شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۵۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
عجب شیر پرس - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری سمیرم گفت: احتمال افزایش تعداد صندوق‌ها و شعبه‌های رای‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهرستان وجود دارد.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، علی‌رضا فخری‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری با فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران سمیرم در فرمانداری اظهارداشت: ادامه یافتن شیوع ویروس کرونا همزمان با برپایی مرحله دوم انتخابات مجلس در سمیرم نیاز به تدارک و اتخاذ تمهیدها و شیوه نامه‌هایی دارد که ریسک خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل برساند.

به گفته وی یکی از این پیش نیازها و پیش بینی‌ها افزایش تعداد صندوق‌های رای‌گیری بویژه در شهرها یا روستاهایی است که احتمال مشارکت مردم در آن منطقه بیشتر و پرتعدادتر است.

معاون فرماندار سمیرم با بیان اینکه در این مرحله از انتخابات که قرار است در ۲۱ شهریور ماه برگزار شود، عشایر همچنان در ییلاق حضور دارند، اظهارداشت: این موضوع را هم پیش بینی کرده‌ایم چرا که جمعیت برخی تیره‌هایی از عشایر حتی از تعدادی از روستاها بیشتر است.

فخری‌زاده ادامه داد: تیره‌هایی از عشایر هستند که پنج عضو شورایی دارند و طبیعی است که با وجود حضور آنها در سمیرم باید برای رای‌گیری از آنها نیز پیش بینی‌ها و تمهیدهایی داشت هر چند طبق قانون شماری از آنها نمی‌توانند در این مرحله رای دهند.

وی به رای دادن این عده از عشایر در اسفندماه و در مناطق و استان های قشلاقی(گرمسیر) اشاره کرد و گفت: طبق قانون اگر کسی در مرحله اول در شهری دیگر رای داده باشد نمی‌تواند در این مرحله برای دومین بار در سمیرم رای خود را به صندوق بیاندازد.

به گفته معاون سیاسی و امنیتی فرماندار سمیرم، افرادی که شناسنامه آنها صادره از سمیرم باشد یا در مرحله اول در سایر حوزه‌های انتخابیه رای نداده باشند می‌توانند در این مرحله رای بدهند و در انتخابات مشارکت کنند.

فخری‌زاده تصمیم گیرنده نهایی در رابطه با افزایش شعب یا صندوق‌های رای گیری را هیأت اجرایی انتخابات این مرحله عنوان کرد و گفت: مرحله اول ۶۳ شعبه در هر چهار بخش سمیرم کار رای‌گیری از عموم مردم را بر عهده داشتند.

وی تصریح کرد: هنوز شیوه نامه‌ای در رابطه با چگونگی برپایی انتخابات در شرایط کرونایی به شهرستان ابلاغ نشده اما ستاد انتخابات و ستاد مدیریت کرونا در سمیرم اقدام‌های لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، همراه با مشارکت خوب مردم و رعایت فاصله اجتماعی را پیش بینی کرده‌اند.

فرماندار سمیرم در ادامه همین پیوند با گرامیداشت روز خبرنگار و شهادت شهید محمود صارمی، خاطر نشان کرد: امید دادن به مردم در این شرایط سخت که تحریم، تحریف، توطئه و تهدیدها علیه نظام اسلامی همچنان ادامه دارد یک ضرورت قطعی و اقدامی پسندیده است.

محمدرضا عسگریان با بیان اینکه خبرنگارها و فعالان رسانه ای در شهرستان در همین مسیر گام می بردارند و به مردم آگاهی می‌دهند، تاکید کرد: عدم حمایت از هر ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم، از مهمترین وظایف مسوولان و مدیران اجرایی است.

وی با اشاره به ۵۳ هزار و ۳۰۰ نفر  تعداد واجدان شرایط رای دادن در این شهرستان، افزود: ۳۱ هزار و ۲۸۹ سمیرمی در انتخابات اسفندماه سال گذشته مجلس یازدهم شرکت کردند.

در مرحله اول انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه سمیرم، به دلیل اینکه هیچ کدام از ۱۳ داوطلب شرکت کننده، ۲۰ درصد از رای مردم سمیرم را کسب نکردند انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

در انتخابات دوم اسفندماه ۹۸، رحیم کریمی با پنج هزار و ۹۵۹ رای و اصغر سلیمی(نماینده مجلس دهم) با ۵ هزار و ۹۰۸ رای حایز کسب بیشترین آرا مردم این شهرستان شدند و به مرحله دوم راه یافتند.

جامعه عشایری که حدود ۶ ماهه اول هر سال را در ییلاق سمیرم حضور دارند نزدیک به ۱۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

۴۷ هزار سمیرمی در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، واجد شرایط رای دادن بودند که حدود ۴۴ هزار نفر در آن دوره پای صندوق‌های رای آمدند.

حوزه انتخابیه مستقل سمیرم در استان اصفهان به مرکزیت سمیرم دارای چهار بخش، ۶ شهر و ۱۵۰ روستا و آبادی است که یک نماینده را راهی بهارستان خواهد کرد.

سمیرم با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارای ۹۰ هزار جمعیت ثابت و عشایری است و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: