پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
عجب شیر پرس _ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بر نقش موثر و موقعیت جغرافیایی مناسب منطقه آزاد ارس در مسیر تجارت با اوراسیا تاکید کرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران  جوان، انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشستی با مدیران منطقه آزاد ارس گفت: با امضای توافق نامه تجارت آزاد با اوراسیا یک فرصت طلایی برای ارس فراهم شده است تا از این فرصت برای حضور در بازار‌های اوراسیا استفاده کند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خ امضای توافق نامه تجارت آزاد با اوراسیا یک فرصت طلایی برای ارس فراهم شده استارجه اظهار کرد: با عنایت به اینکه منطقه آزاد ارس موقعیت بی نظیری برای افزایش تجارت با ارمنستان و کشور‌های حوزه اوراسیا دارد امیدواریم دولت از این فرصت ویژه جهت افزایش توسعه، اشتغال و تجارت و ارزآوری استفاده کند.
انصاری با اشاره به موقعیت استراتژیک ارس برای ورود به بازار‌های اوراسیا گفت: مرز نوردوز به عنوان تنها دروازه زمینی کشور و شاهراه صادرات به کشور‌های اوراسیا نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مهمترین نقشی که مناطق آزاد میتوانند داشته باشند صادرات و ارزآوری است که ارس ویژگی شاخصی در حوزه صادرات دارد و پیشنهاد می‌شود سایر مناطق آزاد نیز از تکنولوژی و دانش فنی موجود در منطقه آزاد ارس به ویژه در زمینه محصولات هیدروپونیک و گلخانه‌ای به عنوان الگو استفاده کنند.
انصاری در خصوص برنامه‌های وزارت امور خارجه در دوران پساکرونا گفت: ویروس کرونا یک مشکل بین المللی است، اما خوشبختانه در هفته‌های اخیر دولت تمهیداتی اندیشیده است و با مذاکراتی که با کشور‌های همسایه صورت گرفته است در صدد هستیم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم با راه اندازی مجدد مرز‌ها تجارت و رفت و آمد‌ها را به روال قبل از کرونا برگردانیم.

نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم افزود: تراز تجاری مثبت بیش از ۳۶۰ میلیون دلاری در سال گذشته زیر شدیدترین فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم ها، بیانگر توانمندی ارس در زمینه‌های مختلف تولیدی و صادراتی است.
 نریمان افزود: منطقه آزاد ارس با داشتن ظرفیت‌های منحصر به فرد و در اختیار داشتن تنها مرز زمینی مشترک ایران و اتحادیه اوراسیا در نوردوز می‌تواند به مرکز ترانزیت زمینی ایران- اوراسیا به عنوان ارزان‌ترین و سریع‌ترین نوع ترانزیت کالا در قالب تالار شمال-جنوب تبدیل شود و موثرترین منطقه در مراوده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: