يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
دست انداز جدید بازار مسکن بوشهر؛
عجب شیر پرس - پر رونق شدن بازار خانه‌های مبله در بوشهر سبب شده است که صاحبان خانه‌های کوچک و سوئیت‌ها تمایل داشته باشند ملک خود را در اختیار افرادی بگذارند که به‌صورت موقت و روزانه قصد اجاره کردن یک محل را دارند. همین موضوع مشکلاتی را برای زوج‌های جوان و مجردها که توانایی مالی برای اجاره کردن خانه‌های بزرگ را ندارند، ایجاد کرده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، خانه‌های شخصی مبله شده که بسیاری از آنها غیرمجاز هم هستند علاوه پیامدهای منفی فرهنگی و اجتماعی که گاهی به همراه دارند، بسیاری از زوج‌های جوان بدون فرزند و مجردهایی که در مرکز استان مشغول به‌کار هستند و توانایی اجاره کردن خانه‌های بزرگ را ندارند، را دچار نوعی سرخوردگی کرده است.

یکی از شهروندان مجرد بوشهری که به دنبال اجاره کردن یک خانه کوچک در این شهر است، گفت: یکی از عوامل مهم تعیین قیمت مسکن میزان متراژ است، بدیهی است هرچه متراژ بالاتر برود نرخ هر متر خانه کاهش می‌یابد و هرچه متراژ کمتر و کمتر شود قیمت هر متر خانه افزایش می‌یابد، حتی در بسیاری مواقع خانه‌هایی با متراژهای کم فراتر از میانگین قیمت منطقه و به لفظ عامیانه قیم ت خانه کلیدی حساب می‌شود، این موضوع نه‌تنها در هنگام خرید که برای رهن و اجاره نیز صدق می‌کند!

او ادامه داد: در یکی دو سال اخیر بازار سوئیت‌های مبله در شهر بوشهر برای سکونت روزانه و کوتاه مدت پررونق شده است. صاحبان این خانه‌ها با این شیوه می‌توانند سودی معادل به اجاره دادن بلندمدت یک خانه بزرگ و لوکس را از دل یک منزل نقلی به دست بیاورند!

این مستاجر عنوان کرد: صاحبان خانه‌های کوچک و سوئیت‌ها به‌جای اجاره سالیانه دادن منزل خود تمایل دارند، خانه خود را در اختیار افرادی که به صورت روزانه و موقت قصد سکونت در یک محل را دارند، اجاره دهند و همین موضوع برای من که مجرد هستم و یا زوج‌های جوان که توانایی اجاره کردن خانه‌های بزرگ را نداریم با مشکل روبه‌رو کرده است.

نبود خانه‌های متناسب با نیاز افراد در بوشهر

بحران داشتن سرپناه به عنوان یکی از نیازهای اساسی هر انسان این روزها دامان بسیاری از مستاجران را با نزدیک شدن به موعد تمدید سالانه گرفته و در شرایط موجود و با قیمت‌های عجیب و غریب احساس ناامنی به‌سراغ این افراد آمده است.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجهی در نرخ مسکن بوده‌ایم، به طوری که رشد درآمد افراد با این افزایش اجاره‌بها همخوانی نداشته و در کنار دغدغه هزینه جابه‌جایی و آسیب به وسایل منزل، بحران افزایش اجاره‌بها نیز برای مستاجران به وجود آید.

قیمت مسکن در شهر بوشهر بسیار بالا است، همین موضوع بر بالا بودن نرخ اجاره بهای مسکن نیز تاثیر گذاشته است و باعث شده بسیاری از مستاجران نه تنها نتوانند خانه‌ای بخرند بلکه از عهده اجاره‌بهای خانه دلخواه‌شان نیز برنیایند، مساله‌ای که در طی سال‌های اخیر شرایط و ایده‌آل‌های خانه‌های مسکونی استیجاری را هم تحت تاثیر قرار داده است.

تورّم موجود، صاحبان املاک را به گرفتن رهن کامل ترغیب کرده است

خبرنگار ایسنا در بازدید میدانی از بنگاه املاکی‌ مختلف در شهر بوشهر متوجه آن شد که بیشتر صاحبخانه‌ها تمایل به گرفتن رهن کامل ملک‌شان را دارند و کمتر می‌توان خانه‌ای پیدا کرد که به‌صورت رهن-اجاره واگذار شود.

صاحب یکی از بنگاه‌های املاک در شهر بوشهر به خبرنگار ایسنا گفت: به‌طور معمول صاحبان منازل استیجاری پول رهن را کامل می‌گیرند و در شرایط تورّمی موجود در جامعه آن را وارد بازار خرید و فروش می‌کنند، به عنوان مثال با پول آن خودرو ثبتنام می‌کنند و سپس با قیمتی بالاتر در بازار آزاد خودرو را می‌فروشند.

بنگاهی دیگر دلیل رغبت صاحبان منازل به گرفتن رهن کامل را بدحسابی برخی مستاجران در پرداخت کرایه عنوان کرد و افزود: دلیل این موضوع هر چه باشد، نتیجه‌اش فشار زیاد بر کسانی که پس انداز مناسبی برای پرداخت رهن کامل ندارند، خواهد بود.

بی‌ثباتی در وضعیت اجاره‌ها

یکی از مستأجران بوشهری که گلایه‌های بسیاری از وضع موجود در بازار مسکن دارد، به خبرنگار ایسنا گفت: خانه‌های نیازمند تعمیر و گاهی کثیف، از دست مستاجر قبلی به مستاجر جدید می‌رسد و خیلی از صاحبخانه‌ها، زیر بار سالم و تمیز تحویل دادنِ خانه به مستاجر جدید نیستند.

او ادامه داد: هیچ‌گونه لوازم و امکانات خاصی روی خانه‌ها نیست و این امر باعث می‌شود مستاجر سال به سال، بار به دوش‌تر جابه‌جا شود و هزینه گزافی را برای جابه‌جایی اسباب و اثاثیه پرداخت کنند.

این مستاجر با بیان اینکه بی‌ثباتی منطقی و نداشتن امنیت اجاره، از جمله بدترین مفاهیمی هستند که ما مستاجرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، عنوان کرد: سه سال است که مستاجرم و در این مدت متوجه شدم هیچ نظارتی بر افزایش نرخ رهن و اجاره‌ها نیست و این مسأله در بوشهر نسبت به سایر استان‌های دیگر محسوس‌تر می‌شود.

نبود صنف منسجم و نظارت قوی بر موضوع رهن و اجاره

او در خصوص مشکلات مستاجرنشینی تصریح کرد: نه تسهیلات خاصی برای مستاجرهایی که با افزایش قیمت رهن مواجه می‌شوند، وجود دارد و نه بسیاری از صاحبخانه‌ها از موضِع خود در قیمت خانه کوتاه می‌آیند. حق کمیسیون املاکی‌ها هم که جای خود را دارد.

این مستاجر با توجه به تجربه مستأجر نشینی‌اش گفت: به نظر می‌رسد مسأله رهن و اجاره نیاز به یک صنف منسجم و نظارت قوی‌تر احتیاج دارد.

شرایط قانونی افزایش اجاره‌بها

رئیس اتحادیه مشاورین املاک و نمایشگاه داران اتومبیل شهرستان بوشهر به خبرنگار ایسنا گفت: هزینه مسکن نیز در بوشهر مثل سایر کشور بر اساس نرخ تورم تعیین می‌شود، به صورتی که مالکان یا موجرین بر اساس آمار منطقه‌ای و بر اساس نیازهای خودشان نرخ را مشخص می‌کنند.

احسان آستانه ادامه داد: یکسری تغییراتی در نرخ اجاره بها یا تمدید نرخ اجاره بها در سال جدید به وجود آمده که همه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی شهری از اول خرداد سال ۱۴۰۲ حداقل به مدت یک سال و حداکثر برای شهر تهران ۲۵ درصد و برای شهر بوشهر و سایر شهرها ۲۰ درصد افزایش اجاره بها نسبت به سال گذشته یا قرارداد قبلی تعیین شده است.

وی اضافه کرد: موارد استثنا شده از تمدید خودکار اجاره نامه‌ها نیز وجود دارد برای مثال در صورتی که مالک، ملک یا واحد مورد اجاره را به فروش رسانده باشد و قرارداد فروش را به صورت رسمی در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کرده باشد، اگر مالک برای بازسازی یا تعمیر از مرجع ذی ربط مجوز اخذ کرده باشد، در صورتی که مستاجر در دوره اجاره قبلی با تشخیص شورای حل اختلاف یا مرجع قضایی، نسبت به انجام به موقع تکالیف قراردادی و قانونی خود اقدام نکرده باشد، افزایش مبلغ اجاره بها معادل درصدهای مصوب توسط مستاجر پذیرش نشده باشد، در صورتی که فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره بر اساس درخواست موجر نیاز داشته باشد، در صورتی که مالک صرفاً دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر باشد و در صورتی که مستاجر حداقل سه سال متوالی در یک واحد مسکونی و با یک موجر دارای قرارداد اجاره باشد، به درخواست موجر قرارداد می‌تواند تمدید نشود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک و نمایشگاه داران اتومبیل شهرستان بوشهر خاطرنشان کرد: سامانه املاک و اسکان نیز بخشی را راه اندازی کرده است که موجرین و مستأجرینی که قصد أخذ کد رهگیری داشته باشند می‌توانند به صورت رایگان به این سامانه مراجعه کنند و قراردادشان را ثبت کنند.

افزایش چشمگیر اجاره بهای مغازه و غرفه‌های تجاری در بوشهر

وی در پایان افزود: میزان اجاره بها نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است که البته مغازه‌ها و غرفه‌های تجاری افزایش قیمت اجاره بهای بیشتری را داشتند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک در زمینه درصد افزایش نرخ رهن و اجاره در شهر بوشهر عنوان کرد: این نرخ در قسمت‌های مختلف متفاوت است که در قانون پیش بینی شده، اداره امور مالیاتی مکلف به نرخ گذاری منطقه‌ای و اعلان آن هستند و این موضوع بر عهده آنهاست و باید نرخ منطقه‌ای را اعلام کنند تا ما نیز به زیر مجموعه و منطقه اعلام کنیم، فلذا برا اساس بخشنامه شورای عالی مسکن امسال افزایش میزان اجاره بها را ۲۰ درصد برای شهر بوشهر اعلام می‌کنیم.

قیمت مسکن علیرغم پیش بینی کارشناسان از ابتدای سال جاری گران‌تر و افسار آن از دست صاحبان امر خارج شده است. به‌نظر می‌رسد در این شرایط بهتر است حداقل آنتن‌های نظارت بر پدیده خانه‌های مبله که چند سالی است در شهر بوشهر قارچ گونه رشد کرده‌اند، فعال شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: