سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
مشاور سازمان توسعه تجارت ایران:
عجب شیر ما - مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اشتغالزایی در کشور نیازمند ورود فناوری های نو و پیشرفته به عرصه تولید است.
به گزارشعجب شیر به نقل از ایرنا ' محمد مرادی' شامگاه شنبه در آیین تجلیل از صادرکننده های نمونه آذربایجان شرقی افزود: نقش فناوری های نو در توسعه اجتناب ناپذیر است و بحران صنعت خودروسازی به دلیل استفاده ما از نسل دوم خودروسازی است.
وی با اشاره به دام آمریکا در آرژانتین گفت: دشمنان با تله تجاری با ما رفتار می کنند و باید هوشیار باشیم تا کشور را از وضعیت موجود نجات دهیم.
وی افزود: کشور آمریکا، آرژانتین را راغب به پرورش دام کرد و سپس جا خالی داد تا اقتصاد کشور آرژانتین فلج شد.
استاندار اذربایجان شرقی با قدردانی از تلاش تولیدکننده ها و صادرکننده های استان که در جهت عزت ایران اسلامی و پویایی اقتصادی تلاش می کنند، گفت: کار کردن در شرایط تحریم متفاوت از شرایط عادی است.
' اسماعیل جبارزاده' رقابت با تسهیلات 22 درصدی را دشوار دانست و افزود: همه موفقیت ها با وجود بسته بودن درهای بازارهای خارجی و تحریم های بانکی صورت گرفت.
وی با توجه به پیشنهاد بخش خصوصی جهت مسکوت ماندن قانون جدید مالیاتی تا پایان دولت یازدهم، تقاضای بررسی موضوع توسط نمایندگان مجلس را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه دولت و ملت در زمان حاضر همسو هستند، گفت: دغدغه ما توسعه پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه سهم درآمدهای نفتی از بودجه کشور به 20 درصد کاهش یافته است، گفت: همه موافق قطع بودجه از منابع نفتی هستیم و تلاش دولت هم در همین راستاست.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تشکل مردمی همچون اتاق بازرگانی به عنوان بازوان دولت هستند، پیشنهاد کرد تا در این اتاق مجموعه ای به عنوان تحقیق و توسعه ایجاد شود تا موانع توسعه صادرات بررسی و راهکار ارائه شود.
وی گفت: این فرصت برای صاحب نظران در بخش تولید است تا در راستای افزایش تولید و صادرات همفکری کنند.
جبارزا ده با اشاره به راه اندازی امکانات پیشرفته پستی هاب و کارگو در استان گفت: ما استان را مهیای جهش صادراتی کرده ایم ولی باید برای توسعه صادرات از این ظرفیت ها استفاده بیشتری شود.
وی با تاکید بر اینکه همه ادارات دولتی باید کمک صادرکننده ها باشند، گفت: کمک به صادرکننده ها در ارزیابی مدیران استان لحاظ خواهد شد.
استاندار با بیان اینکه درصدد نفوذ به بازارهای جدید هستیم گفت: برای ورود به بازار 40 میلیارد دلاری ترکیه توافق های لازم صورت گرفته است و باید شرکت های قوی تشکیل و این وظیفه را بر عهده بگیرند.
وی گفت: بازار عراق و جمهوری آذربایجان را با توجه به ظرفیت موجود می توانیم در اختیار بگیریم.
جبارزاده افزود: صادرات 260 میلیون دلاری شیرینی و شکلات از استان در شرایط تحریم باید در دوران پساتحریم افزایش چشمگیر داشته باشد.
وی بر ضرورت مشخص شدن مشکلات صادراتی به صورت ریز تاکید کرد و گفت: آماده حل مشکلات استانی و کمک به حل مشکلات ملی هستیم.
وی با اشاره به اینکه به دولت قول دادیم که در زمینه صادرات نمونه باشیم، خاطرنشان کرد: صادرکننده های ما به بازارهایی نفوذ کردند که در دست قدرت های بزرگ اقتصادی بود.
رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تبریز هم در این آیین با اشاره به موفقیت های فعالان اقتصادی استان در زمینه صادرات کالا با وجود شرایط سخت اقتصادی اظهارکرد: در این شرایط دشوار باید تمامی واحدهایی که به فعالیت خود ادامه می دهند را نمونه معرفی کنیم.
صمد حسن زاده با توجه به اینکه 18 درصد از بودجه کشور از درآمد نفت تامین می شود، درآمد 62 میلیون دلاری یک واحد تولیدی با وجود زیرساخت هایی نه چندان مناسب را نشانگر این موضوع دانست که می توان سهم بخش تولید را در صادرات کشور ارتقاء داد.
وی به قوانین دست و پاگیر تولید اشاره کرد و گفت: با رفع این قوانین، فعالیت های صادراتی این بخش هم تسهیل می شود.
حسن زاده با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی از جمله قاچاق گفت: ورود 28 میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق در سال 94، تراز رقابتی بسیاری از واحدهای تولیدی را بر هم می زند.
وی گفت: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم باید توجه بیشتری به توسعه زیربناها داشته باشیم.
صادرکننده ممتاز ملی، شرایط امن را برای فعالیت اقتصادی ضروری دانست و گفت: درآمدهای نفتی کفاف ادامه حیات را نمی دهد و مشکلاتی در کشور وجود دارد که موجب خارج شدن واحدهای تولیدی از گردونه تولید می شود.
' یونس ژائله' یکی از صادر کنندگان با تاکید بر ضرورت افزایش مهارت های فردی گفت: در این خصوص، نقطه ضعف بزرگی را احساس می کنیم و باید شیوه آموزشی را تغییر داده و ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم.
وی با اشاره به تصمیم های نادرستی که موجب منفی شدن نرخ رشد اقتصادی شده است، گفت: صنعت دیگر توان ادامه فعالیت ندارد و در صورت تداوم این روند واحدهای باقی مانده هم تعطیل خواهند شد.
وی با بیان اینکه بیشترین فشار بر دوش تولید کننده هاست گفت: باید منابع واقعی تعریف و دراختیار بخش تولید قرار گیرد.
صدقی نسب از صادرکننده های نمونه استان با اشاره به پایین بودن ارزش افزوده برای اقلام صادراتی گفت: با خام فروشی در واقع ارزش افزوده را به سایر کشورها انتقال می دهیم.
وی ناآشنایی به حقوق گمرکی کشورهای مقصد صادراتی، آشنا نبودن به نیاز بازارهای خارجی، تشریفات زاید گمرکی، بالا بودن هزینه حمل و نقل، مشکلات افزایش قیمت و هزینه تمام شده کالا را از مشکلات صادرکننده ها برشمرد و افزود: نبود مشوق های صادراتی هم انگیزه ای برای صادرات نمی گذارد.
صدقی نسب بر ضرورت معافیت واردات ماشین آلات مربوط به تولید و بسته بندی تاکید کرد و گفت: ناوگان ارزان قیمت دولتی می بایست فراهم و هزینه های بازاریابی کالا توسط دولت متقبل شود.
در این آیین که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد، از یک واحد ممتاز صادرکننده کشوری ( شیرین عسل ) هفت واحد صادرکننده نمونه ملی و 20 واحد برتر و برگزیده صادرکننده استانی تجلیل به عمل آمد.
گفتنی است این 28 واحد تولیدی فعال در آذربایجان شرقی در سال گذشته 60 میلیون دلار صادرات داشتند.
امسال پنج واحد صادرکننده ممتاز در کشور انتخاب شد که یکی از این واحدها از آذربایجان شرقی بود.
برچسب ها: تبریز ، محمد مرادی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: