يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
عجب شیر پرس - چهارمین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم با ۶ مصوبه همراه بود که به تازگی با امضای رییس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است؛ تسریع در پرداخت تسهیلات اشتغال و برنامه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان مهمترین این مصوبات بود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال چهارم خردادماه امسال به ریاست آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور و رئیس شورای عالی اشتغال برگزار شد. وی در این جلسه دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال و دستگاه‌های ذیربط را مکلف کرد با فوریت دستورالعمل پرداخت تسهیلات اشتغال برای سال‌جاری را تدوین و نهایی کنند.

دستاورد این جلسه ۶ مصوبه برای ایجاد اشتغال بود که به شرح زیر است:

حمایت تسهیلاتی از طرح‌های اشتغالزا

نخستین مصوبه این جلسه در راستای حمایت از طرح‌های اشتغالزایی ثبت شده در سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور از محل منابع قرض الحسنه بود. بر اساس این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف هستند به گونه‌ای عمل کنند که ابتدای هر فصل حداقل ۲۵ درصد از منابع تبصره ۱۸ بودجه سال ۱۴۰۲ از طریق شبکه بانکی پرداخت شود.

ایجاد سازوکاری برای فارغ التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی

در مصوبه دوم شورای عالی اشتغال با توجه به ضرورت رفع بیکاری فارغ التحصیلان بخصوص دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی، معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری موظف شد با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی نسبت به ایجاد سازوکار شناسایی و هدایت اشتغال فارغ التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد زیر ۴۰ سال با محوریت شرکت های دانش بنیان از طریق فعالیت کاریابی تخصصی و به کارگیری مشوق های بیمه ای یارانه دستمزد و یارانه کارورزی به انجام رساند.

همچنین مقرر شد تعداد افراد مشمول این مصوبه و میزان بار مالی آن در قالب جدول ضمیمه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص و منابع مالی آن بر اساس قانون مشخص شود.

نحوه هزینه‌کرد تبصره ۱۸ قانون بودجه

تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ به حمایت از شرکت های دانش بنیان اختصاص دارد؛ با مصوبه شورای عالی اشتغال و در راستای تسریع در عملیاتی شدن این تبصره مقرر شد سازمان برنامه و بودجه اعتبار پیش بینی شده در این تبصره را با قید اولویت متناسب با منابع موجود مطابق دستورالعمل مصوب شده به حساب های پیشرفت و عدالت ملی و استانی واریز کند.

کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد برکت و صندوق نوآوری و شکوفایی برای جزء ۴ بند ب این تبصره برنامه عملیاتی اجرایی برش بخشی و استانی با تأکید بر اشتغال دانش بنیان اشتغال اقشار خاص زیست بوم ملی، اشتغال حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و رسته های اولویت دار اشتغال زا ظرف مدت دو هفته پس از ابلاغ این مصوبه به دبیرخانه شورای عالی اشتغال اعلام و گزارش عملکرد اقدامات را ماهانه ارائه کنند.

اجرای طرح مهارت آموزی به مدت سه سال

در مصوبه دیگر شورای عالی اشتغال و به منظور ارتقاء توانمندی های مهارتی منطبق با ویژگی های فردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکلف شد با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج مستضعفین و دانشگاه آزاد اسلامی از فصل تابستان ۱۴۰۲ به مدت سه سال نسبت به اجرای طرح مهارت آموزی برای دانش آموزان و بازماندگان از تحصیل سنین ۱۲ تا ۱۸ سال و سایر متقاضیان در محدوده سنی حداکثر ۳۰ سال جمعاً سالانه برای ۲ میلیون نفر از طریق ارائه آموزش های کسب و کار و مهارت مناسب با نیاز بازار ، ارائه آموزش کار و صدور گواهی مهارت اقدام کند.

همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظفند نسبت به تأمین و تخصیص منابع بلاعوض مورد نیاز جهت اجرای طرح مهارت آموزی برای دانش آموزان و بازماندگان از تحصیل سنین ۱۸ تا ۱۲ سال تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع اجزای ۶ و ۹ تبصره ۱۸ و سایر ظرفیت های موجود در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اقدام کنند.

رفع ابهام بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد ابهام بانک ها در خصوص انتقال مفاد قانونی بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ به جزء ۸ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با موضوع تسهیلات تکلیفی سقف تسهیلات خانگی کارفرمایی سقف رسته‌های فردی قابل پرداخت را ظرف یک هفته از ابلاغ این مصوبه برطرف و به بانک های عامل و مؤسسات مالی و اعتباری ابلاغ کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: