شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
عجب شیر پرس - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت حتما باید درخصوص مدیریت بازار ارز چاره‌اندیشی کند تا وضعیت اقتصاد و بازار از یک ثبات حداقلی برخوردار باشد و بیش از این به سفره و معیشت مردم آسیب و فشار وارد نشود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایلنا، لطف‌الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات احتمالی دولت در هفته‌های پیش‌رو با توجه به اینکه سخنگوی دولت از قطعی شدن ۱۰ تغییر خبر داده بود، گفت: من از صحبت‌ها و تصمیمات درونی دولت اطلاع ندارم اما اگر از من بپرسید چه کسانی باید در لیست این تغییرات باشند، خب مشخص است؛ کسانی که عملکردشان برای مردم و مجلس قابل قبول نبوده است.

وی افزود: برای تشخص اینکه کدامیک از مسئولان عملکردشان قابل قبول و مطلوب نبوده است هم راه‌های مختلفی وجود دارد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس درخصوص راه‌های نظارت و سنجش عملکرد مسئولان دولتی اظهار داشت: یکی از راه‌های شناخت اینکه کدامیک از مسئولان عملکرد ضعیف‌تری داشتند نگاه به مجلس به عنوان قوه ناظر بر عملکرد دولت است، اینکه به تعداد تذکرات، نطق‌ها، سوال‌ها و استیضاح‌هایی که نسبت به او در مجلس مطرح می‌شود مراجعه شود تا ببینند کدام مسئول تعداد بیشتری تذکر و سوال به خود اختصاص داده است. شاخص دوم دریافت گزارش از دیوان محاسبات است؛ کار دیوان محاسبات این است که بررسی کند که احکام بودجه و برنامه ششم توسط دستگاه مربوطه به چه اندازه رعایت و اجرایی شده است.

وی افزود: شاخص دیگر، گزارش بازرسی کل کشور به عنوان دستگاهی که زیر نظر قوه قضائیه است که مراجعات مردمی و شکایات را بررسی می‌کند و گزارش خود را به دولت و قوه قضائیه اعلام می‌کند و می‌تواند مرجع مشورت برای تصمیم‌گیری باشد.

توسلی ادامه داد: شاخص دیگر گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی خود دولت است، برای مثال وزارت اطلاعات وضعیت کشور را در نظر دارد و نارضایتی‌ها را بررسی می‌کند که مردم مثلا از چه مواردی ناراضی و گله‌مند هستند و بعد گزارش به دست می‌آورد که مثلا در یک حوزه نارضایتی مردم بالاست و این را در قالب گزارش به دولت می‌دهند. یک شاخص دیگر دستگاه نظارتی نظامی است مانند سازمان اطلاعات سپاه که این مجموعه هم فضای کشور را رصد می‌کند و گزارشاتی را دریافت می‌کند که می‌تواند آن را به دولت اعلام کند.

وی تصریح کرد: آخرین گزینه هم وضعیت بازار است، وقتی مقامات تصمیم‌گیر در دولت به بازار مراجعه کنند، می‌بینند که در آن حوزه کاری وضعیت زندگی مردم بهتر شده یا بدتر شده است و این می‌تواند یک معیار دیگر برای سنجش باشد. اگر مسئولان دولتی این شاخص‌ها را بررسی کنند و گزارش‌هایی که اشاره کردم را ببینند به خوبی قادر به تصمیم‌گیری خواهند بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص نابسامانی‌های اخیر بازار ارز و لزوم بهبود شیوه مدیریت بازار توسط بانک مرکزی، گفت: بحث ارز یک داستان عجیب و غریبی است، قیمت یورو به ۴۳ هزار تومان رسیده و این یک فاجعه برای کشور است و این شرایط پیام خیلی بدی دارد که ارزش پول ملی این اندازه پایین آمده باشد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت ارز تاثیرات منفی بسیار زیادی بر اقتصاد ملی ما و معیشت مردم دارد، از سوی دیگر بحث واردات و تامین مواد اولیه مشکل پیدا می‌کند و چون قیمت مواد اولیه بالا می‌رود، در داخل قیمت کالاهای مورد نیاز جامعه اثر تورمی و افزایشی خواهد داشت.

توسلی همچنین عنوان کرد: از سوی دیگر در بحث پرداخت تسهیلات تکلیفی عملکرد برخی بانک‌ها رضایت‌بخش نبوده است، برخی بانک‌ها به بحث بنگاهداری ورود کرده‌اند که حضرت آقا این را شدیدا منع کردند و گفته بودند که بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاهداری می‌کنند. اما متاسفانه این بنگاهداری همچنان ادمه دارد و طبیعتا تکلیف دستگاه‌های نظارتی است که این مشکلات برطرف شود.

نماینده مردم کبودرآهنگ در پاسخ به سوالی درباره اثرات التهابات بازار ارز و احتمال شکل‌گیری موج دیگری از اعتراضات با انگیزه‌های معیشتی و اقتصادی، ابراز داشت: دولت حتما باید این شرایط را مدیریت کند تا وضعیت اقتصاد و بازار از یک ثبات حداقلی برخوردار باشد و بیش از این به سفره و معیشت مردم آسیب و فشار وارد نشود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: