شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
عجب شیر پرس - کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه دولت روحانی بیشترین ترک فعل را در حوزه مسکن داشت، گفت: دولت سیزدهم برای جبران این کاستی‌ها و ساماندهی بازار مسکن به صورت جدی پای کارآمده و در این راه مصمم است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «مجید گودرزی» افزود: جلسات شورای عالی مسکن که در این دولت در حال برگزاری است، در کنار دیگر اقدامات مانند نهضت ملی، طرح‌های مالیاتی و مقابله با سوداگران، نشان از اقدامات و عزم جدی دولت سیزدهم برای به آرامش رساندن حوزه مسکن است.

وی با اشاره به مصوباتی مانند مالیات بر خانه‌های خالی، عنوان‌کرد: مصوبات مجلس در این حوزه ضمانت اجرایی زیادی نداشته یا کار کاشناسی ندارد که همین مساله سبب می‌شود تا عایدی دولت از اجرای قوانینی مانند مالیات بر خانه‌های خالی حتی به اندازه هزینه تصویب آن نباشد.

گودرزی با تاکید بر لزوم پیش بینی ضمانت‌نامه‌های اجرایی در اجرای قوانینی مانند مالیات برخانه‌های خالی، گفت: البته امروز این روند نسبت به قبل در مسیربهتری افتاده و با طراحی و راه‌اندازی سامانه‌هایی مانند املاک و اسکان توسط دولت برای شناسایی و در نهایت دریافت مالیات از بخش‌ مسکن، یک قدم رو به جلو برداشتیم؛ اما با وجود اینکه قدم‌های خوبی هستند، کافی نیستند.

وی با اشاره به لزوم اجباری شدن ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان، تصریح‌کرد: در این صورت دیگر شاهد انجام معاملات صوری که پایه‌ای برای قیمت‌گذاری هستند نخواهیم بود، زیرا وقتی سوداگران به این باور برسند که باید واحدهای خود را ثبت کنند و پس از آن ملزم به پرداخت مالیات هستند دیگر به سمت این‌گونه معاملات و قیمت‌گذاری‌ها نخواهند بود.

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه بخش زیادی از این معاملات صوری توسط افراد حقوقی مانند بانک‌ها انجام می‌شود، گفت: شاهد بودیم که بارها و بارها برای ایجاد سونامی قیمت، یک سری معاملات با قیمت بسیار بالا را انجام دادند و آگهی هایی نیز در این رابطه منتشر می‌کردند.

لزوم شناسنامه‌دار کردن آگهی‌ها

گودرزی با تاکید بر لزوم شناسنامه‌دار کردن آگهی‌ها در حوزه مسکن و تاکید رییس جمهور بر مهار آگهی‌ها در این بخش، بیان‌داشت: این اقدام موجب مهار قیمت‌سازی‌های کاذب می شود، زیرا زمانی که مشخص شود آگهی منتشر شده مربوط به چه کسی یا دستگاهی است و دارای کد رهگیری باشد و قیمتی که در آگهی درج شده مبنای اخذ مالیات شود، در این صورت اقدام به درج قیمت‌های درست با توجه به بار مالی که برای آنها خواهد داشت خواهند کرد.

وی، خود اظهاری را بهترین مبنا برای مهار قیمت مسکن برشمرد و گفت: در این صورت دیگر افراد جرات درج قیمت‌های نجومی را نداشته تا بازار مسکن را به‌هم بریزند.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه‌داد: این مساله سبب می‌شود تا بازار کنترل شده و قیمت‌هایی ارائه شده با توجه به اینکه خوداظهاری مبنای دریافت مالیات می شود، واقعی‌تر شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: