شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: ۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
منادی‌سفیدان:
عجب شیر ما - عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس با انتقاد از میزان اعتبارات اختصاص داده شده به حوزه دانش و پژوهش، گفت: در برخی از کشورهای همسایه تنها به یک دانشگاه 7 میلیارد دلار بودجه اختصاص داده می‌شود که سه و نیم برابر کل بودجه دانشگاه‌های ایران است.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از خانه ملت، علیرضا منادی‌سفیدان اظهار داشت: سرانه هر دانشجو در کشور نسبت به درآمد ملی را مورد نقد قرارداد و با بیان اینکه به هر دانشگاه باید با توجه به گرند علمی آن اعتبار داده شود، گفت: اعتبارات تمامی دانشگاه‌های ایران کمتر از 2 میلیارد دلار است و اعتبار امسال حدود 6 هزار میلیارد تومان بود که  5 هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت حقوق‌ها می‌‌شود، هزار میلیارد باقی مانده نیز به  هزینه‌های جاری اختصاص می‌یابد، بنابراین مبلغی که برای پژوهش و مباحثی علمی دانشجویان باقی می‌ماند بسیار ناچیز است.  

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هر مدلی برای توزیع اعتبار موجود قرار داده شود باز هم مشکلات حل نخواهند شد، ادامه داد: اما توزیع آن بر حسب توانمندی‌ها و گرند علمی دانشگاه‌ها و ایجاد رقابت تا حدودی می‌تواند کیفیت را در کار دانشگاه‌ها افزایش دهد.

وی افزود: با میزان اعتبار موجود نه تنها نمی‌توان به ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم فکر کرد بلکه دانشگاه‌های نسل اول و دوم نیز با این مبلغ نمی‌توانند بر اساس یک کیفیت بالا و مناسب ادامه خیات دهند.

 

 

منادی‌سفیدان ادامه داد: در برخی از کشورهای همسایه تنها به یک دانشگاه 7 میلیارد دلار بودجه اختصاص داده می‌شود که سه و نیم برابر کل بودجه دانشگاه‌های ایران است اما همین اعتبار موجود باید طبق فرمول و ضابطه‌ تقسیم شود تا اوضاع علمی دانشگاه‌های ایران از این بدتر نشود.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، تصریج کرد: مسئولان برای افزایش درجات علمی در کشور و جلوگیری از رواج مدرک‌گرایی در کشور باید به مقوله پژوهش و آموزش حرفه‌ای توجه  بیشتری کنند، این درحالی است که این روزها تنها هدف مدیران پرکردن صندلی‌های خالی است و برای این کار سختگیری آموزشی در دانشگاه‌ها از بین رفته و این سبب شده دانشگاه‌ها حتی در جایگاه نسل اول هم در نهایت کیفیت برگزار نشوند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در خبرها آمده است که سرانه هر دانشجو در ایران نسبت به درآمد ملی یک دهم کشورهای پیشرفته جهان است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: