يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
عجب شیر ما - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش بارندگی در سال آبی جاری گفت: وضعیت دریاچه ارمیه در وضعیت پایدار و ثابت قرار دارد و این نشان دهنده اقدامات احیایی در دولت یازدهم است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، حمید قاسمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تراز آبی دریاچه ارومیه در زمان حاضر عدد 1270.72 را نشان می دهد که با توجه به کاهش 36 درصدی میزان نزولات جوی در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته، حدود 22 سانتی متر کاهش تراز را نشان می دهد و با وجود کاهش چشم گیر نزولات جوی ارتفاع آب دریاچه ارومیه در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری حدود 20 سانتی متر بالاتر است.
وی ادامه داد: هرچند ارتفاع سطح آب این دریاچه نسبت به اول سال آبی جاری حدود 20 سانتی متر بالاتر است اما با توجه به شروع فصل گرما به علت تبخیر و همچنین قطع ورودی آب به دریاچه ارتفاع آن کاهش می یابد ولی با این وجود وضعیت پایدار و ثابت دریاچه ارومیه بهترین خبر برای دوستداران طبیعت و مردم منطقه است.
قاسمی با تحلیل مقایسه ای وضعیت بارش حوضه آبریز و تراز دریاچه ارومیه گفت: با توجه به بارش متوسط سالانه 339 میلی متری در سال های آبی 89 تا 92 و بارش متوسط سالانه 269 میلی متر در سال های 93 تا 96 مشخص می شود با وجود کاهش میزان بارش از زمان تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید، تراز آبی دریاچه 22 سانتی متر افزایش داشته است.
وی اظهارکرد: تراز دریاچه ارومیه در چهار ساله قبل از تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه به میزان 96 سانتیمتر کاهش داشته است و این امر مبین تاثیر اقدامات احیایی انجام یافته بر وضعیت دریاچه در طول دولت یازدهم است .
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه بارندگی سال جاری 36 درصد نسبت به سال گذشته و 22 درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است، گفت: باوجود شرایط خشکسالی، دریاچه ارومیه وضعیت تثبیت خود را نسبت به اول سال تشکیل ستاد احیاء حفظ کرده و حدود 22 سانتی متر نیز افزایش داشته است.
وی در خصوص دلایل تغییر رنگ دریاچه ارومیه در فصل گرما گفت: با توجه به وضع اکولوژیکی کنونی دریاچه ارومیه که در وضعیت اشباع شوری و وارد نشدن آب های شیرین و کاهش شدید اکسیژن قرار دارد در چنین شرایط اکولوژیکی از گونه ی جلبک های دونالیلاپریدیس و دونالیلا سالینا، گونه دوم به دلیل شرایط فوق الذکر غالبیت پیدا کرده و با تولید رنگدانه بتاکاروتن بیشتر در آن موجبات تغییر رنگ و ظهور سرخی دریاچه می شود و این جلبک به عنوان غذای آرتمیا نیز محسوب می شود.
قاسمی همچنین اضافه کرد: در شرایط مذکور رشد و تکثیر گروهی از باکتری های هالوفیت از گروه هولوباکتریوم ها و هولوکوکوس مساعد می شود و این باکتری ها دارای رنگ ریزه های باکترو رودوپسین هستند و این رنگ ریزه ها به رنگ زرشکی بوده و آب دریاچه بالاخص در سواحل که دارای تابش شدید نوری و نفوذ نوری هستند را به رنگ سرخ در می آورد.
وی یکی دیگر از دلایل قرمز شدن آب دریاچه را کاهش شدید اکسیژن، افزایش دمای آب دریاچه و شوری اشباع دانست.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: تمامی این دلایل موجب عدم تبدیل ترکیبات آمونیوم (از تجزیه مواد آلی ورودی به دریاچه) به ذخایر نیتراتی آن شده و در نتیجه تولیدات اولیه آن موجبات افزایش فعالیت شیمیوتروف ها به جای فتوسنتز کننده ها می شود و این عمل باعث تولید بیشتر این باکتری ها در دریاچه نیز می شود و چنین تغییراتی از دریاچه های شور جهانی نظیر گریت سالت لیک (1980) و دریاچه یوتا (1990) و بحرالمیت در اردن نیز دیده شده است.
وی افزود: این وضع قرمز شدن آب دریاچه ارومیه با کاهش دمای آب، شروع وزش بادهای منطقه ای و کاهش شدت و زمان نور خورشید و افزایش آب های ورودی به تدریج از بین خواهد رفت.
قاسمی با درخواست مشارکت هر چه بیشتر همگانی ذینفعان جهت احیاء دریاچه ارومیه گفت : برای گذر از مرحله تثبیت و احیای هر چه سریعتر دریاچه ارومیه می بایست ستاد احیاء دریاچه نسبت به پیگیری تحقق طرح های ادامه دار و هماهنگی بیشتر فعالیت های انجام شده توسط دستگاه های مختلف اقدامات لازم را به عمل آورد .
دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب‌شور دنیا است که آب آن بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
نجات دریاچه ارومیه از بحران کنونی پس از شکل گیری دولت یازدهم مورد تأکید قرار گرفت و کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.
طرح های اجرا شده همچون لایروبی رودخانه ها و تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه موجب کاهش روند تخریب دریاچه و در برخی بخش‌ها باعث بهبود شرایط آن شده است
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: