شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
رئیس اتحادیه فرش، موکت، پرده و تزئینات داخل ساختمان:
حسین نفیسی فر رئیس اتحادیه فرش، موکت، پرده و تزئینات داخل ساختمان است. وی سابقه ریاست هیئت مدیره تعاونی فرش و موکت را برعهده دارد و جزء فعالین با سابقه این صنف به شمار می‌رود. جهت آشنایی بیشتر خوانندگان با دستاوردهای وی، مصاحبه‌ای با ایشان ترتیب دادیم که ماحصل آن به شرح زیر است:
در حال حاضر شاهد ورود محصولات خارجی به بازار فرش و موکت هستیم، به نظر شما علت چیست؟
در گذشته به این دلیل که تولیدات فرش و موکت داخلی به لحاظ کیفی قابل رقابت با محصولات خارجی نبود، مشتریان چندان رقبتی به خرید محصولات تولید داخل نداشتند با این همه طی سال‌های گذشته با افزایش کیفیت محصولات داخلی و نیز بهای پایین تر نسبت به تولیدات خارجی، این شرایط معکوس شده است و امروز بیشترین سهم بازار مربوط به محصولات داخلی است.

تا چه حد کیفیت محصولات ایرانی را قابل رقابت با محصولات خارجی می‌دانید؟
همان طور که پیشتر بیان شد در حال حاضر کیفیت محصولات داخلی به مراتب بالاتر رفته است و با توجه به تنوع طرح، رنگ و بافت عملا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نیاز به واردات فرش ماشینی از خارج از کشور نداریم.

ورود افراد غیر متخصص به این صنف، می‌تواند به اعتبار صنف و اعتماد مشتریان لطمه وارد کند، در راستای نظارت بر این موارد چه اقداماتی انجام شده است؟
معضلات و مشکلات بازار فقط به دست مسئولین و به خصوص سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان قابل رفع است. اساسا بسیاری از مشکلات حوزه اصناف می‌بایست در سطح کلان مورد بررسی قرار گیرد و امیدواریم با پیگیری مجدانه مسئولین این مشکلات مرتفع گردد.

مهمترین مشکلات پیش روی این صنف را چه می‌دانید؟
طی سال‌های گذشته مسایل و مشکلات صنف را از نزدیک لمس کرده‌ام و می‌توان گفت متاسفانه عده‌ای از همکاران به علت عدم شناخت کافی از اجناس و یا عرضه کالای بی کیفیت در راستای کسب سود بیشتر، به آبرو و اعتبار این صنف لطمه وارد می‌کنند.  بعضا نیز شاهد هستیم برخی همکاران کالاهای خود را برای تامین وجه چک‌های خود، زیر قیمت خرید می‌فروشند که این موضوع نیز به نوبه خود موجب بر هم خود تعادل بازار می‌شود.

چه برنامه‌هایی برای پیشرفت صنف در نظر دارید؟
همانگونه که پیشتر بیان شد، بخش عمده‌ای از مشکلات اصناف نیازمند راهکارهایی در سطح کلان هستند و از این رو بخش عمده پیشرفت اصناف وابسته به این موضوع است. با این همه می‌توان در سطح اتحادیه با ضابطه مند کردن صدور پروانه رویه‌ای اتخاذ نمود تا برای مثال تازه واردین به این صنف مورد تائید حداقل 3 نفر از معتمدین صنف قرار گیرند و بدین وسیله از ورود افراد غیر متخصص به این حوزه جلوگیری شود.

مهمترین علت رکود در بازار این صنف را چه می‌دانید؟
اساسا بیشترین سود این بازار نصیب تولیدکنندگان می‌شود و عرضه کنندگان سود چندانی به دست نمی‌آورند. از سوی دیگر برخی از واحدهای تولیدی بزرگ نیز راساً اقدام به ایجاد نمایندگی عرضه محصولات کرده‌اند که این مساله صدمات جبران ناپذیری به عرضه کنندگان خرد وارد می‌کند. بخش دیگری از علت رکود را نیز می‌توان قیمت گذاری غیر کارشناسی توسط واحدهای تولیدی دانست به نحوی که اگر این قیمت‌ها توسط نهادهای ذیربط و با همکاری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و بر مبنایی معقول تنظیم شود، تقاضا در بازار تحریک شده و اثر رکود کمرنگ تر می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: