يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
عجب شیر پرس - ورودی‌های هر شهر نخستین تابلویی است که مقابل چشم مسافران اعم از داخلی و خارجی نقش می‌بندد، به‌طوری‌که جلوه‌ای از هویت، روحیات مردم و تاریخ آن شهر است، اما این موضوع در ارومیه مسئله‌ای است، که سالیان سال مورد غفلت قرار گرفته است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مواجهه با ضایعات فروشان در ورودی شهر، یکی از چند نمونه عینی زشت شدن چهره شهر ارومیه  است.

هیچ المانی در ورودی شهر نصب نیست

یک شهروند ارومیه‌ای افزود: متأسفانه مسافران به هنگام ورود به ارومیه با محل‌های خرید و فروش ضایعات مواجه می‌شوند و هیچ المانی مناسب شهر ارومیه در ورودی شهر دیده نمی‌شود.

ع- خانی ادامه داد: با توجه به اینکه ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی، از هویت شهری، تاریخی، فرهنگ و هنر دیرینه‌ای برخوردار است، حتی یک نشانه کوچک از این موضوع را در بدو ورود به شهر نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: در واقع اکنون نماد شهر ما و المان شهر ما مغازه‌های نان خشک‌فروشی و ضایعاتچی‌های کمربندی است. "

م- مهدوی با بیان اینکه مسافر بوده و برای انجام کار اداری به این شهر آمده است، گفت: گردشگران بسیاری هر ساله از داخل و خارج کشور برای بازدید از دریاچه ارومیه، پیگیری امور درمانی و همچنین استفاده از ظرفیت مرزی آن به ارومیه سفر می‌کنند؛ اما ورودی‌های این  شهر با ریختن زباله و نخاله‌های ساختمانی، وجود وانت‌بارها و ضایعات‌چی‌ها همچنین بافت فرسوده‌ای که دارد، به هیچ عنوان این باور را ایجاد نمی‌کند که برای استقبال از مهمانان آمادگی دارد.

بدنبال ساماندهی ورودی شهر ارومیه هستیم

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ارومیه از زمان‌های خیلی دور به عنوان باغ‌شهر شناخته شده و آن را به پاریس ایران تشبیه کرده‌اند، برابر نظرسنجی‌ها و کار کارشناسی که انجام گرفته است، ارومیه یکی از بهترین شهرها برای سکونت به شمار می‌رود، روستاها، اطراف دریاچه ارومیه، کوهستان‌ها و بخش‌ها برای گردشگرها جذابیت دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه، برخورداری مرکز استان از آثار باستانی، طبیعت بکر، سکونت اقوام و پیروان ادیان توحیدی و روحیه خوب مردم ارومیه به عبارتی مهربانی و نجابت آنها این خطه را به نقطه جذاب و دلنشین در کشور تبدیل کرده است، خاطرنشان کرد: برگزاری محافل علمی، پروژهشی و دانشگاهی بر این موضوع‌ها صحه می‌گذارند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: متأسفانه در چند سال اخیر ورودی‌های ارومیه به ویژه قسمت‌های فرودگاه و خیابان خرمشهر و ... دچار وضعیت نامناسبی شده است، به‌طوری‌که استقرار ضایعات‌فروشی‌ها هم مردم را به واسطه آلودگی صوتی و... در سختی قرار داده و هم چهره ورودی شهر را تغییر داده است.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت این خیابان‌ها را بارها با حضور شهرداری و فرمانداری و در صدا و سیما نیز مطرح کرده‌ایم، با مردم و سایر مسئولان جلسات برگزار کرده‌ایم، تا مکان و زمین در محل مناسبی به این مغازه‌دارها اختصاص داده شود، اقداماتی هم در این زمینه انجام شد، اما چون مجوز داشتند، در محل خود باقی ماندند، تاکید ما بر این است، بخش خصوصی پای کار بیاید و هماهنگی ایجاد شود تا به مکان دیگری منتقل شوند.

ذاکر اضافه کرد: همچنین حوالی باغ رضوان ارومیه یک بیمارستان در دست احداث است، که منظره نامناسبی از نخاله‌های ساختمانی را ایجاد کرده و جای تعجب است، مسئولین شهری و دست‌اندرکاران امور اجرایی چرا به این موضوع‌ها رسیدگی نکرده و سعی می‌کنند این موارد را به فراموشی بسپارند، حال آنکه تلاش برای توسعه و عمرانی وظیفه ذاتی همه مسئولان است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سمت چپ ورودی شهر منطقه‌ای وجود دارد که فاضلاب رها شده است، از طرف دیگر سمت کمربندی خاتم‌الانبیا(ص) آهن‌فروشی وجود دارد، باید برای آنها شهرک ایجاد کرد و می‌توان مثل کهنه‌فروشان که اکنون ساماندهی شده‌اند، این صنف را هم سر و سامان داد و مکان مناسبی برایشان ایجاد کرد.

بر کسی پوشیده نیست، نخستین و واپسین سکانس مواجهه مخاطب با شهرها، همان ورودی شهر است، چراکه هویت مردم محلی را به معرض نمایش و چه‌بسا قضاوت قرار می‌دهد.

ساماندهی ورودی‌ ارومیه موضوعی است، که سالیان سال مورد غفلت قرار گرفته است، که این غفلت و بی‌توجهی تا کجا ادامه خواهد داشت، روشن نیست...
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: