جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
در گفتگو با مدیرعامل شرکت سایا ماشین تجهیز مطرح شد:
عجب شیر پرس - مهندس علیرضا اسفندی فارغ التحصیل دانشگاه تبریز که در سوابق شغلی خود به مدت هشت سال به عنوان مدیر پروژه سازمان رانشگرهای فضایی مشغول فعالیت بوده و خدمات شایانی ارائه نموده و اکنون نیز مدیر عامل شرکت دانش بنیان سایا ماشین تجهیز می باشد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مشکلات و اهم مسائل زیر ساختی و تجهیزات پتروشیمی پرداخته که ماحصل این گفتگو به خوانندگان محترم روزنامه عجب شیر تقدیم می گردد:
با تکیه بر شناسایی توانمندی ها، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم
هدف اصلی از ضرورت ایجاد زیر ساخت شرکت سایا ماشین تجهیز را لطفا بیان کنید؟
شرکت سایا ماشین تجهیز در شهریور سال 1390 با هدف ایجاد مرکزی توانمند و مجرب جهت انجام پروژه‌های صنعتی و تجاری کشور و منطقه تشکیل گردید. هسته مدیریتی گروه سعی کرده با ارائه روش مدیریتی نوین خود که متکی بر سیاست شناسایی، هدایت و کنترل دقیق توانمندی ها می‌باشد، راه های رسیدن هرچه سریعتر به هدف مذکور را فراهم آورد. در سال 91 با طرح حفار افقی جهت‌دار در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر شد.
این شرکت توانسته است در مدت کوتاهی که از زمان تأسیس آن می‌گذرد پروژه های متعددی از جمله طراحی و ساخت دستگاه لایروبی مخازن نفتی، دستگاه حفار افقی جهت‌ دار و دستگاه تست و کالیبراسیون باسکول سنگین، طراحی و ساخت مخازن تحت فشار، ساخت دیفیوزر کمپرسورهای ایستگاه های تقویت فشار گاز، هند پمپ به همراه سلکتور عملگر شیر، مخازن روغن هیدرولیک شیر گازی BIFFI و همچنین تولید انواع قطعات مورد نیاز صنایع مختلف را با موفقیت به انجام رساند.

کاربردی ترین ویژگی های دستگاه حفاری شرکت شما که منحصر به فردش می کند چیست؟
 یکی از دقیق ترین و بهترین روش های جایگزین برای حفاری، بدون کندن  طول مسیر لوله‌گذاری و سپس پر کردن آن، تکنولوژی حفر بدون چال می‌باشد که حفاری افقی نامیده می‌شود. امروزه فرآیند حفاری افقی جهت دار در مقابل روش های حفاری رو باز و سایر روش های حفاری افقی نظیر پرس افقی، پایپ جکینگ و غیره برای جایگذاری خطوط لوله زیر موانعی، نظیر خیابان، پیاده روها، نواحی فضای سبز، رودخانه ها و خطوط ساحلی پیشرفت قابل توجهی کرده است.
از ویژگی های مهم دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. عدم تخریب تجهیزات و سازه‌های سطحی نظیر آسفالت خیابان و تجهیزات زیر زمینی قبلی
2. عدم ایجاد بار ترافیکی در مناطق پر تردد شهری و بزرگراه ها
3. قابلیت هدایت مسیر حفاری به کمک فرستنده و گیرنده مخصوص
4. قابلیت انجام عملیات حفاری در زیر بزرگراه ها، رودخانه و دریاچه‌ها
5. کاهش زمان و هزینه‌های مربوط به لوله کشی و جاگذاری تجهیزات زیر سطحی
6. عدم تخریب محیط زیست
7. قابلیت حفاری در انواع مختلف شرایط زمین
8. نیاز به حفاری رو باز معمولی بسیار کم بوده و در برخی موارد حتی نیازی وجود ندارد
 9. حداقل زمان لازم برای شروع عملیات حفاری

لطفا نقش شرکت فن آور شما در رقابتی کردن این محصول خاص را بیان کنید ؟
این محصول برای اولین بار است که در ایران تولید می‌شود و اکثر شرکت ها اقدام به وارد کردن محصولات مشابه از کشورهای اروپایی و آمریکا کرده‌اند و با توجه به افزایش ارزش ارز در مقابل ریال وارد کردن این محصول از خارج مقرون به صرفه نخواهد بود و ساخت در داخل کشور نیز با توجه به بالا بودن تکنولوژی ساخت آنها به راحتی امکان پذیر نمی‌باشد. لذا با دقت در کیفیت طراحی و ساخت می‌توان از معدود رقبایی که امکان دارد وجود داشته باشد پیشی گرفت.

تولید دستگاه حفاری شرکتتان تا چه اندازه در ایجاد اشتغال مولد موثر بوده است توضیح دهید؟
با توجه به اینکه این دستگاه ها به تازگی وارد ایران شده و اکثر پیمانکاران و سازمانها آشنایی چندانی با آن ندارند، فعلا به صورت سفارشی ساخته می‌شود. ولی در صورتی که به تولید انبوه برسد می‌تواند برای حدود 15 تا 20 نفر به طور مستقیم و 40 تا 50  نفر غیر مستقیم شغل ایجاد شود.

فناوری تولید شده در چه زمینه و صنایعی کاربرد دارد؟
از این دستگاه می‌توان در صنایع زیر استفاده کرد:
1. مخابرات : جهت جاگذاری کابلهای مخابراتی و فیبر نوری زیر زمین
2. برق: جهت جاگذاری انواع کابلهای برق زیر زمین
3. گاز: جهت جای گذاری لوله‌های انتقال گاز
4. آب : برای انجام لوله‌کشی‌ آب

خط مشی و برنامه های آتی شرکت سایا ماشین تجهیز برای آینده چیست؟
با توجه به شرایط کشور و تحریم هایی که از طرف کشورهای مختلف به ما تحمیل شده است، صنایع مختلف مخصوصا صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با مشکلات عدیده‌ای در تامین و تعمیر تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود مواجه شده‌اند. لذا برنامه آتی شرکت ما در کنار توسعه دستگاه های حفاری افقی جهت داراین است که این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و با کمک کارشناسان مجرب شرکت برای تامین تجهیزات لازم صنایع مختلف از جمله نفت و گاز اقدام نماییم.

اگر از مسئولین ذی ربط انتقاد یا تقاضایی دارید بفرمایید؟
از مسئولان و کلا افرادی که در صنایع مختلف تصمیم گیرنده می‌باشند تقاضا دارم به شرکتهای دانش بنیان و افرادی که در این شرکت ها مشغول به کار هستند اعتماد کنند و مطمئن باشند این توانایی در اکثر شرکت های دانش بنیان وجود دارد که راه حل های خوبی برای حل مشکلات موجود در صنایع ارائه دهند.

اگر صحبت خاصی مانده که به ذهنتان می رسد لطفا بفرمایید؟
 از شما و همکاران محترمتان در روزنامه عجب شیر که این وقت را در اختیار بنده قرار دادید کمال تشکر را دارم و امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: