرهاي همجوار مراجعه ميکنند و حتي در موارد ديگر نيز چنين است که مثلا ميوه از عجبشير به ميدان تره‌بار بناب رفته، مثلاً انگور را به قيمت 10 هزار تومان در بناب ميفروشند و همان انگور را مغازه داران از بناب به قيمت 15 يا 20 هزار تومان خريده و در عجبشير تا 35 هزار تومان ميفروشند، مسئولان استاني بايد در جهت حل مشکل تلاش کنند و مردم غيرتمند عجبشير نيز بايد در اين خصوص حرکت کنند.

به نظر شما چالش‌هاي اصلي شورا و شهرداري عجبشير چيست؟
مهمترين چالش شورا و شهرداري، درآمد پايدار است، ما بايد پروژه‌هايي را پيشبيني کنيم که براي شهرداري در آينده درآمد پايدار ايجاد شود و شهرداري به دولت نياز نداشته باشد، البته کمک دولت به شهرداري‌ها در مقايسه با گذشته بهتر شده است يکي ديگر از چالش‌هاي اصلي عجبشير اين است که اين شهرستان مثل بناب و مراغه، نماينده مستقل داشته باشد اين يک آرزوي شايد صد، ساله پنجاه ساله باشد.
اين آرزوي بزرگ ماست منتها در حوزه وظايف شورا و شهرداري نيست ولي شورا بيشتر از همه مسئولان غير از امام جمعه ميتواند در اين راستا کمک کند آنها بر حسب اينکه دولتي هستند؛ نميتوانند زياد پيگير اين موضوع باشند اما شورا ميتواند از مسئولان پيگير باشد البته اين نکته هم حائز اهميت است که بر اساس اصل 64 قانون اساسي پس از هر 10 سال با در نظر گرفتن شاخص‌هايي چون عوامل انساني، سياسي، جغرافيايي و نظاير آنها 20 نماينده به تعداد نمايندگان اضافه شود، شهرهاي مجاور از نماينده مستقل برخوردارند ولي واقعاً عجبشير از مراغه منفصل است و هيچگونه پيوستگي سرزميني ندارد و از نظر سياسي و نظامي و غيره با مراغه قابل قياس نيستيم که جمعيت آن سه برابر عجبشير ميباشد و حتي نمونه آن در کل کشور نيست، اين قابل قبول نيست که اخيرا اضافه کردن 40 نماينده در کميسيون مربوطه مجلس تصويب  شده و صد متاسفانه سهم آذربايجانشرقي صفر است که انگار عجبشير از اين کشور نيست. چالش‌هاي ديگري هم هست که شايد جاي طرحش در اينجا نباشد.

چرا شوراي شهر عجبشير در دوره‌هاي قبل اين دوره نتوانسته از ظرفيت و توان عجبشيري‌هاي مقيم ديگر شهرها استفاده نمايد؟
انصافاً هر کس به جاي خودش زحمت کشيده قبل از اين شهردار آقاي رحمت الهي شهردار بود و قبل از آن هم ايشان معاون فرماندار بود، خيلي تلاشگر و فعال بود ولي مديريت شهرداري با ساير مديريتها فرق دارد و شورا و شهردار اگر در راستاي پيشنهادهاي صحيح و عقلاني و نيازهاي شهري با همشهري‌هاي مقيم ديگر شهرها و با همديگر همدل باشند قطعاً در توسعه شهر خيلي مفيد خواهد بود، وظيفه شورا فقط انتخاب شهردار و تصويبنامه‌هاي شهرداري نيست بلکه ساير ادارات هم در شهر مسئوليت‌هاي زيادي دارند. مثلاً يکي از مشکلات اصلي مردم در عجبشير راهآهن به خصوص راهآهن محدوده پادگان است که مردم پنجشنبه و جمعه ساعتها بايد براي رد شدن و عبور و مرور در ترافيک مانده و معطل شوند، قدم‌هايي که مادر اين مورد برداشتيم کافي نيست و منتج به نتيجه نشده است براي اين حل اين معضل بايد به تهران رفت بعضي از شوراها در گذشته از جيب خودشان خرج ميکردند و ميدانستند براي پيگيري کارها از چه مسيري بروند تا نتيجه بگيرند. در جواب سئوال شما بايد بگويم بنده دومين باري که در عجبشير شهردار شدم با فرماندار محترم وقت حتي نه تنها از شهروندان عجب شيري مقيم شهرهاي ديگر همچون تبريز، اروميه و تهران بلکه حتي ساير کشورها از جمله يکي از عجبشيري‌هاي ساکن آمريکا هم دعوت کرديم تا در امور شهري و توسعه و حل مشکلات شهري از آنها کمک بگيريم  ولي از همايشهاي توسعه خبري نيست که يکي از بزرگترين نقاط ضعف ما همين است.

 به نظر جناب عالي تعامل و همفکري بين اعضاي شورا و مجموعه شهرداري تا چه حد در پيشبرد اهداف مديريت شهري تاثيرگذار است؟
همدلي شهردار، شورا و مجموعه شهرداري خوب است و ميتواند در پيشرفت تمام پروژهها و در تمام امور مربوط به عجبشير و به خصوص استقرار دولت الکترونيک و شهر هوشمند در جهت ارتقاي پرسنل شهرداري در کنار شهردار محترم و پرسنل خدوم باشد. درست است که مديريت شهر با شخص شهردار است ولي بازخورد مديريت را شورا زير نظر داشته و رصد ميکند چرا که تصويب بودجه و نظارت با اوست و در اين راستا اعتماد مردم به شهرداري و اعتبار شهرداري در شهر براي شورا بسيار حائز اهميت است. مديريت در شهرداري در جهت تجليل و احترام به ارباب رجوع و انضباط اداري در شهرداري بايد مشهود باشد و دستورات شهردار محترم و مصوبات شورا و مشاهده سلسله مراتب پرسنل بايد محقق گردد، خوشبختانه عملکرد شهردار محترم در جميع جهات قابل تقدير ميباشد و شورا بايد مردم و شهروندان را براي ايدههاي خوب تشويق کند.

چرا تامين آب شرب عجبشير از خط زرينه رود قطع و به قلعه‌چاي وصل شده است؟
 اين موضوع خارج از وظايف شهرداري است ولي شورا ميتواند در اين مهم که سلامت شهروندان را در بر ميگيرد، ورود نمايد، از نظر کميت مکفي بوده و مشکلي مشاهده نکردهام ولي از نظر کيفيت به دليل عدم وجود تصفيه خانه مجهز و تزريق مقدار زيادي کلر در آب آشاميدني و وجود بيش از حد مجاز عناصر مضر، شايد استاندارد نباشد و مردم در اين خصوص معترض ميباشند.

مهمترين اهدافي که به عنوان عضو در اين دوره از فعاليتتان در شورا دنبال ميکنيد چيست؟ آيا فکر ميکنيد توانسته‌ايد آن را عملياتي کنيد؟
مهمترين فعاليتي که در اين دوره از فعاليت شورا دنبال آن بوديم اين است که کمربندي عجبشير را از آخر معلم تا ميدان ولي امر همسطح بکنيم ولي طي 40سال اخير مشکلاتي در اين پروژه پيش آمده، آرزوي ديرينه مردم اين است که آنجا را همسطح بکنيم همکاران عزيز در شورا و شهردار محترم ضمن تعامل با معاون هماهنگي امور عمراني استانداري نظرشان اين است که آنجا به صورت تقاطع غير همسطح اجرا شود؛ همانند پل ابوريحان و ارتش در تبريز و و پل روبه روي بيمارستان بناب و گويا چندين ميليارد تومان هم اعتبار براي آن پيش بيني شده است ولي بنده شخصاً با اين طرح غير همسطح مخالف هستم چرا که خواسته 40 ساله مردم اين است که اين پروژه همانند شهرهاي آذرشهر، بناب، ملکان، مراغه و... سايرين به صورت همسطح اجرا شود. البته قانون اداره راه هم همين است که در جادهها و ترانزيت خودروها از بالاي پل به صورت مستقيم رد شوند، ولي سوال اين است که چرا فقط اين قانون در عجبشير اجرا ميشود ميدان وليعصر را غير همسطح اجرا کردهاند و اداره راه اعتبار گذاشت، براي پل شيشوان چنانچه غيرهمسطح باشد، اعتبار تامين ميکنند اما آنجا که همسطح باشد چون داخل شهر است اعتبار آن را به عهده شهرداري ميگذارند، اين مبلغ هنگفت از توان شهرداري خارج است، نميدانم چرا مطابق ميل مردم اين پروژه پيش نميرود در صورتي که اين پروژه اگر همسطح اجرا شود، هم هزينه آن کمتر است و هم ماشينهايي که از مسير رفت و آمد ميکنند، ميتوانند از مغازه‌هاي کنار خيابان خريد کنند که اين خود براي اقتصاد عجبشير تاثيرگذار است. مسئولان اداره راه به طور غيرقانوني و غيرمسئولانه آمدهاند جاده ترانزيت يک طرفه را از ميدان معلم کمي آن طرفتر از پل شيشوان دو طرفه کردهاند که منجر به تصادف و قتل هم شده و اميدوارم تا اتمام وقت شورا آن را حل نموده تا مردم حسرت به دل نمانند.

ضعف را در چه ميدانيد؟
من ضعف را در مسئولان کشوري و استاني و عدم مطالبه‌گري مردم ميبينم چرا که اگر اين اتفاق در شهرهاي ديگر ميافتاد صداي مسئولين و مردم بلند ميشد و مجبور به اهميت و توجه به آن ميشدند ولي تاکنون کار جدي از هر طرف انجام نشده است.

شورا و نماينده مجلس آيا پيگير اين موضوع بودهاند؟  
بلي پيگيري شده است ولي منتبح به نتيجه عملي نشده است.

 در انتخاب شهردار چه معيارهايي داشتيد؟
 نخست تجربه در شهرداري علم و آگاهي و شناخت کافي از عجب شير، تخصص و تعهد از معيارهاي انتخاب شهردار بود و از چند نفر رزومه گرفتيم و با تک تک آنها مصاحبه کرديم و اکثر سوالات از اين کانديداها از طرف بنده در خصوص آينده شهر و نحوه مديريت شهري بود که يکي از سوالاتم از شهردار کنوني آقاي دکتر احمدزاده در خصوص مهندسي ارزش و مديريت دانش بود و در راي گيري در شورا و و تا صدور حکم از استانداري مسائلي بود که در اينجا قابل طرح نيست، بنده شناخت خوبي از ايشان داشتم بالاخره بعد از اينکه شهردار شد هم در پادگان و هم مردم در شهر از اين انتخاب استقبال خوب کردند و از خدمات و مديريتشان نهايت رضايتمندي حاصل است.

شيرينترين و بدترين خاطرات خود را از عضويت در شورا را بيان نماييد.
بعد از انتخاب شورا توسط مردم اولين جلسه در فرمانداري مبني بر رايگيري رئيس شورا و نايب رئيس و خزانهدار شروع شد و متعجب شدم که ناگهان چهار نفر از اعضاي فعلي هر کدام به همديگر راي دادند و با آنکه بنده نسبت به آنها با تجربه‌تر بودم انگار از پشت کوه آمده‌ام، با رفتار عجيبي مرا تنها گذاشتند علتش را البته ميدانم ولي در اينجا قابل ذکر نيست، من الحمدلله با تمام موضوعاتي که براي رشد و تقويت شهر آمده برابر اسناد موافقت کردهام و با موضوعاتي که به صلاح مردم، شهر و شهرداري نبوده، موافق نبودهام، شيرينترين خاطرهام همکاري نزديک با دکتر احمدزاده شهردار محترم است که با درايت و هوشمندانه پروژههاي نيمه تمام شهرداران قبلي را تکميل کرده و مي‌نمايد به خصوص ورودي‌هاي عجبشير از طرف بناب و تبريز و طرف دوم ميدان ولي امر و راه فرعي شهداي گمنام و پروژه‌هاي زيادي که نميخواهم اسمشان را ببرم، قدرتمندانه پيش ميبرد.

شورا و شهرداري براي ايجاد درآمد پايدار چه کارهايي کرده است؟
شورا و آقاي شهردار در اين مورد خيلي تلاش کرده و همدل شدند در خصوص معادن آقاي شهردار خيلي پيگيري ميکنند، ما در طول سال حداقل سه چهار ميليارد تومان به بالا مصالح براي کارخانه آسفالت از معادن ميگيريم، حال اگر بتوانيم خودمان مستقيماً اين تعداد را تامين و استفاده کنيم حتي ميتوانيم درآمد پايدار داشته باشيم، هنوز عليرغم تلاش‌هاي انجام شده، نتيجه کامل در اين زمينه حاصل نشده است و حتي براي درآمدهاي ديگر هم خيلي فکر کردهايم مثلا من پيشنهاد کرده بودم شرکت‌هاي دانش بنيان در بندر رحمانلو از لجن موجود براي درمان و زيبايي پوست استفاده کنند ولي متاسفانه خشکي درياچه اروميه جلوي اين کار را گرفت و عملياتي نشد.
پيشنهادهاي ديگري هم بوده مثلاً استفاده از زيرزمين ساختمان شماره 2 و استفاده از محوطه ترمينال براي تجميع نمايشگاه‌هاي خودرو، احداث پارک ساحلي 14 هکتاري و احداث کارواش خودرو يا پيشنهادهاي ديگر که براي ايجاد درآمد پايدار داده شده بود.

اولين قدم شوراي شهر براي شفاف سازي و ارتباط با مردم چيست؟
اولين قدم براي شفاف‌سازي در جريان قرار دادن مردم از کارها و اموراتي است که در شورا انجام ميشود. منظورم مصوبات طرح جامع و طرح تفصيلي شهر است مردم اگر بدانند که 30 سال قبل اينها را پيش بيني کردهاند ولي موانع وجود داشته، بهتر عمل خواهند کرد.
چرا در برخي مناطق عجبشير،  شهرداري جاهايي را تملک کرده ولي پروژهاي اجرا نکرده است؟
ما در تمام شهرها اين مشکل را داريم در عجبشير هم هست، دليل اين موضوع عدم مشارکت و همراهي مردم در برخي پروژه‌هاست، مردم بايد بدانند که مسيرگشايي و احداث خيابانها در توسعه شهر بسيار اهميت دارد.
از فرصتي که در اختيار روزنامه قرار داديد، سپاسگزاريم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: