پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۱۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
عجب شیر پرس - رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تمهیدات خاص دولت سیزدهم در رفع کمبودهای دارویی، گفت: عملکرد یک سال گذشته دولت در زمینه رفع موانع تولید دارو در سال های پس از انقلاب بی نظیر است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، دکتر بهمن نقی پور روز شنبه  اظهار کرد: در ماه های گذشته دولت برای جبران کمبودهای دارویی اقدامات بسیار مهم و تاثیرگذاری در تولید انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی انجام داده که تلاش برای قطع منافع شخصی و گروهی تعدادی از تولیدکنندگان و نیز جلوگیری از کارشکنی ها از آن جمله است.

وی هدف اصلی و نهایی دولت سیزدهم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رفع مشکلات دارویی کشور بیان و اضافه کرد: بر همین اساس با وجود اینکه کشور در ماه های گذشته در تعدادی از گروه های دارویی با کاهش تولید مواجه شد، اما خیلی سریع نسبت به جبران این کمبودها اقدام شد و اکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

نقی پور با بیان اینکه مشکلات دارویی و کمبودهای این بخش در آذربایجان شرقی به حداقل ممکن رسیده است، یادآور شد: در حال حاضر ذخیره دارویی استان در وضع خوب قرار دارد و مردم نباید نگران تامین داروهای بیماران خود باشند.

وی یکی از دلایل اصلی و مهم مشکلات مربوط به دارو در کشور و آذربایجان شرقی را کم کاری و سهل انگاری تعداد قلیل از کارخانه های تولیدی اعلام کرد که بر اثر همین اقدامات نابجا در ماه های شهریور و مهر پارسال کمبودهایی در کشور مشاهده شد، اما با درایت دولت و حمایت از تولیدکنندگان این معضل در سریع ترین زمان ممکن برطرف و شرایط به حالت عادی برگشت.

نقی پور ساماندهی اختصاص ارز به تولید کنندگان دارو را یکی از مهمترین برنامه های دولت برای رفع کمبودهای دارویی برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس طرح دارویار در سراسر کشور به اجرا درآمد تا بدین وسیله بسیاری از مشکلات مربوط به قاچاق دارو گرفته شده و از استفاده بی رویه از انواع دارو نیز جلوگیری به عمل آید.

وی افزایش قیمت انواع دارو را ناشی از سیاست های درست ارزی و تلاش برای جلوگیری از قاچاق دارو به خارج از کشور بیان کرد.

نقی پور از طرح دارویار به عنوان یکی از راهکارهای مفید و اصلی برای ساماندهی بازار دارو در کشور یاد و اضافه کرد: مدیریت و نظارت بر تجویز نادرست و غیرمنطقی داروها توسط برخی از همکاران گروه پزشکی و آموزش مداوم نسخه نویسی درست و تشویق افراد می تواند از دیگر راهکارهای تاثیرگذار در کاهش تجویز بی رویه دارو باشد.

وی اجرای طرح دارویار را موجب طمع تعدادی از تولیدکنندگان دانست و با تاکید بر اینکه دولت با اجرای سیاست های تشویقی و نیز اتخاذ تمهیدات ویژه توانست با رفع موانع تولید، شرکت های تولیدی را افزایش داده و با نظارت بیشتر بر عملکرد آنها، زمینه های لازم و کافی برای جبران کمبودها را فراهم کند که امروز نتایج این برنامه ها را در نظام سلامت مشاهده می کنیم.

نقی پور تامین مواد اولیه و رفع مشکلات گمرکی را از دیگر اقدامات مهم و تاثیرگذار دولت سیزدهم در حوزه تامین و تولید دارو عنوان کرد.

به گفته وی اکنون کمبودهای دارویی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و اگر مشکلاتی نیز وجود دارد به کل کشور مربوط می شود نه به استان و شهری خاص.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به کمبودهای وسیع سرم در ماه های گذشته در سطح کشور، اظهار کرد: در این بخش تولید انبوه در بسیاری از کارخانه های تولید سرم از جمله کارخانه سرم سازی رازی تبریز و شهید قاضی به انجام رسیده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: