جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
عجب شیر ما - خواب که تداعی گر رویاهای شیرین برای بچه هاست، برای ' مهدی روحی' کودک هفت ساله مراغه ای به کابوسی تبدیل شده که دو و نیم سال از دوران نونهالی اش را از وی گرفته و با نگاهی معصومانه در انتظار چاره ای برای درمان است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، کودکی دوران طلایی برای آینده هر شخص استکه با تکیه بر شیرینی های این دوران زندگی خود را بنا کرده و به دنبال سعادت خود گام بر می دارد.
ذات کودک، شیطنت و بازگوشی هایی است که هر پدر و مادری با مشاهده آن به سلامت فرزند خود دلگرم می شوند و با نظاره خواب های کودکانه دلبند خود که گاهی با نوازش مهربانانه دستش همراه می شود، خستگی مسوولیت خود را فراموش می کنند.
مهدی روحی کودک هفت ساله مراغه ای است که دو سال قبل هنگام دوچرخه سواری به زمین خورد و از آن روز به بعد به علت ناشناخته ای ساعت ها و روزها می خوابد؛ خوابی که تبدیل به کابوسی ترسناک برای پدر و مادرش شده است و این کابوس زمانی به اوج رسید که آخرین خواب عمیق مهدی به هشت شبانه روز رسید.
اکنون مهدی بجای اینکه در دنیای شاد و بازگوشی های خود غرق شود، گرفتار بیماری اختلال خواب (خواب عمیق) شده و خواب اختیار دنیای کودکیش را از وی گرفته و در هفت سالگی در آرزوی رهایی از این بیماری است.
متخصص اطفال بیمارستان شهید بهشتی مراغه و پزشک معالج روحی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این بیمار از دو و نیم سال قبل ابتدا به علت بیماری تشنج به این بیمارستان مراجعه کرد که پس از کنترل این بیماری، معلوم شد اکنون به بیماری اختلال خواب دچار شده است.
فرحناز اسلامی افزود: در ابتدا این کودک در بازده های زمانی 20 تا 30 روز، یک تا دو شبانه روز به خواب می رفت اما اکنون مدت زمان خواب های وی به هشت شبانه روز افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه درابتدا اختلال خواب وی برای ما محرز نشده بود، اظهار کرد: از همان آغاز معالجه مهدی به دنبال راهی برای درمان وی بودیم که قبل از تشخیص بیماری اختلال خواب، تمامی آزمایش ها از جمله سی تی اسکن، ام آر آی و نوار مغزی از وی اخذ و پس از چند ماه متوجه اختلال خواب وی شدیم.
پزشک متخصص اطفال بیمارستان شهید بهشتی مراغه، یادآور شد: به منظور درمان، وی را به پزشکان فوق تخصص اعصاب معرفی و سپس دوره های درمانی مدافینیل برای اختلال خواب و الپرویت سدیم برای تشنج بیماری وی تجویز شد.
اسلامی ادامه داد: داروها بر اختلال خواب وی تاثیر بسزایی نداشت و به مروز زمان بیماری این کودک پیشروی می کرد به طوری که هم اکنون خواب های عمیق وی از یک شبانه روز به هشت شبانه روز افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به اینکه این کودک با بیماری تشنج نیز دست و پنجه نرم کرده است از این رو برخی داروهای اختلال خواب را نمی توان در ادامه روند درمان این کودک، استفاده کرد.
پزشک معالج مهدی با اشاره به اقدام های انجام شده در راستای تشخیص بیماری این کودک، یادآوری کرد: ارسال آزمایش های انجام شده مهدی در داخل کشور برای بررسی و ارائه نظر پزشکان متخصص آلمانی و ارجاع بیمار به پزشکان متخصص در بیمارستان های مختلف کشور از جمله اقدامات انجام شده برای درمان این بیمار است.
اسلامی افزود: حال به این نتیجه رسیده ایم که بدون شک بیماری وی از نوع اختلال خواب است و با توجه به گفته متخصصان، تنها عده معدودی از افراد جامعه ایران در چهار یا پنج نفر به آن مبتلا هستند.
وی با بیان اینکه هم اکنون درمان قطعی برای این بیماری در دنیا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: عامل بیماری این کودک ناشناخته و موسوم به 'اندوزپین استوپور' است و متاسفانه در منابع پزشکی مطالبی در خصوص ابتلای کودکان به آن موجود نیست و این بیماری بیشتر در بزرگسالان مطالعه شده است.
اسلامی خاطرنشان کرد: موقعی که مهدی چند شبانه روز می خوابد، خودش آگاه نیست و زجر و ناراحتی تحمل نمی کند و همیشه فکر می کند یکی دو ساعت خوابیده است.
مادر این کودک هفت ساله مراغه ای نیز دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مهدی از حدود دو و نیم سال قبل به این عارضه مبتلا شده و تاکنون علاوه بر بیمارستان مراغه به بیمارستان های مختلف مراجعه کرده ایم اما درمان ها نتیجه بخش نبوده است.
سریه ستاری افزود: مهم ترین خواسته ما از پزشکان ارایه یک درمان قطعی برای بیماری مهدی است.
وی، با اشاره به اینکه بسیاری از آزمایش های تخصصی مهدی در بیمارستان های مراغه، ارومیه، تبریز و تهران انجام شده است، یادآور شد: این آزمایش ها سلامت کامل وی را نوید می دهند اما راهکاری برای درمان قطعی اختلال خواب وی تا کنون ارایه نشده است.
مادر مهدی روحی اظهارکرد: مهدی با وجود اینکه از این بیماری رنج می برد اما شیطنت و بازگوشی های کودکی خود را در زمان بیداری انجام می دهد و زمانی که بیماری او را مجبور به خواب های عمیق می کند رفتار و چهره او نشان از آگاهی وی از وضعیت خود است.
ستاری با اشاره به اینکه مهدی کودکی پرتحرک و شاداب است، گفت: مهدی با این که زیاد دچار خواب های طولانی می شود ولی همچنان کودکی پرتحرک و شاداب است و مانند دیگر کودکان به فعالیت های خود ادامه می دهد.
وی اضافه کرد: قبل از این که اختلال خواب مهدی شروع شود با تغییر رنگ چشم و تکان خوردن دست هایش متوجه می شوم که باز فرزندم شاهد خوابی چند روزه خواهد بود.
مهدی روحی متولد 20 آذر1388 است که در سال تحصیلی جاری با ورود به مهد کودک در آرزوی بدست آوردن سلامت خود و کسب علم و تحصیل است.
خانواده این کودک هفته ساله مبتلا به بیماری ناشناخته اختلال خواب از همه به ویژه پزشکان متخصص برای درمان بیماری وی کمک می خواهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: