جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
فرافکنی شهردار تبریز در دومین جلسه پاسخ به سوالات نمایندگان شورای شهر
در جلسه امروز شورای شهر تبریز، صادق نجفی با دستور جلسه پاسخ به سوالات طرح شده توسط مهندس داوود امیرحقیان، عملا سعی در فرافکنی داشت و ضمن طفره رفتن از دادن پاسخ های صحیح و صریح به سوالات بار دیگر نشان داد که جایگاه منتخبین مردم در شورای شهر و به تبع آن شهروندان تبریزی را به بازی گرفته است.

رئیس شورا باید در زمینه مشکلات موجود پاسخگو باشد

علی شیاری در نطق پیش از دستور جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز، ضمن انتقاد از جدی گرفته نشدن تذکرات شورا، توسط شهردار تبریز بیان داشت: عملکرد شهردار تبریز در حوزه عمل به تذکرات شورای شهر پسندیده نیست و باید در نظر داشت شهرداری نمی‌تواند صرفا از کنار مسایل مطرح شده در شورا، به سادگی بگذرد.

وی در ادامه افزود: شورای شهر 2 وظیفه اساسی قانون گذاری و نظارت را بر‌عهده دارد و بر همین اساس نیز اعضای شورا می‌بایست در این مسیر گام بردارند. متاسفانه بعضا شاهد هستیم در برخی از رای گیری‌ها، برخی اعضا با آن که به موضوعی رای داده‌اند پس از اتمام رای گیری می‌پرسند به چه طرحی رای دادیم؟ عملکردهایی از این دست می‌تواند به تضعیف نقش شورا منجر شود.

این عضو شورای شهر تبریز در ادامه اضافه کرد: در شورای چهارم شاهد دو دستگی و اختلاف آراء بودیم که این مساله در واقع میراثی از شورای سوم است و اختلافات دور سوم شورا به دوره چهارم منتقل شده است. با این همه برخی اختلافات امروز به تعامل بدل شده است. در همان دوره سوم نیز ما شاهد انفعال شورا بودیم که در نهایت منجر به ناکام ماندن استیضاح شد و همین رویه، امروز نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: بنده از همکاران می‌پرسم اساسا کدام مکانیسم برای نظارت در شورا تعیین شده است؟ وضعیت امروز به گونه‌ای رقم خورده است که می‌توان گفت نظارت در ادبیات رئیس شورای شهر جایی ندارد. باید از اعضای شورا پرسید که آیا نظارت جزو وظایف اصلی شورا نیست؟ اساسا باید در نظر داشت اگر شورای شهر به وظایف ذاتی خود به طور صحیح عمل، شهرداری به ناچار مجبور خواهد بود در مسیر تعیین شده توسط شورا گام بردارد. به نظر من اگر قرار است به دنبال اصلاح امور باشیم، بهتر است رئیس شورا در زمینه مسایل و مشکلات پیش آمده پاسخگو باشد.

شیاری در انتها ضمن انتقاد از وضعیت موجود افزود: به رغم وضعیت به وجود آمده می‌توان گفت مدیران لایقی در بدنه شهرداری وجود دارند که شاید بتوان گفت بزرگترین ایرادشان عدم ورود در معاملات باندی است.

وضعیت پیش آمده نشان از یک غده سرطانی است که به آن توجهی نشده است

دکتر علی مدبر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در نطق پیش از دستور جلسه امروز گفت: جریانات اخیر نشان از وجود یک غده سرطانی در دستگاه مدیریت شهری داشت که ما یا آن را ندیدیم و یا نخواستیم که ببینیم. باید در شرایط حاضر ببینیم خواسته مردم چیست؟ بنده قصد اتهام زدن را ندارم ولی به گفته مردم در مجموعه شهرداری انجام امور منوط به دریافت پول می‌شود و این مساله موضوع جدیدی نیست، بلکه در شورای سوم نیز مطرح شده بود.

وی ضمن بیان ضرورت آسیب شناسی وقایع اخیر افزود: می‌بایست از خود بپرسیم مسببین اصلی وضعیت فعلی چه کسانی هستند؟ آیا تنها همین یک پرونده در زمینه فساد در دستگاه‌های مدیریت شهری موجود است؟ باید در نظر داشته باشیم برخی از پیمانکاران شهرداری علی رغم گذشت ماه‌ها و برخی موارد بیش از یک سال نمی‌توانند مطالبات خود را از شهرداری دریافت کنند و بر همین اساس نیز جبراً مبالغی به برخی افراد می‌پردازند تا بتوانند به حقوق خود برسند. این قبیل موارد زمینه ساز فساد است.

مدبر در ادامه ضمن انتقاد از تک‌صدایی در شهرداری تبریز افزود: متاسفانه با فضای بسته رسانه‌ای که حول دستگاه مدیریت شهری شکل گرفته است می‌توان گفت امکان نقد وجود ندارد و شایسته است تا ضمن باز کردن فضای نقد امکان رصد مشکلات را فراهم آوریم. این امر صحیح نیست که رسانه‌های منتقد به حاشیه رانده شوند و تنها رسانه‌هایی که به تعریف و تمجید می‌پردازند مورد توجه مجموعه مدیریت شهری قرار گیرند.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در پایان اضافه کرد:بنده به نوبه خود از محضر امام زمان (عج)، امام راحل (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدّ ظلّه العالی) و مردم شریف تبریز معذرت می‌خواهم چرا که نتوانستیم وظیفه خود را صحیح انجام دهیم.

حاشیه‌های بی پایان شهردار بر سوالات نمایندگان شورا

در ادامه جلسه نوبت به صادق نجفی شهردار تبریز رسید تا به سوالات طرح شده توسط داوود امیر حقیان پاسخ دهد. نجفی در ابتدا با به حاشیه رفتن و انتقاد از نادیده گرفتن افتتاح دو پروژه توسط شهرداری تبریز گفت: در هفته گذشته 2 پروژه مهم در شهر تبریز افتتاح شد که متاسفانه نادیده گرفته شده است و آن هم در این شرایط اقتصادی! هنگامی که این جملات نیز نتوانست موضوع جلسه را به حاشیه بکشاند نجفی به ناچار پاسخ دادن به سوالات امیر حقیان را ادامه داد.

اولین سوالی که نجفی در جلسه امروز به آن پاسخ داد در زمیه چارت سازمانی مصوب شهرداری تبریز بود، که شهردار تبریز ضمن فرافکنی و ارائه پاسخ مستقیم به سوال گفت: ما از دی ماه سال 1393 اقدام به اجرای آزمایشی چارت تهیه شده کردیم که مدت اجرای آزمایشی این چارت 18 ماه بود و پس از آن نیز چارت جدیدی را به تصویب رساندیم که مصوب وزارت کشور بوده و دو روز پیش نامه آن به شهرداری رسیده است.

بر اساس چارت جدید تعداد سازمان‌های تابعه شهرداری به 12 سازمان کاهش یافته است که من در این زمینه متاسف هستم.

در ادامه امیر حقیان ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی صریح شهردار تبریز به سوالات گفت: متاسفانه شهردار محترم سوالات را در جلسه مطالعه می‌کنند چرا که سوال بنده در زمینه ارائه آخرین چارت مصوب شهرداری بوده است و بر اساس ماده 54 قانون شهرداری‌ها، شهردار تبریز می‌بایست چارت سازمانی شهرداری را با اطلاع شورا به تصویب می‌رساند. از زمانی که آقای نجفی متصدی مقام شهردار تبریز شده‌اند تا دو روز پیش که چارت جدید تصویب شده است اقدام به انتصابات و ایجاد ادارات کل و مدیران کل کرده‌اند که این موضوع خارج از ضوابط قانونی بوده است.

در ادامه دبیری مانع از ادامه توضیحات امیر حقیان شد که این مساله اعتراض وی را به همراه داشت.

نجفی در پاسخ به سوال دیگر داوود امیر حقیان مبنی بر ارائه لیست مدیران شهرداری که به مسافرت‌های خارجی رفته‌اند، به لیستی استناد کرد که توسط شهرداری به شورا ارائه شده بود. این موضوع اعتراض امیر حقیان را در پی داشت و امیرحقیان در ادامه گفت: آقای شهردار شما به جای آن که لیست مدیران شهرداری که با هزینه شهرداری تبریز به مسافرت خارج از کشور رفته‌اند را ارائه کنید لیستی از دوچرخه سواران و کوهنوردان را ارائه داده‌اید. در حالی که سوال من در زمینه تعداد سفرهای مدیران شهرداری به خارج از کشور همراه با مبلغ آن بود.

در ادامه نجفی در پاسخ به سوال دیگر امیر حقیان در مورد پروژه آیتا گفت: این پروژه مخفف ابر یک‌پارچه تبادل اطلاعات است و توسط یک شرکت به طور آزمایشی اجرا شده است و در این زمینه قراردادی میان شهرداری و شرکت مزبور وجود ندارد. بر همین اساس نیز شهرداری ریالی از بابت اجرای این پروژه هزینه نکرده است.

این صحبت‌های نجفی واکنش امیر حقیان را به دنبال داشت که گفت: آیا شرکت گستره نگار که مجری این طرح بوده است مبلغی از بابت این پروژه دریافت نکرده است؟ و آیا اجباری توسط شهرداری در این زمینه وجود نداشته است که پیمانکاران شهرداری تنها در صورتی که هزینه ثبت صورت وضعیت در آیتا را بپردازند می‌توانند انتظار رسیدگی به صورت وضعیت خود را دارا باشند؟

نجفی در ادامه و در پاسخ به این اظهارات امیر حقیان گفت: از بابت این پروژه شرکت فوق 350 میلیون تومان دریافت کرده است که این پول نیز از محل درآمدهای شهرداری نبوده است بلکه توسط پیمانکاران پرداخت شده است.

در ادامه سردار محمد حسین جعفری نیز نسبت به اظهارات نجفی واکنش نشان داد و پرسید: آیا این پروژه در اختیار شهرداری است؟ و اساسا مجری آیتا شخصیت حقوقی دیگری به جز شرکت گستره نگار است؟

در نهایت با توجه به تذکر قانونی خانم آهور عضو دیگر شورای شهر، دبیری رئیس شورا، ختم جلسه را اعلام کرد و بدون تحقیق در باره قانع شدن امیر حقیان از پاسخ‌های شهردار و بدون در نظر گرفتن تذکر قانونی خانم آهور، تلاشی برای رهایی شهردار از وضعیت پیش آمده را در پیش گرفت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: