شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
رحمانی:
عجب شیر ما- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای اسلامی با بیان اینکه باور حمایت از تولید ملی به صورت کامل شکل نگرفته است، گفت: واردات در خدمت تولید نیست و سیاست ما در واردات ضعیف است، و وزارت صنعت و معدن و تجارت خیلی هوشمندانه عمل نمی‌کند.
 به گزارش عجب شیر ما به نقل از خانه ملت، رضا رحمانی، در مورد حمایت از تولید ملی، با بیان اینکه همه دستگاه‌ها، دولت، مردم، مجلس و... باید از تولید ملی حمایت کنند، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری ناظر بر این است و وقتی ایشان موضوعی را مطرح می‌کنند، باید به فرهنگ تبدیل شود.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی رهبرمعظم انقلاب بر حمایت از تولید ملی تاکید کردند، باید از آن، پیام بگیرم و فرهنگ سازی شود؛ در رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی در ساخت فیلم‌ها مورد توجه قرار گیرد، زیرا فرهنگ سازی یکی از کارهای اصلی و اصلاحی است که از قبل باید انجام داد.

وی با بیان اینکه یک وجه موضوع هم به خود تولیدکننده برمی‌گردد،مطرح کرد: اکنون درجامعه به مردم بگویند فلان کالای خارجی، کالای خوبی است،اما امروز مردم نمی‌پذیرند و یا با اکراه و سوال آن را می‌خرند ،البته برخی برندها اعتماد مردم ر به دست آوردند و مردم آن برند را به راحتی پذیرفتند و این نشان می‌دهد آن کالا توانسته اعتماد مردم را جلب کند.

 

 

تولیدکننده داخلی باید کیفیت تولیدات خود افزایش دهد

رحمانی ادامه داد: تولیدکننده داخلی باید کیفیت تولیدات خود را هرچقدر می‌تواند افزایش دهد، یعنی تولید کالای کیفی یک راهکار برای حمایت از تولیدملی است و دستگاه‌های مسوول باید ضمن اینکه اول برای حمایت از تولید داخلفرهنگ سازی کنند تا مردم کالای داخل را بخرند، در جایی هم که کالاهای غیرکیفی هم تولید می‌شود با آن مقابله کنند.

این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره به اینکه تولید کالای غیرکیفی به تولید ملی لطمه زدند، بیان کرد: مصرف دستگاه‌های دولتی مصرف کمی نیست و به نظرم همین دستگاه‌های دولتی اگر مراعات کرده و از تولید داخل استفاده کنند، به تولید ملی کمک می‌شود.

 

فرهنگ سازی نیازمند اطلاع رسانی به مردم است

وی افزود: فرهنگ سازی نیازمند اطلاع رسانی به مردم است و تلویزیون نقش بسزا و بیشتری درآن دارد و باید به مردم گفته شود که خرید و مصرف کالای خارجی یعنی ایجاد شغل برای جوان آن کشور و خرید و مصرف کالای داخلی یعنی ایجاد شغل برای جوانان این ایران است.

رحمانی ادامه داد: عده‌ای فکرمی‌کنند کارخانه‌دار حتما نیاز دارد،کالای خود را به فروش برساند،اما باید آن کارگری که در آن کارخانه کار می‎کند،مدنظر باشد که برای او شغل ایجاد شود و این حمایت از کارگر داخلی است و هر ایرانی با خرید کالای داخلی از کارگر ایرانی حمایت خواهد کرد و این مسائل باید خوب  تبیین شود.

 

امروز کیفیت کالای ایرانی با گذشته خیلی تفاوت کرده است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: خوشبختانه امروز کیفیت کالای ایرانی با گذشته فرق کرده است و اکنون قادر به تولید کالای بسیاربا کیفیت بوده و تولید کالاها کیفی است و اگر در قسمتی و یا جایی کالای غیرکیفی تولید می‌شود، خود تولیدکننده توجه نمی‌کند و قادر به تولید کالای با کیفیت هستیم.

 

 

تولید کالای با کیفیت و خرید توسط مردم یک ضرورت است

این نماینده مردم در خانه ملت، با بیان اینکه باید تولید کالای با کیفیت تبیین شود، گفت: تولیدکنندگان ایرانی توان تولید کالای با کیفیت و خوب را دارند و باید گفته شود که تولید کالای کیفی و خرید توسط مردم و حمایت از تولید ایرانی یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

به گفته وی، برای اینکه کشورمان آباد، جوانان شاغل و رفاه مردم خوب شود، باید همه از تولید ملی حمایت کنند، مگر همه از تورم گلایه نمی کنند، یکی از راهکارهای اصلی جبران تورم، حمایت از تولید ملی است.

رحمانی با بیان اینکه نقش دولت در فرهنگ سازی برای حمایت و خرید کالای ایرانی، برجسته‌تر است،تاکید کرد: دولت می‌تواند در حمایت از تولید داخل تاثیرگذار باشد و یکی از پارامترهای اصلی است، مثلاً می‌توانیم در مدارس، معلمان، دانشگاهیان و هرکسی که تریبون در دست دارد،درحمایت از تولید ملی بنویسد و یا بگوید و همه این موارد می تواند کمک کند، اما دولت بیشتر از همه آنها می‌تواند کمک و تاثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه برای حمایت از تولید ملی باید یک وفاق ملی ایجاد شود، اظهارداشت: حمایت از تولید ملی من و تو ندارد و همه باید آن را به عنوان یک رسالت بدانند و رهبرمعظم انقلاب هم در هر مناسبتی برآن تاکید می‌کنند.

 

کاهش قیمت تمام شده تولید یکی راهکارهای حمایت از تولید ملی است

وی تاکید کرد: برای حمایت از تولیدملی کارمیدانی نشده و مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که اگر این حساسیت ایجاد شود، واقعا خیلی می‌تواند به تولید ملی و اقتصاد کشور کمک کند و این چند پایه دارد که حتما باید کالای کیفی تولید کنیم.

رحمانی در مورد این سوال که قیمت تمام شده کالای تولید شده در داخل بسیار بالا است و با این قیمت کالای ایرانی توان رقابت با کالای خارجی را ندارد و به نوعی غیررقابتی است، پاسخ داد: کاهش قیمت تمام شده تولید یکی راهکارهای حمایت از تولید ملی است و کالای با کیفیت از ماده اولیه که در مزرعه و یا معدن استخراج و استحصال شده، تولید می‌شود، و یعنی فرآیند تولید ازمبدأ آغاز می‌شود.

این نماینده مردم درمجلس با طرح این سوال که فرایند تولید در دنیا چه کار کرده و چرا قیمت تمام شده در دیگر کشورها پایین تر از کشور ماست،بیان کرد: بهره‌وری یک عامل و مواد اولیه مرغوب عامل دیگری است که در دنیا کارهایی انجام دادند و هزینه‌های مالی خیلی از کشورها یک دهم ما هم نیست و این قیمت تمام شده تولید را کاهش می دهد.

 

سیستم بانک باید از تولید حمایت کند

وی با بیان اینکه بانک باید از تولید حمایت کند، ادامه داد: در دنیا بخش‌هایی مانند انبار را حذف کردند و به صورت(آن-تایم) بوده و بلافاصله محصول تولید شده روانه بازار می‌شود؛ یا برند سازی کرده و در جایی بازاریاب استخدام می‌کنند، اما در ایران یک شرکت کوچک می‌خواهد خودش هم تولید کند و هم بفروشد، طبیعی است، که کالا گران تمام می شود.

رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا از تولید داخل و تولیدکننده ایرانی حمایت می‌کنیم؟، گفت: حمایت ما از تولید متناسب با شان و اهمیت آن نیست؛ تاکنون حداقل این چنین بوده است، یعنی می‌توانیم ازتولید حمایت بیشتری کنیم.

 

در حوزه قوانین مشکل نداریم

نماینده مردم درخانه ملت با بیان اینکه باید قوانین شفاف شود،اضافه کرد: البته درحوزه قوانین خیلی مشکل نداریم و اولین مشکل کوتاه مدت واحدهای تولیدی تامین سرمایه در گردش است.

وی افزود: تولید یک زنجیر است و تولیدکننده باید فردی باشد که اهلیت و توانایی این کار را داشته باشد.در دنیا بیشتر برای سرمایه در گردش وام می‌دهند و یا اینکه نقدینگی مورد نیاز خود را از صندوق‌های سرمایه گذاری، فروش سهام و... به احداث کمک می‌کنند،که درکشور این موارد خیلی رایج نیست.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس ادامه داد: این صندوق‌ها درکشور ما خیلی کم است،البته نقش بازارسرمایه درتامین مالی خیلی کم بوده و براساس اعلام بانک مرکزی بازار سرمایه، حدود 12 درصد در تامین مالی نقش دارد.

 

زیرساخت تامین مالی از طریق بازارسرمایه ایجاد شود

رحمانی با بیان اینکه در دنیا سهم بازار سرمایه در تامین مالی حتی درحد بازار پول است، تاکید کرد: باید زیر ساخت تامین مالی از طریق بازارسرمایه ایجاد شود و این امر نیاز به اصلاح دارد، یعنی هر بخش مثل یک قطعه‌ از پازل بوده و باید در جای خود قرار بگیرد؛ وگرنه تصویر پازل کامل نخواهد بود.

به اعتقاد وی، باید حمایت از تولید ملی را بپذیریم و همه باور کنند تولید برای ما مهم است، مابقی مسائل به صورت خودکار حل خواهد شد، یعنی کارمندی که در بانک نشسته می‌بیند، تولید معضل دارد با علاقه برای رفع مشکل اقدام می‌کند و یا کسی در شهرداری یا دارایی مشغول کار است بالافاصله برای حل مشکل تولید تلاش می‌کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای حمایت از تولید ملی مهم این است باور کنیم که این باور کامل شکل نگرفته است، یعنی عده‌ای باور نکرده اند؛ امیدوارم همه بارو کنند که کشور در شرایط صلح، تحریم، غیر تحریم و هر حالی باید از تولید ملی آن حمایت شود؛ زیرا تولید است که در همه این شرایط ما را حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

 

کالاهایی که درکشور تولید می‌شود، نباید وارد شود

رحمانی مورد این سوال که آیا واردات به تولید ملی ضربه می زند یا نه؟، اظهارداشت: بیش از واردات رسمی، قاچاق کالا داریم؛ اکنون قاچاق موضوع مهمی است.امروز بخشی از واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است و مجبوریم مواد اولیه را بیشتر وارد کنیم.

وی با اشاره به واردات کالاهای مصرفی اضافه کرد: در برخی موارد ،تولید کالا صرفه اقتصادی ندارد و یا به هر دلیلی در داخل تولید نمی‌شود، ایرادی به واردات کالای مصرفی نیست، اما کالاهایی که در کشور تولید می‌شود و یا امکان تولید آن وجود دارد، نباید وارد شود و وارد کننده باید فکر کند با این واردات فرزند خودش بیکار می ماند.

 

واقعیت این است واردات در خدمت تولید نیست/ سیاست ما در واردات ضعیف است

این نماینده مردم در خانه ملت، در خصوص این سوال که آیا واردات در خدمت تولید است؟، گفت:واقعیت این است واردات در خدمت تولید نیست، ولی بخش از واردات کشور،مواد اولیه است.

رحمانی تصریح کرد: امروز در پوشاک، لوازم آرایشی- بهداشتی، موبایل و... اکثراً تولید می‌شود و یا امکان تولید آن وجود دارد و اگر واردات نشود خیلی از واحدها می‌توانند آن را  تولید کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد که آیا سیاست ما در واردات ضعیف است و عملکرد وزارت صنعت و معدن و تجارت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: بله، سیاست ما در واردات ضعیف است، و وزارت صنعت و معدن و تجارت خیلی هوشمندانه عمل نمی‌کند؛ البته واردات در حوزه کاری وزارت صنعت نیست و وزارتخانه‌ها و یا دستگاه‌های دیگر هم مسوول اند.

به گفته وی، واردات آن قدر برای اقتصاد ملی مهم است که همه باید به آن حساس باشند و باید به شخص وارد کننده که با پول خودش کالا وارد می کند، گفته شود که اگر در داخل آن کالا تولید می‌شود،احساس یک منکر به او دست دهد که با واردات لطمه به اقتصاد کشور می زند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه همه دستگاه باید درامر واردات مراقب باشند، گفت: از وزارت صنعت انتظار بیشتری می‌رود که حساسیت نشان دهد، زیرا مسوول اصلی باید داد و فغان بزند، پیگیری کند و در دولت پیگیر آن باشد.
برچسب ها: تولید ملی ، حمایت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: