پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
عجب شیر ما - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: با بهره‌گیری از نوآوری‌های سازمان جهاد دانشگاهی استان، می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله مجتهدشبستری در دیدار مسئولان، معاونان، کارکنان و اعضای هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی استان با وی، ضمن تبریک سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاد از آموزه‌های اسلامی به معنای کوشیدن همراه با فداکاری در راه خدا است.

 وی ادامه داد: جهاد با دو معنی اصطلاحی و لغوی  بیان می‌شود که در برخی از آیات قرآن، معنای اصطلاحی جهاد و در برخی دیگر معنای لغوی این واژه به کار برده شده است که  جهاد اصطلاحی یعنی نبرد با استکبار و کفار و جهاد لغوی نیز یعنی جد، جهد و تلاش در تمامی زمینه‌ها است.

وی با استناد به آیه شریفه مبنی بر اینکه اگر فردی برای خدا تلاش کند، از ارزش والائی برخوردار خواهد شد، گفت: در اکثر آیات معنی جهاد به صورت مطلق آمده است.

 نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه یکی از مصادیق بارز و روشن جهاد، جهاد علمی است، خاطرنشان کرد: از نظر فقهی به این عمل اجتهاد نیز گفته می‌شود؛ فردی که در علم فقه متبحر باش، به آن فرد مجتهد گفته می‌شود که از ریشه جهاد است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه بعد از پیروزی پربرکت انقلاب اسلامی ستاد انقلاب فرهنگی طرح ساخت پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت را ارائه داد، افزود: این چنین تشکیل جهاددانشگاهی  پایه گذاری شد و امروزه نیز شاهد موفقیت‌های این نهاد با ارزش در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... هستیم.

 آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی استان در زمینه پزشکی، بیان کرد: امروزه مراکز درمانی جهاد دانشگاهی در کنار دیگر مراکز، به مردم خدمات درمانی ارائه می‌کند و الحمدالله دیگر نیازی برای عزیمت بیماران به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، ضرورت دارد جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پیشرو، در زمینه‌های  فنی، صنعتی، پزشکی، اجتماعی، فرهنگی و معارف اسلامی فعالیتش را بیشتر کرده و در راستای حل معضل بیکاری و تحقق اقتصاد مقاومتی که همانا راهکار حل مشکلات کشور است، گام بر دارد. 

نماینده ولی‌فقیه در استان با استناد با تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه ارتباط گسترده و تعاملات هر چه بیشتر علم و صنعت، عنوان کرد: طبق آمار ارائه شده از  مرکز، شش گروه شامل فنی مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، هنر، پزشکی و .... که هر کدام نیز دارای 53 شاخه است، فعالیت گسترده‌ای را در جهاددانشگاهی انجام می‌دهند.

 آیت‌الله مجتهدشبستری افزود: برای اینکه از حالت تک محصولی خارج شده و به صادرات کشور رونق بخشیم، جهاد دانشگاهی می‌تواند با ارائه طرح‌هایی برای ارتقای کیفیت اجناس و کیفیت بسته‌بندی تلاش کند.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود 60 درصد کارخانه‌های ایران تعطیل و یا نیمه تعطیل می‌باشند، گفت: طبق بودجه اخیر تعیین شده در این زمینه، کارخانه‌هایی که متوسط و یا کوچک هستند با دریافت تسهیلات دوباره احیاء خواهند شد.

نماینده ولی‌فقیه از طرح فعالیت‌های گسترده جهاددانشگاهی در زمینه قرآن و معارف اسلامی استقبال کرد و گفت: حوزه علمیه امروزه این نقش را به صورت آموزش‌های تخصصی ایفا می‌کند و بهتر است جهاد دانشگاهی با حوزه‌های علمیه ارتباط گسترده و تعاملات بیشتری داشته باشند تا شاهد فعالیت‌های ارزنده و نوآوری در این زمینه باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: