شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
عجب شیر پرس -رییس سازمان تعاون روستایی اصفهان گفت: اجرای پروژه‌های هوشمندسازی در کنار روش‌های جدید آبیاری در زمین‌های کشاورزی این استان ضروریست تا بدین وسیله بهره وری تولید افزایش یابد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محسن حاج عابدی روز پنجشنبه اظهار داشت: اجرای روش‌های جدید آبیاری در زمین‌های کشاورزی این استان در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مناسبی دارد، اما نیاز است که هوشمندسازی آبیاری نیز بیشتر در سطح مزارع اجرا شود.

وی ادامه داد: با تعبیه سامانه‌های آبیاری هوشمند، تشخیص وضعیت و جنس زمین مانند ماسه ای یا رسی میسر می‌شود و بر همین اساس میزان آب مورد نیاز در زمین تخصیص پیدا می‌کند و از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

رییس سازمان تعاون روستایی اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در استان، اجرای سامانه‌های جدید و تعبیه سامانه‌های هوشمند آبیاری در مزارع اصفهان باید در مساحت بیشتری انجام شود و این امر نیازمند تسهیلات بیشتر است.

حاج عابدی افزود: یکی از چالش‌های اجرای سامانه‌های هوشمند آبیاری در زمین‌های کشاورزی، خرد شدن اراضی است لذا مشارکت بیشتر مالکان و بهره برداران برای یکپارچه سازی مزارع اهمیت بالایی دارد.

وی اضافه کرد: اجرایی روش‌های جدید آبیاری و هوشمندسازی در زمین‌های قطعه قطعه و یا تغییر کاربری شده، میسر نیست، لذا یکپارچه سازی اراضی باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.

سامانه‌های جدید آبیاری تاکنون در حدود ۱۳۵ هزار هکتار از مزارع استان در قالب طرح‌های آبیاری موضعی، آبیاری بارانی و کم فشار اجرا شده است و ظرفیت تجهیز سالانه ۱۰ هزار هکتار از مزارع این خطه به سامانه‌های مورد نظر با هدف بهره وری در مصرف آب وجود دارد.

مجموع اراضی زراعی قابل‌کشت استان اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حُبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: