يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد
عجب شیر ما - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: در نشست هماهنگی شورای سیاست گذاری طرح ملی جشن نوروز، آذربایجان شرقی جزو ۱۲ استان هدف، معرفی شده برای برگزاری آیین‌های نوروزی در قالب نوروز بازارها شد.

  به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، فرزین حق پرست با بیان اینکه 12 استان کشور با توجه به شرایط اقلیمی و ویژگی‌های قومی و فرهنگی به عنوان استان هدف برای اجرای نمادین آیین‌ها و سنت‌های نوروزی معرفی شده‌اند، اظهار داشت: آذربایجان شرقی به عنوان مرکزیت منطقه شمال غرب کشور در این طرح انتخاب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت نوروز و آیین‌های مرتبط و با توجه به ثبت آن در فهرست میراث معنوی جهان گفت: حفظ آیین‌های نوروز و شیوه برگزاری این مراسم‌ها مهم‌ترین بخش از میراث ناملموس به شمار می‌روند و لازمه ماندگاری نوروز در فهرست جهانی میراث معنوی یونسکو زنده نگاه داشتن سنت‌های مرتبط با آن است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آیین‌های نوروزی میان روزه مرّگی‌ها رنگ باخته و حتی به فراموشی سپرده شده‌اند، تصریح کرد: در طرح ملی نوروز بازارهای 12 استان هدف به نمایندگی از چندین منطقه و استان کشور آداب و رسوم و آیین‌های نوروزی منطقه خود را به شکل نمادین اجرا می‌کنند تا این سنت‌های ارزشمند و زیبا در نزد افکار عمومی جامعه احیا و معرفی شوند.

حق پرست با بیان اینکه تمامی سازمان‌های مردم نهاد و دولتی در برگزاری آیین‌ها و دستیابی به اهداف این طرح ملی سهیم هستند گفت: این حرکت ارزشمند در جهت حفظ، احیا و معرفی فرهنگ، آداب و آیین‌های نوروزی است و می‌تواند به عنوان جاذبه‌های فرهنگی در توسعه گردشگری استان تأثیر گذار باشند.

وی خاطر نشان کرد: زمان پیش بینی شده برای برگزاری این طرح ملی نیمه دوم اسفند ماه خواهد بود.

برچسب ها: گردشگری ، حق پرست ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: