پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:
عجب شیر پرس - نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی چاره‌ای جز روی آوردن به استارتاپ ها و رویدادهای کارآفرینی وجود ندارد که همه اینها در موضوع اقتصاد دانش بنیان جایگاه ویژه‌ای دارند.
امکانات و مراکز علمی ایلام متناسب با ظرفیت‌های موجود نیستبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، «علی اکبر بسطامی» در نشست اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و جهش تولید، که با حضور معاون علمی و فناوری اظهار کرد: دکتر ستاری در سال های اخیر بارقه های امید را در ذهن فن آوران و فعالان عرصه علم و فناوری ایجاد کرده است که جای تقدیر دارد.
 وی با قدردانی از اساتید دانشگاه و  کارآفرینان گفت: نیروی انسانی فرهیخته  افتخار استان ایلام است و در شرایط کنونی تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه های ما در رشته های مختلف در حوزه های نفت گاز و کشاورزی و فناوری اطلاعات هم فرصت است و هم تهدید، از اینکه ما نمی توانیم از وجود این عزیزان استفاده کنیم  یک تهدید است که این موضوع فقط استانی نیست بلکه مسائل ک در کلان کشور وجود دارد که موجب این امر شده است است.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در راهکار ها به برش های استانی توجه لازم را داشت چون سیاست های کلان نظام مبنی بر این است که دولت را کوچک کند بنابراین چاره‌ای جز روی آوردن به استارتاپ ها و رویدادهای کارآفرینی وجود ندارد که همه اینها در موضوع اقتصاد دانش بنیان جایگاه ویژه‌ای دارند.
بسطامی ادامه داد:  در سیاست های کلان ابلاغی رهبری معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۲ اشارات بسیار مهمی به این  سیاست ها شده است و  بخشی از این سیاست ها به حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر می گردد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در این سیاست‌ها به بازسازی تمام امکانات و منابع علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی در مناطق محروم توجه شده است که در گرو حمایت از کارآفرینان و فراهم کردن شرایط رقابت پذیری در تولید استان‌ها در جغرافیای مختلف و بهره‌مندی از ظرفیت های استانی از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرمودند.
بسطامی تصریح کرد: در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها بخشی از  هدفمند کردن یارانه ها برای تولید اختصاص یافته است و بر اساس این سیاست ها باید تولید از این موضوع بهره‌مند شود.
وی  گفت: دربند ۳۰ ابلاغیه مقام معظم رهبری دولت موظف است در جهت تحقق سیاستها برنامه داشته باشد و با کمک کارشناسان شاخص‌های لازم  را تدوین کند.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس بند الف ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در سال 5000 شغل را در مناطق مختلف بر اساس جغرافیای اقتصادی مناطق ایجاد کند.
بسطامی تصریح کرد: معاونت های برنامه ریزی موظف‌اند با استفاده از نگاه این جمع حاضر این وظیفه را محقق کند و  خواهش من این است که همکاران در این جلسات گزارش برش استانی را ارائه کنند چون این قانون است و باید حتماً مطرح شود.
وی ادامه داد : در ماده ۶۴ به منظور تحقق اقتصاد دانش بنیان دولت باید  شعب دانشگاه های مختلف را مبتنی بر ظرفیت ها ایجاد کند ، به عنوان مثال چرا باید استان ایلام به عنوان دومین استان گاز خیز کشور مثل استان خوزستان دانشگاه صنعت نفت نداشته باشد و علاوه بر این باید  آزمایشگاه متناسب با این ظرفیت‌ها را در استان ایجاد کرد.
بسطامی تصریح کرد: در چاه های نفت استان ایلام که هر ساله صدها پمپ که میلیاردها تومان هزینه بر می دارد را از روسیه و کشورهای بلوک شرق به استان وارد می کنیم که دانش ایجاد این امکانات باید در استان ایجاد شود و در دیدار اخیر که با دکتر زنگنه داشتیم بر این موضوع تاکید شد.
وی ادامه داد: ما یک استان کشاورزی هستیم و در کشور هلند که مناطقی مشابه استان ایلام دارد میزان بهره وری آنها در هکتار بیش از دو برابر  ماست که رفع این نقیصه مستلزم استفاده از دانش روز است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  در ماده ۶۵ برنامه ششم توسعه مستلزم انتقال فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنایع پایین دستی در حوزه های مختلف است.
وی ادامه داد: در آینده دارای خط ریلی در استان خواهیم بود و برای استفاده از چنین شرایطی باید دانش متناسب با این برنامه‌ها داشته باشیم و این مطالب نافی تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست و در طول شش سالی که در مجلس بوده ام جد و جهد معاون علمی و فناوری رئیس جمهور را در کمیسیون ها دیده ام.
 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای انتظارات  نخبگان ایلامی بر اساس ظرفیت های استان است در زمینه نیروی انسانی کافی وجود دارد که از سرمایه های ملی کشور محسوب می شوند و امیدواریم در جلسه بعد شاهد توجهات بسیار خوب جنابعالی در حوزه های مختلف علم و فناوری در راستای اقتصاد دانش بنیان باشیم.
بسطامی گفت: اقتصاد دانش بنیان به ما کمک خواهد کرد که تا با جزر و مد های سیاسی اقتصاد کشور دچار چالش نشویم و نبض حرکت اقتصادی ما که متعلق به نفت است با یک جزرومد سیاسی همه چیز به هم نخورد که این مهم  با نگاه نخبگان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان هستیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: