جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
مجلس امروز مواجه با دنیای پر آشوب منطقه و سیاست پیچیده منفعت طلبانه غرب است .چنین مجلسی باید انباشته از دلسوختگانی متعهد و سیاستمدانی تحصیل کرده باشد. هرچه به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی نهم نزدیک می‌شویم فضای انتخابات برجامعه حکم فرما می‌شود و مردم بار دیگر برای خلق یک حماسه بزرگ وملی دیگر خود را آماده می‌کنند.
مجلس امروز مواجه با دنیای پر آشوب منطقه و سیاست پیچیده منفعت طلبانه غرب است .چنین مجلسی باید انباشته از دلسوختگانی متعهد و سیاستمدانی تحصیل کرده باشد. هرچه به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی نهم نزدیک می‌شویم فضای انتخابات برجامعه حکم فرما می‌شود و مردم بار دیگر برای خلق یک حماسه بزرگ وملی دیگر خود را آماده می‌کنند.
از آن جا كه اولين گام در فرايند رأي دهي، تحقيق و شناخت نامزدها مي‌باشد لذا انتخاب كنــــندگان ضـــمن تحقيق و مطالعه و شناخت از رفتار نامزدها مي‌توانند به مقايسه و تطبيق عملكردها روي آورده و حوزه عملكرد و رفتار سابق آنان را بررسي نمايند كه چه كارنامه اي از خود به جاي گذارده اند يعني يك نامزد در حوزه عملكردسابق خود چگونه كار كرده است؟ سپس نتيجه اين بررسي يعني سنجش رفتار وعملكرد سابق با ويژگيها و وظايف خطير فعلي را با هم تطبيق داده و به اين سؤال پاسخ دهد كه آيا چنين جايگاهي را مي تواند احراز نمايد؟
جامعه اسلامي ايران كه به بيعت با امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و اين پيمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلّم قدرت انتخاب اصلح را دارند، البته مشورت در كارها از دستورات اسلامي است و مردم با متعهدين و معتمدين خويش مشورت مي نمايند.حضرت امام (ره) براي جلوگيري از تكرار ايام تلخ مجلس در مقطع تاريخي عصر مشروطه، مشورت با روحانيت و طبقه تحصيل كرده و دانشگاهي مشهور به تقوا و متعهد به جمهوري اسلامي را به مردم توصيه كرده اند.
انسان وقتی در مسیر انتخاب قرار می‌گیرد باید تمام توان علمی خویش را به کار ببندد و از سر آگاهی دست به انتخاب بزند. عقل حکم می‌کند که هر چه تاثیر انتخاب در زندگی و آینده انسان بیشتر باشد. حساسیت ودقت بیشتری باید مد نظر قرار دهد و در انتخاب اصلح شرایط و فاکتورهای علمی و کارشناسی شده بیشتری منظور دارد. این یک اصل پذیرفته شده است که کاندیدای مستقل معمولا از کاندیدای جناحی، بیشتر پای بند برنامه‌های آینده نگرانه حوزه انتخابیه اش است. زیرا کاندیدای مستقل مدیون حزبی نبوده بی دغدغه از اهداف سیاسی گروهها و احزاب همت بیشتری صرف امورات کاری خود می‌کند. ولی در عوض کاندیدای حزبی گاها می‌تواند از میثاقی که با مردم بسته است به سبب اهداف جناحی طفره رود و با رسیدن به کرسی وکالت تغییر یکصد و هشتاد درجه ای در بر نامه خود دهد.
حال در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم باید بکوشیم که با توجه به کارایی و کارنامه نامزدهای احتمالی، اصلح را با سنجیده ترین و منطقی ترین روش ممکن پیدا کنیم.
انتخابات فرصتی است که حکومت‌های مردم سالار در اختیار مردم قرار می‌دهد تا آنها به صورت مستقیم مسئولان نظام را انتخاب نمایند تا در این فرآیند آنان نیز در کنار دولت امورات کشور را در راستای خدمت به ملت به پیش ببرند.انتخابات آزاد و سالم نشان دهنده این واقعیت است که اصل واساس مردم هستند. به همین خاطر است که میزان شرکت مردم در انتخابات عمومی یک کشور از فاکتورهای اساسی مشروعیت آن نظام می‌باشد در واقع حضور گسترده در انتخابات باعث مایوس شدن دشمنان نظام و انقلاب و همچنین ایجاد روابط دوستانه با سایر کشورهای دموکراتیک جهان می‌شود  انتخابات به صورت یک شمشیر دولبه عمل می‌کند اگر فرپ اصلح و شایسته انتخاب شود سعادت ملت و دولت را به ارمغان می‌آورد در غیر این صورت موانعی در سر راه پیشرفت ملت ودولت به وجود خواهد آورد.
مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ارکان مهم وسرنوشت ساز می‌تواند با کارکردهای متنوع و اثر بخش توان آن را دارد که مجموعه دولت را با انتقاد و سوال و تذکر و در نهایت اهرم فشار استیضاح زیر نظر داشته و راهنمایی کند.
آیا مردم می‌دانند که فلان قانون یا فلان بخش، که امروز در جامعه جاری است نشات گرفته از انتخاب دیروز آنهاست.ایا این قانون و بخشنامه همان خواست وتوقعات ما بود که از فیلتر مجلس و نمایندگان عبور کرد وامروز به خودما برگشت داده شده است یا نه این چیز دیگر وجدای از آن خواسته‌های ما بوده است اینجاست که ارزش تک تک آرای ما به خوبی درک واحساس می‌شود.ما با انتخاب افرادی برای تعیین سرنوشت خود در واقع چک سفید امضاء به آنها می‌دهیم. پس باید در انتخاب افراد صالح دقت کافی داشته باشیم. برای شناخت نماینده اصلح راه‌های مختلفی است که باید به آنها اهمیت داده شود.
راه اول شناخت كامل: بدين معنا كه يك نامزد نمايندگي چگونه فكر مي‌كند؛ و چه تفكري بر سيستم رفتاري او حاكم است؟ در رابطه با حاكميت اسلامي، اركان حكومت اسلامي اعتقاد به ولايت مطلقه فقيه، مسائل سياست خارجي، مسائل اقتصادي، فرهنگي، سياسي، مطالبات مردمي، نيازهاي اجتماعي... چگونه مي انديشد؟ و چه برنامه و راهكارهايي براي آينده انديشيده است؟ يا به مقوله قدرت و خدمت چه رويكردي دارد؟
راه دوم: میزان تعهد و تحصیلات و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی ، سیاسی و مذهبی نامزد انتخابات است که بسیار حائز اهمیت است.
راه سوم: مشورت كردن: مقوله مشورت، در وصيت نامه سياسي - الهي و ديگر سخنراني هاي حضرت امام مورد توجه و تأكيد قرار گرفته است. زيرا كه سلامت عمل و رفتار انساني در هرحوزه اي، مرهون مشورت است كه در حقيقت از بركات عقل جمعي بهره‌مند مي شود.همانگونه كه پيامبر اكرم(ص) نيز فرموده اند: «هيچ قومي مشورت نكردند جز آنكه به بهترين امور، راهنمايي شدند».
 به طور کلـــی کـــسانی که می‌خواهند تحت عنوان وکیل مردم قدم در مجلس شورای اسلامی بنهند رسالت خطیر را بردوش داشته بایستی فاکتورهای ذیل را با خود یدک بکشند ،دوری جستن از نگرش جناحی و دوری جستن از طایفه گری و فامیل بازی باید به درایت وتخصص و جسارت و مدیریت افراد توجه بشود. همچنین همیشه این نکته اساسی در عدل علی (ع) را در نظر بگیرند. و مشغله آنها رسیدگی خواسته‌های به حق موکلین خود باشند و دچار وهم و سفسطه سیاسی نشوند. کاندیدای مجلس بهتر است از انجام دادن کارهای نمایشی از جمله برپایی مهمانی خودداری کند.کاندیدای مجلس باید توجه داشته باشد که با پذیرفتن این رسالت خطیر باید عزم را جزم کرده و با اراده ی آهنین در این راه گام نهد و باید از بازهای سیاسی و باند بازی به دور باشد چرا که جامعه امروز ما نیاز به سازندگی دارد وکسانی باید وارد عرصه عمل که کارامد باشد.و برای نهادینه شدن قانون در جامعه کمک کند.
برچسب ها: تحقیق ، انتخابات
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: