جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
در گفتگوی اختصاصی با عضو شورای شهر مطرح شد:
دومین جلسه پاسخ صادق نجفی، شهردار تبریز به سوالات اعضای شورای شهر، با حاشیه‌های فراوانی برگذار شد. در این جلسه نجفی به سوالات مهندس داود امیرحقیان از اعضای شورای چهارم پاسخ داد که پاسخ‌های شهردار و حاشیه‌های شکل گرفته پیرامون نوع پاسخ دهی شهردار نیز درخور تامل بود. از این رو درحاشیه این جلسه مصاحبه‌ای با مهندس داود امیرحقیان ترتیب دادیم که ماحصل آن به شرح زیر از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد

عملکرد شورای شهر و شهرداری تبریز انتقادات فراوانی را برانگیخته است، بر این مبنا شما عملکرد شورای چهارم و شهردار تبریز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اساساً عملکرد شهرداری می‌بایست متاثر از شورای شهر باشد که متاسفانه شاهد هستیم منافع گروهی و لابی گری در شورای شهر بر منافع شهروندان ارجحیت دارد، مصداق بارز این امر نیز انتخاب شهردار فعلی است که در جای خود جای بحث فراوان دارد. باید توجه داشت بخش زیادی از مشکلات پیش آمده ناشی از لابی‌گری غیراصولی است.

شهرداری یک سازمان تخصصی و دارای ماموریت‌های فراوانی است که شمار آن را می‌توان 54 وظیفه و حدود 200 دستورالعمل روزانه دانست. با توجه به این امر چنانچه شخصی خارج از این سیستم قصد ورود به این حوزه را دارد می‌بایست زمان زیادی را صرف کند تا بتواند بر امور سازمانی همچون شهرداری تسلط یابد. با توجه به جایگاه ویژه شهر تبریز، می‌بایست این نکته را در نظر داشته باشیم که عرصه مدیریتی این کلانشهر، محل آزمون و خطا نیست و اساسا کسی باید در راس مدیریت شهری این کلانشهر قرارگیرد که سابقه مدیریت شهری را داشته باشد و یا حداقل به این حوزه آشنایی داشته باشد.

انتخابی که شورای چهارم برای مدیریت شهری تبریز انجام داده است، انتخابی اشتباه بود. هرچند با گذشت زمان این خلاء تجربه حل خواهد شد، با این همه رفع خلاء تجربه شهردار فعلی در حوزه مدیریت شهری، هزینه زیادی به کلانشهر تبریز تحمیل خواهد کرد که این امر به نفع شهر تبریز نیست.

در دومین جلسه پاسخ به پرسش‌های اعضای شورای شهر، شاهد بودیم شهردار تبریز یا به سوالات پاسخ درخور توجهی نمی‌داد و یا آن‌که اقدام به فرافکنی می‌کرد، علت این امر را چه می‌دانید؟

آنچه که کاملا مسلم بود، عدم تسلط شهردار تبریز به مسایل و سوالات مطروحه است. بنده این موضوع را در صحن شورا نیز طرح کردم، چرا که شهردار تبریز اساساً جواب‌هایی ارائه می‌داد که کمترین ارتباطی با سوال مطرح شده نداشت. برای نمونه در سوالی بنده از شهردار در مورد آخرین چارت مصوب سوال کرده بودم، حال آن که شهردار محترم به جای آن که چارت مصوب سال 1388 که قانونا آخرین چارت مصوب در زمان طرح سوال و ارائه پاسخ بود را ارائه دهند، به ارائه تاریخچه فعالیت خود در این حوزه پرداختند و در نهایت نیز پاسخی درخور به سوال طرح شده ارائه ندادند. این موضوع نشان می‌دهد شهردار تبریز درک روشنی از مسایل این حوزه و سوالات طرح شده نداشتند.

مهمترین راهکاری که شورای چهارم برای خروج از این وضعیت می‌تواند در پیش گیرد را چه می‌دانید؟

در وضعیت فعلی بهترین راهکار کنار گذاشتن حب و بغض‌های شخصی و گروهی است. شورای چهارم می‌بایست با دقت و منطق با این موضوع برخورد کند. در مورد جلسه امروز وقت بگذارند و جواب‌های شهردار را بررسی کنند که البته این پاسخ‌ها از نظر من قانع کننده نبود. اگر اعضای شورا خود را به تعهدی که در برابر شهروندان دارند پایبند می‌دانند، فیلم جلسه امروز را بازبینی کنند و در نهایت بر اساس وظیفه و وجدان خود تصمیم بگیرند.

باید در نظر داشته باشیم هرجا احساس اجحاف کنیم، مکلف به برخوردیم چرا که در برابر نظام اسلامی، مردم نجیب شهرمان، وجدان خود و بالاتر از همه در پیشگاه خداوند مسئولیم.

یکی از مسایلی که به شدت موجب واکنش شهردار تبریز شد و به نظر می‌رسد بستر تخلفات قانونی فراوانی است، موضوع «آیتا» است، آیا این موضوع و تخلفات شهرداری در این زمینه را پیگیری خواهید کرد؟

بنده قطعا موضوع پروژه آیتا و تخلفات روی داده در این حوزه را پیگیری خواهم کرد، چرا که اسنادی در زمینه همکاری شرکت مجری این پروژه، یعنی شرکت گستره نگار ارائه نشده است. با توجه به این که قراردادی بین شهرداری تبریز و این شرکت وجود ندارد، باید توجه داشته باشیم پرداخت حداقل 350 میلیون تومان به این شرکت فراقانونی است.

شهرداری به عنوان امین بیت المال باید حافظ منافع شهروندان و منابع شهر باشد چرا که درآمد این نهاد از عوارضی است که از شهروندان اخذ می‌کند. این موضوع که شهرداری اعلام می‌کند این پول از جیب مردم و پیمانکاران پرداخت شده، عذر بدتر از گناه است. به نظر من مبلغ تخلف در این پروژه بسیار بالاتر از این رقم است و بر همین اساس نیز تا آخر پیگیر این پرونده خواهم بود.

در پایان اگر صحبتی با شهروندان و خوانندگان دارید بفرمایید:

بنده در سال 1392 در پیشگاه حضرت حق سوگند یاد کرده‌ام به مردم خیانت نکنم و حافظ منافع ایشان باشم. بر اساس همین عهد نیز علی رغم فشارهای وارده، ایستاده‌ام و خواهم ایستاد. اگر مردم عزیزمان هم احساس می‌کنند اجحافی در حقشان شده است، بنده به عنوان خدمتگذار ایشان آماده‌ام حسب وظیفه در دفاع از حقوق مردم و شهروندان تا آخرین حد توانم بکوشم.

بنده از آن رو که حضرت امام روح ا... (ره) و امام خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) و این نظام را با جان و دل قبول کرده‌ام و خود را شیعه علی (ع) می‌دانم، در برابر ظلم خواهم ایستاد و در این راه هیچ تساهل و تسامحی نخواهم داشت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: