پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
در گفتگو با رئیس اتحادیه شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی مطرح شد:
اتحادیه شرکت های خدماتی و پشتیبانی به فراخور حوزه کاری این اتحادیه، از تشکل‌های پراهمیت صنفی به شمار می‌رود، از این رو مصاحبه‌ای با آقای محمود شاه‌باززاده رئیس این اتحادیه انجام دادیم. وی از سال 1378 رئیس اتحادیه شرکت های خدماتی و پشتیبانی است و با توجه به تجربه بالای ایشان، مطالب جالب توجهی در این مصاحبه مطرح گردید که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:
در ابتدا بفرمایید اساسا عملکرد شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی در حوزه اداری و سطح جامعه چیست؟
به فراخور پیشرفت جامعه و گستردگی نیاز‌های مختتلف ادارات، صنایع و منازل و نیز دشواری مدیریت جامع این خدمات به همراه سایر فعالیت‌های روزمره در یک اداره، شرکت و یا مجتمع مسکونی، به تدریج نیازی به نام برون سپاری خدمات و مدیریت چندلایه مطرح گردیده است. شرکت‌های خدماتی در واقع رافع این نیاز هستند. برای نمونه شما یک اداره را در نظر بگیرید، مدیر این اداره علاوه بر وظایف شغلی خود می‌بایست مدت زیادی را نیز صرف نظارت بر عملکرد پرسنل تنظیفی، فضای سبز و خدماتی کند. حال با برون سپاری این موضوع طی قراردادی به یک شرکت واسطه عملا این بار مدیریتی از دوش رئیس اداره برداشته شده و مدیر اداره می‌تواند با فراغ بال بیشتر و تمرکز بالاتری به امور اصلی و مهم تر اداره متبوع خود بپردازد. در این بین شرکت واسطه نیز می‌تواند ضمن مدیریت نیاز‌های اداره ضمن ایجاد درآمد، به طور مستقیم و غیر مستقیم به جامعه خود خدمت کرده و در نهایت هر دو طرف در این موضوع نفع ببرند.

با توجه به نقش غیرقابل انکار نیروی کار زبده و ماهر در توسعه سازمان‌ها و واحد‌ها، نقش شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی را در تامین این نیاز چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قعطا مهارت یکی از فاکتور‌های توسعه هر سازمانی به شمار می‌رود.  با این همه برخی محدودیت‌ها مانع از آن می‌شود تا شرکت‌های خدماتی بتوانند با اعمال مدیریت به شکل بهینه کارهای محوله را انجام داده و ضمن افزایش بهره وری، به ارتقآء کیفی ارائه خدمات بپردازند. یکی از مهمترین این موانع را می‌توان اعمال سلیقه ادارات دانست. برای نمونه بعضا شاهد هستیم ادارات حداقل پرسنل مورد نیاز را تعیین کرده و ضمن این امر تعدادی از پرسنل در استخدام خود را نیز وارد موضوع قرارداد می‌کنند. این امر از لحاظ مدیریت نیروی کار منجر به بروز مشکلاتی می‌شود چرا که اولا پرسنل وارد شده از سوی اداره، بر اساس رویه قبلی امور را انجام می‌دهند و عملا به نحو مطلوب از شرکت پیمانکاار تبعیت ندارند و ثانیا عملکرد این پرسنل، منجر به بروز تغییراتی در نحوه عملکرد پرسنل تحت استخدام شرکت نیز می‌شود. در نتیجه علاوه بر عدم اجرای صحیح امور محوله، جریمه‌ای نیز شامل حال شرکت می‌شود که این مساله به نوبه خود فشار مضاعفی بر شرکت‌های خدماتی وارد می‌کند.

به عنوان رئیس اتحادیه شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی، جایگاه این اتحادیه را در ایجاد رابطه صنفی و نیز رفع مشکلات صنفی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خوشبــــختانه اعضــــای این اتحادیه به طور 100 درصدی به معنای واقعی کلمه افرادی شایسته هستند و از این رو ارتباط میان اعضاء همواره صمیمی بوده و هست و اتحادیه نیز طی سال‌های گذشته توانسته است بر میزان این صمیمیت بیافزاید. با این همه مشکلاتی پیش روی صنف قرار دارد که اتحادیه تا حدی توانسته است بر بعضی از آن‌ها فائق آید و در مورد بقیه نیز تلاش دارد در حد توان این مشکلات را مرتفع کند. البته باید در نظر داشت در این بین ارتباط میان اعضاء و اتحادیه خود امری حیاتی است که به حمد ا... این اتحادیه در زمینه ارتباط با اعضا مشکلی ندارد.

مهمـــترین مشـــکلات پیش روی شرکت‌های خدماتی را چه می‌دانید؟
یکســــان نبـــودن شــــرایط مناقصه در دستگاه‌های دولتی و اجرای سلیقه‌ای مناقصات از مهمترین مشکلات پیش روی این صنف است. همچنین عدم تطابق سپرده‌های تضمین مناقصات و حسن انجام تعهدات نیز از دیگر مشکلات فعالین صنف شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی به شمار می‌رود. در این قبیل موارد متاسفانه مرجعی وجود ندارد تا همکاران ما به آن مراجعه کرده و اعتراضات خود را اعلام دارند.
از دیگر مشکلاتی که اغلب اعضای جدید با آن روبرو هستند، مشکلات مالی است که بخشی از این مشکل نیز ناشی از شیوه پرداخت پیمانگذاران است.
با توجه به این موارد همواره خواستار این موضوع بوده‌ایم تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم شوند، مناقصات خدمات و پشتیبانی خود را با حضور نماینده‌ای از اتحادیه برگزار کنند تا شرکت کنندگان در مناقصه بتوانند از نظر کارشناسی و راهنمایی نماینده اتحادیه بهره ببرند که متاسفانه تا به حال ترتیب اثری نسبت به این موضوع انجام نگرفته است.

مهمترین تسهیلاتی که اتحادیه شرکت‌های خدماتی برای اعضا فراهم آورده است را بیان فرمایید:
اتحادیه شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی در راستای ایجاد تسهیلات برای اعضای محترم تفاهمنامه‌ای با بانک سینا منعقد کرده است که بر مبنای آن، شرکت‌ها با ارائه معرفی نامه از سوی اتحادیه امکان استفاده از تسهیلات تا سقف یک میلیارد ريال را خواهند داشت و از سویی نیز با ارائه معرفی نامه از سوی اتحادیه می‌توانند تا 10 میلیارد ريال ضمانت نامه بانکی اعم از شرکت در مناقصه، حسن انجام تعهدات، پیش پرداخت و مزایده دریافت کنند که این تسهیلات بدون در نظر گرفتن گردش مالی سپرده گذاری اعطا می‌گردد.
از دیگر تسهیلاتی که برای اعضا فراهم آمده است، خرید محل اتحادیه است که منجر به ثبات و آرامش خاطر برای همکاران شده است که این امر با همکاری تنگاتنگ اعضای اتحادیه و هیئت مدیره فراهم آمده است. همچنین عقد قراردادی با یکی از وکلای مجرب دادگستری در راستای ایجاد امکان مشاوره و استفاده از خدمات حقوقی مناسب برای اعضا از دیگر تسهیلات فراهم شده توسط اتحادیه است.
از طرفی با توجه به اهمیت مباحث حقوقی در حوزه کاری اعضای اتحادیه، کلاس‌هایی جهت آشنایی اعضا با قوانین کار و تأمین اجتماعی از دیگر برنامه‌هایی است که اتحادیه در دست اجرا دارد و امیدواریم با اجرای کامل این برنامه‌ها، بخش مهمی از مشکلات اعضا مرتفع گردد که اخیرا این کلاس‌ها در محل اتحادیه برگزار شده است.

در پایان اگر صحبتی با همکاران و خوانندگان دارید، بفرمایید:
از همکاران عزیز تقاضا دارم همواره ضمن حفظ فضای رقابت سالم، همواره در زمینه ورود به مناقصات به صورت کارشناسی شده اقدام کنند تا از بروز مشکلات در آینده پیشگیری کنند. از طرفی نیز با توجه به ضرورت آگاهی از قوانین و مقررات در این حوزه، بهتر است همکاران با آگاهی کامل نسبت به انعقاد قرارداد با دستگاه‌های اجرایی اقدام کنند.
همچنین از مردم عزیز و همشهریان گرامی نیز می‌خواهم اولا در زمینه نیازهای خود برای تامین نیروی تنظیفی، حتما از شرکت‌های معتبر و دارای پروانه معتبر از سوی اتحادیه اقدام کنند و ثانیا در هنگام مراجعه نیروی نظافتی حتما نسبت به مشاهده کارت شناسایی معتبر صادر شده از سوی شرکت و اتحادیه اقدام کرده و صرفا پس از روئیت کارت شناسایی، اجازه ورود نیروهای خدماتی را به محل سکونتشان بدهند تا از بروز مشکلات در آینده پیشگیری شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: