يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
در مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت سرخاب بتن تبریز عنوان شد:
عجب شیر پرس - پدیده ی حاشیه نشینی پدیده ای شهری است، که با توجه به رشد شهرنشینی بی رویه در جهان و وجود مهاجرت های روستا به شهر شکل گرفته و گسترش یافته است. حاشیه نشینی به عنوان برهم زننده ی تعادل فیزیکی شهرها، نشان دهنده ی توسعه ی ناموزون شهری و منطقه ای است و دغدغه ی بسیاری از متخصصان شهری، جامعه شناسان، مهندسان عمران، معماران و غیره بوده است. حاشیه نشینی به عنوان عامل عدم تعادل فضایی توزیع جمعیت، مشکلات متعددی را برای کشور به وجود آورده است. مهندس محمد باقر موظفی از زمان تحصیل، در پروژه ها و کارگاه های ساختمانی مختلفی کار کرده است، تا در انجام طرح های عمرانی بهترین عملکرد را داشته باشد. ایشان بعد از تاسیس شرکت سرخاب بتن تبریز، اقدام به مجری گری ساختمان نموده است و اکنون نیز 7 پرونده ی عمرانی در حال ساخت دارد. گفتگویی با وی ترتیب داده ایم که تقدیم می شود:
لطفا هدف از تشکیل و تاسیس شرکت سرخاب بتن تبریز را تشریح نمایید؟    
با توجه به اینکه رسالت اصلی مهندسی عمران، آبادانی و ارائه خدمات عمرانی جهت رفاه شهروندان و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای افراد جامعه است، در طی مسیر کاری علاقه ی بنده را دو چندان کرد، تا شرکت سرخاب بتن تبریز را تشکیل و تاسیس نماییم.

 مهم ترین فعالیت های شرکت را بیان نمایید؟
مهم ترین فعالیت شرکت در زمینه ی اجرای ساختمان است، که به عنوان مجری در بیش از 7 پروژه ی در حال ساخت و یا اتمام و یا در مراحل اخذ پایان کار است،  فعالیت دارم.

وضعیت بازار کار مهندسی عمران در ایران را چگونه می بینید؟
کسانی که فارغ التحصیل مهندسی عمران هستند، می توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مراکز مختلف مشغول به کار شوند، که از جمله به این موارد اشاره کرد: وزارت خانه های آموزش و پرورش، کشاورزی، راه و شهرسازی و... است و کارهای طرح محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را انجام بدهند. به دلیل این که این افراد در طراحی‌ و ساخت‌ خیلی از کارهای‌ عمرانی‌ مثل راه‌ ها، پل‌ ها، سدها، سازه ‌های‌ دریایی‌ برای‌ سکوهای‌ نفتی‌، آشیانه ‌های‌ هواپیما و خانه ‌های‌ مسکونی‌ مقاوم‌ در مقابل‌ زلزله‌ همکاری دارند، می توانند در جاهای زیادی مشغول به کار شوند. همچنین شرکت های مختلف، مهندسان مشاور که کارشان طراحی، محاسبه و نظارت براجرای پروژه های ساختمانی و امثال این است، این افراد را استخدام می کنند.
جنابعالی علت اصلی مشکلات در خصوص ساخت و سازهای بی رویه در سطح منطقه را در چه می بینید؟
مشکل اصلی در ساخت و سازهای بی رویه، کارهای اداری در اداره های مربوطه و نداشتن توجیه اقتصادی  بوده که باید به صورت تشویقی به سازندگان ساخت و ساز در جهت حذف یا ترمیم بافت فرسوده داده شود.
وضعیت ساختمان های منطقه را از نظر کیفیت و اسکلت بندی و سازه ها در مقایسه با سایر استان ها چگونه ارزیابی می کنید؟
ساختمان هایی که در سطح منطقه با پروانه و تحت نظارت مهندسان و مجری ساختمان و نظارت عالیه نظام مهندسی ساخته می شود، ازکیفیت خوب برخوردارند و به نظر بنده درکل کشور حرف اول را می زند.
اگر در کنار کار فعلی تان فعالیتی هم در زمینه های دیگر دارید بیان نمایید؟                                                   
بنده علاوه بر فعالیت در شرکت و ساخت ساختمان های شخصی ساز، به عنوان مجری پایه 2 حقوقی سازمان نظام مهندسی مشغول خدمت هستم.
در جهت حمایت از فعالان در حوزه مهندسی، مهندسان در امر ساخت و ساز به چه نوع آموزش هایی نیاز دارند؟
 نظام مهندسی در زمان ارتقای پایه و تمدید پروانه مهندسان، دوره های آموزشی برگزارمی کند و خیلی مفیداست، در صورتی که این آموزش ها استمرار داشته باشد، بسیار موثر خواهد بود.                
به نظر جناب عالی چه عواملی باعث ایجاد حاشیه نشینی، به عنوان یک پیامد و معضل اجتماعی شده است؟
هر شخصی تلاش می کند، در محلی راحت و مدرن زندگی کند، با توجه به هزینه ی گزاف مسکن و نداشتن موقعیت مالی به اجبار به حاشیه شهرها پناه می برد. به نظر بنده، در نظر گرفتن سهمیه در شهرک های جدید برای حاشیه نشینی و حتی به بافت فرسوده، می تواند تا حدودی برای حل و مرتفع شدن آن موثر باشد.    

 برای حذف بافت های فرسوده و حفظ آثار ماندگار فرهنگی در حوزه ی شهری چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟    
در محله های بافت های فرسوده با ایجاد تشویق در پروانه ی آب، برق، گاز و سایر هزینه ها، می توان کارهایی انجام داد. با حفظ اَبنیه های معماری موجب رونق گردشگری شد و با ایجاد فضاهای سبز، پارکینگ و فضاهای عمومی و هنری به بافت های فرسوده هویت داد و به بهترین محله برای زندگی تبدیل نمود.

کلام آخر؟
ضمن تشکر از روزنامه عجب شیر، که به بحث مهم حاشیه نشینی و بافت های فرسوده ی شهری پرداخته است، امیدوارم مسئولان مربوطه نیز، به این مصاحبه ها توجه کامل داشته و جویای راهکارهای مورد نیاز باشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: