شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
مدیرکل پزشکی قانونی اردبیل خبر داد:
عجب شیر پرس - مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل از استقرار دادپزشک در بیمارستان فاطمی اردبیل خبر داد و گفت: در روزهای تعطیل گروه کشیک در پزشک قانونی برای خدمات به مراجعه کنندگان حضور می یابد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، نگار خوشنویس ۱۰ تیر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی از صدمات حادثه دیدگان و آثار ضرب و جرح در بدن به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند و از بین می‌رود، برای استیفای حقوق آنها طرح دادپزشک اجرا می‌شود و همکاران پزشکی قانونی در بیمارستان فاطمی اردبیل برای ثبت و ضبط آثار جرح و سوانح مستقر می باشد و همچنین در سایر بیمارستان‌ها با یک تماس حضور می یابند.

وی افزود: فعالیت‌های پزشکی قانونی بدون تعطیلی است و برای رفاه حال مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی در روزهای تعطیل ارائه خدمات توسط گروه کشیک انجام می‌شود.

خوشنویس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فراوانی مراجعات ضرب و جرح فردی اشاره کرد و با اذعان بر اینکه در ایام تابستان و در بین روستاییان شاهد افزایش نزاع و زدوخورد می باشیم، تصریح کرد: آموزش های کنترل خشم و مواجهه با حوادث باید در مدرسه انجام شود تا شاهد کاهش نزاع فردی و جمعی باشیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با اشاره به کاهش ۵/۴ درصدی آمار نزاع در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیان کرد: همچنان در بخش نزاع از نظر تعداد مراجعه کننده نسبت به جمعیت استان رتبه اول کشور محسوب می شویم.

خوشنویس افزود: در حوادث و سوانح ناشی از کار مانند سقوط از ارتفاع، قطع عضو، سوختگی در آشپزخانه‌ها در بخش اجساد و معاینات پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش روبرو بوده‌ایم.

وی گفت: در ۷ شهرستان واحد پزشکی قانونی دایر است و در سایر شهرستانها مسئولان قول مساعد برای در اختیار قرار دادن زیرساختها وعده داده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه تصور مردم از پزشکی قانونی صرفا جسد و فوتی است، تصریح کرد: صدور جواز دفن، تشریح اجساد، برگزاری کمیسیون های پزشکی متعدد و صدور سایز مجوزها جزو خدمات پزشکی قانونی می باشد.

خوشنویس به صدور ۳۵ هزار و ۱۲ نسخه گواهی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در بخش بالینی صدور گواهی پزشکی برای مراجعات و شکایات مردمی نزاع، تصادف، حادثه کار، موارد استخدامی، بهزیستی، سقط جنین، آزار جنسی، دندانپزشکی و روان انجام شده است.

وی با اذعان بر اینکه قصور پزشکی و داروخانه ها از شکایات و مراجعات پزشکی قانونی استان می باشد، افزود: با الکترونیکی شدن نسخ پزشکی قصورات نسخه خوانی و ارائه داروی اشتباهی کاهش یافته است.

این مقام مسئول استان ادامه داد: کمیسیون های مربوط به قصور پزشکی با شکایت بیماران و نارضایتی از عملکرد پزشکان تشکیل و اگر حق با شاکیان باشد با تعیین دیه و ارش گواهی معاینات صادر می شود.

خوشنویس خاطرنشان کرد: کمیسیون های ۳ نفره و ۵ نفره و همچنین در صورت وجود کارشناسان کمیسیون ۷ نفره برگزار می‌شود و در صورت نبود نیروی کارشناسی بومی از کارشناسان استان‌های همجوار استفاده می شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۵۳ مورد مراجعه برای سقط جنین در پزشکی قانونی استان انجام شده است که ۱۰۳ مورد صدور مجوز، ۴۸ مورد بدون صدور مجوز و ۲ مورد نیز بدون رسیدگی بوده است.

خوشنویس با اشاره به اینکه مقررات سقط جنین بخاطر قانون جوانی جمعیت تفاوت پیدا کرده است، افزود: کمیسیون های مربوط به سقط جنین تشکیل میشود و متناسب با وضعیت جنین و مادر و بیماری های آنها تصمیماتی گرفته میشود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل در رابطه با ارجاع برخی پرونده ها به مراکز خارج از استان گفت: در بخش ژنتیک ارجاع به مراکز قطب انجام می‌شود که برای استان اردبیل استان آذربایجانشرقی در نظر گرفته شده است و سایر معاینات آزمایشگاهی و تشریح و موارد ۱۹ گانه قتل، خودکشی، مسمومیت، حوادث رانندگی، فوت با سلاح سرد، الکل خون، موارد جنایی و آزار جنسی در خود استان انجام می‌شود.

خوشنویس در پایان صحبتهای خود اعلام کرد: نیروی زبده و کارشناس در پزشکی قانونی مرکز استان و شهرستانها کمبود داریم و در تلاش هستیم با دانشگاه علوم پزشکی جهت استفاده از نیروی کارشناسی تعاملات لازم را داشته باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: